Santa Leocadia 1:72

Dział poświęcony modelarstwu kartonowemu i kartonowo-fornirowemu plus inne techniki pokrewne
Awatar użytkownika
PanLipazMiodem
Posty: 357
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Santa Leocadia 1:72

Post autor: PanLipazMiodem »

Witam wszystkich.

Chciałbym przedstawić relację z budowy hiszpańskiej fregaty Santa Leocadia.
Relacja przebiegać będzie w tempie podwyżek płac w Polsce, czyli powoli lub niekiedy wcale.

Metoda budowy kartonowo-fornirowo-listewkowa.

Zakupiłem superplany z Shipyarda. Paczka ta, oprócz arkuszy z planami, zawiera w sobie wycinany laserowo szkielet, pokłady , wsporniki, belki, ścianki działowe, obramowania furt strzelniczych. Większość z tych elementów będę wykonywał "po swojemu" ale nie da się ukryć że całe wydanie planów jak i części wycinanych laserowo jest rewelacyjne. Jedynym mankamentem jest to iż szkielet i reszta części do zrobienia kadłuba jest w skali 1:72 a na kartach z planami elementy w skalach 1:96, 1:48, 1:24 i inne. Większość elementów trzeba sobie przeskalować.

IMG_4665.JPG


IMG_4664.JPG


IMG_4667.JPG


IMG_4669.JPG


IMG_4670.JPG


IMG_4671.JPG


IMG_4661.JPG


IMG_4663.JPG


Na razie tyle. Mam jeszcze parę rzeczy zrobionych ale pokażę dopiero jak stwierdzę, że mi się podobają :D

Pozdrawiam
Przemek
Awatar użytkownika
Wojtass1818
Posty: 21
Rejestracja: 21 lut 2011, 12:10

Re: Santa Leocadia 1:72

Post autor: Wojtass1818 »

Bardzo podoba mi się ta fregata :) Siadam w pierwszym rzędzie i zacieram ręce. I mam pytanie w zasadzie. Z 1:96 na 1:48 zmienić nie problem, powiększa się dwa razy. Jak zrobić na 1:72?
Tutaj robię zakupy: http://izmod.pl/
Awatar użytkownika
PanLipazMiodem
Posty: 357
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia 1:72

Post autor: PanLipazMiodem »

Jest taki mały programik "scalecalc". Wpisuje się na wejściu skalę jaką masz, na wyjściu skalę jaką chcesz otrzymać i na dole tabelki wylicza ile procent masz sobie powiększyć lub zmniejszyć. No i to jest właśnie minus tych planów bo kupujesz je za jakąś tam kwotę, masz oryginał a i tak musisz wrzucić to na ksero lub zeskanować. Dla mnie właśnie skala 1:72 jest idealna na warunki jakie posiadam na stoczni.

Pozdrawiam
Przemek
Awatar użytkownika
korasonek
Posty: 101
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia 1:72

Post autor: korasonek »

Wojtass1818 pisze:....... I mam pytanie w zasadzie. Z 1:96 na 1:48 zmienić nie problem, powiększa się dwa razy. Jak zrobić na 1:72?

Witam
Z 1:96 na 1:72 zmienia się tak samo jak z 1:96 na 1:48.
Podam sposób bo jak prąd wyłączą w nieodpowiednim momencie to programik nie zadziała :lol: ,
a tak na piechotę zawsze można policzyć, tylko czy ktoś jeszcze umie dzielić na piechotę:)
Sposób przeliczania:
Załóżmy że mamy 1m na planie w skali 1:96, mnożymy ten 1m przez 96 mamy 96 m w skali 1:1 teraz chcemy to 96m mieć w skali 1:48 więc musimy podzielić te 96m przez 48 i mamy 2 m w skali 1:48.

W skrócie:
1:96 na 1:48 liczymy "współczynnik skali:
96:48=2
i teraz każda wartość z planu w skali 1:96 pomnożona przez 2 da nam wynik w skali 1:48
przeliczając z 1:96 na 1:72 liczymy:
96:72=1,33(3),
ze skali 1:48 na 1:72:
48:72= 0,666(6)
itp.
Pozdrawiam
Piotr

"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." (Albert Einstein)
Awatar użytkownika
PanLipazMiodem
Posty: 357
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia 1:72

Post autor: PanLipazMiodem »

Witam.
Coś tam dzisiaj podłubałem.

IMG_4721.JPG


IMG_4729.JPG


IMG_4732.JPG


IMG_4736.JPG


IMG_4738.JPG


Pozdrawiam
Przemek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia 1:72 / Kratownica

Post autor: Karrex »

Przy okazji kratownic Przemka, mam pytanie do kolegów bardziej zorientowanych, czy kratownice na górnych pokładach były proste, czy szły po łuku.
Zilustruję to fotkami z książki pana Frolicha L'Art du Modelisme / The Art of Ship Modeling / El Arte Del Modelismo Naval
El Arte Del Modelismo Naval (Ancre)113.jpg
El Arte Del Modelismo Naval (Ancre)116.jpg

Jak widać na fotce z modelu L'Ambitieux łuk ten jest większy niż krzywizna pokładu.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
PanLipazMiodem
Posty: 357
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia 1:72

Post autor: PanLipazMiodem »

Spokojnie Karolu, będą gretingi po łuku. Tutaj tylko chciałem pokazać jak robię. Łukowanie będzie w późniejszym terminie :)

Pozdrawiam
Przemek
Awatar użytkownika
yetislawo
Posty: 73
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia 1:72

Post autor: yetislawo »

Przemku samo lukowanie kratek sie uda a reszta?
Sławek Dziewulski
Awatar użytkownika
bartes123
Posty: 762
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia 1:72

Post autor: bartes123 »

Przemysławie, bardzo przesympatycznie się to zapowiada.
A napisz coś więcej o materiałach, z jakich planujesz budować.
Na ten przykład - z czego te gretingi zrobiłeś?
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santa Leocadia 1:72

Post autor: Karrex »

PanLipazMiodem pisze:Spokojnie Karolu, będą gretingi po łuku. Tutaj tylko chciałem pokazać jak robię. Łukowanie będzie w późniejszym terminie :)
...

A jesteś pewien, że powinny iść po łuku? A jak tak, to po jakim łuku?
Postawiłem kwestię z połowicznej troski o Twoje kratownice ;), a raczej żeby się dowiedzieć kiedy i gdzie (tzn. w jakich flotach) takie rozwiązanie było stosowane. Na fotach z mojego postu to rozwiązania francuskie, gdzie łuk kratownic jest większy niż krzywizna pokładu. Ostatnio przeglądałem plany przekrojów duńskich jednostek (XVIII w.) i łuk gretingów idzie po łuku pokładów.
Jak już pisałem miałem okazję być na pokładzie dwóch replik XVIII w. : rosyjskim Standart-cie, (1703) i angielskim Bounty, (1787) i na obu kratownice były płaskie jak stół.
Na Kodze jest kilku kolegów, z bogatą literaturą, którzy "przemycili" na forum wiele rozwiązań i właśnie na nich liczę.
PS
Jak wiesz, jestem na etapie wymiany kratownic, więc jestem żywotnie zainteresowany prawidłowym rozwiązaniem, żeby znów nie popełnić błędu :lol:
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
ODPOWIEDZ