ŁODZIE OKRĘTOWE / DWUNASTU APOSTOŁÓW

Karrex Dyskusja rozpoczęta przez Karrex 5 lat temu

ŁODZIE OKRĘTOWE

Temat zilustruję fotkami modelu Michaiła Smirnowa DWUNASTU APOSTOŁÓW w skali 1:72
- to pierwszy model jaki oglądałem w necie na kilka lat przed kolekcją DeAgostini.
POKŁAD


Pięć łodzi na pokładzie śródokręcia,
największa łódź (po środku) to 20 wiosłowy barkas,
na nim 6 wiosłowy jol,
na dole 14 wiosłowa łódź.

Najmniejsza łódź to 2 wiosłowa jola (bączek) na drugiej 14 wiosłowej łodzi (są rozbieżności między łodziami Michaiła, a planami, które zamieszczam poniżej)

RUFA

Trzy łodzie na żurawikach rufowych:



6 wiosłowy welbot na sterburcie
- dulki naprzemiennie, w układzie "mijankowym";
6 wiosłowy gig na rufie;




na modelu giga doskonale widać układ „mijankowy” dulek

Na bakburcie 12 wiosłowy kuter

GALERIE

https://fotki.yandex.ru/users/igorcap/album/41085/
http://www.shipmodels.ru/model/rus/182/

__________________________________________________________________

PLANY

Według poniższych planów z 1840 r. łodzi okrętowych wynika, że na okręcie Dwunastu Apostołów było 10 łodzi od 42 stóp (największy barkas) do 9 stóp najmniejsza.

Plany na pierwszej karcie:
20 wiosłowy barkas, o długości 42 stóp;
14 wiosłowy półbarkas, o długości 32 stóp;
16 wiosłowy kuter roboczy, o długości 32 stóp;
12 wiosłowy kuter, o długości 28 stóp;
4 wiosłowa jola, o długości 14 stóp;
2 wiosłowa jola, o długości 9 stóp 4 cali;



Plany na pierwszej karcie w układzie metrycznym (przyjmując obecną dł. stopy):

20 wiosłowy barkas - długość 12,8 m; szerokość 3,7 m; głębokość 1,32 m;
14 wiosłowy półbarkas - dł. 9,75 m; szer. 2,49 m; gł. 0,97 m;
16 wiosłowy kuter roboczy - dł. 9,75 m; szer. 2,49 m; gł. 0,97 m;
12 wiosłowy kuter - dł. 8,53 m; szer. 2,22 m; gł. 0,86 m;
4 wiosłowa jola - dł. 4,3 m; szer. 1,5 m; gł. 0,63 m;
2 wiosłowa jola - dł. 2,7 m; szer. 1,14 m; gł. 0,46 m;



Plany na drugiej karcie:

6 wiosłowy gig, o długości 34 stóp 1 cal;
6 wiosłowy welbot, o długości 30 stóp 2 cali;
6 wiosłowy jol, o długości 18 stóp 3,5 cala;
10 wiosłowa werejka (ang. wherry), o długości 25 stóp.




Plany na drugiej karcie w układzie metrycznym:
6 wiosłowy gig - długość 10,39 m; szerokość 1,31 m; głębokość 0,56 m;
6 wiosłowy welbot - dł. 9,20 m; szer. 1,47 m; gł. 0,61 m;
6 wiosłowy jol - dł. 5,58 m; szer. 1,93 m; gł. 0,69 m;
10 wiosłowa werejka (ang. wherry) - dł. 7,62 m; szer. 2,13 m; gł. 0,81 m.

W skali 1:100 będzie to odpowiednio dla barkasa 12,8 cm (128 mm).

Jeżeli ktoś z kolegów wypatrzy błędy w przeliczeniach, to proszę o info.

__________________________________________________________________________

W wyjaśnieniu niektórych terminów proponuje cykl p. Krzysztofa Gerlacha
» DAWNE ŁODZIE OKRĘTOWE
http://santisimatrinidad....php?p=1262#1262

___________________________________________________________________________

Jeszcze kilka rysunków planów: układu wiosłowania i welbotów z ww. cyklu:



charakterystyczny układ „mijankowy” na wąskim 6 wiosłowym gigu, również na 6 wiosłowym welbocie oraz na 2 i 4 wiosłowych jolach


dwa rosyjskie welboty z 1841 r. (po prawej XII);
amerykański z 1854 r. (barge); francuski z 1859 r. (baleiniere) z żaglem;


i z portalu modelsworld.ru (Mir Modelej) z relacji konstantin.fom
http://forum.modelsworld....57start525.html
i nacekomie.ru

20 wiosłowy (dwumasztowy) barkas



powiększenia powyższego planu



Ożaglowanie




________________________________________________________________________________


Z całym szacunkiem dla Michaiła Smirnowa i jego pięknego modelu, ale w porównaniu z planami, można dopatrzeć się kilku nieścisłości. Mianowicie na 2 wiosłowej joli dulki umieścił przy jednej ławce



a na planie mamy dulki naprzemiennie i dwie ławki dla wioślarzy,



gdzie sposób wiosłowania jest „mijankowy” taki jak na schemacie powyżej z cyklu p. Krzysztofa


Druga nieścisłość dotyczy dwóch łodzi 14 wiosłowych na pokładzie (jedna pusta, druga z ww. najmniejszą jolą), wg planów jest tylko jedna łódź 14 wiosłowa (półbarkas) druga o tej samej wielkości (kuter roboczy) ma 16 wioseł.

_______________________________________________________________

Łodzie z materiałów promocyjnych kolekcji

(to pewnie jest welbot)




i łodzie na pokładzie





________________________________________________________________________________

RELACJE

Przykładowa budowa 12 wiosłowego kutra

konstantin.fom




http://forum.modelsworld....5start1275.html

_____________________________________________________________________________

ŁODZIE by darczello5

:arrow: Budowa kolegi Darka (darczello5) siedmiu łodzi - wręgi z kolekcji wykorzystane na kopyta:

http://santisimatrinidad....p?p=15151#15151







Darek napisał:

Długości moich szalup odbiegają od tego co podałeś, z tym, że moje szalupy nie są dokładnie takie jak z listy przedstawionej przez Ciebie no i jest ich mniej (na chwilę obecną buduję model, który ma się ładnie prezentować):

20 wiosłowy - 12,9/3,8 cm
14 wiosłowy 2 szt. - 11,1/3,8 cm
12 wiosłowy 2 szt.- 9,8/2,8 cm
8 wiosłowy - 8,8/2,4 cm
6 wiosłowy - 7,8/2,2 cm

____________________________
Budowa Darka na Kodze:
http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic.php?p=72515#p72515
_________________
Pozdrawiam
Karol