mjk pisze:Maszyna wreszcie sprawna i można w końcu zabrać się za żagle. I od razu pierwsza wątpliwość – chodzi o raksy, czyli mocowanie sztaksli do sztagów.
W czasie budowy opieram się na planach MODEL SHIPWAYS . W opisie budowy dołączonym do tychże czytamy: „Constitution has wooden hanks to bend (secure) the head sails to their stays. For the model, use brass split rings.”, zaś na planach wyrysowano takie coś:
Przypomina to raczej drewniane raksy zastosowane np. przez Oksala w jego Endeavour a nie metalowe kółka (chyba, że określenie "split rings" należy rozumieć jako opisujące wyrysowany kształt).
Natomiast w “Anatomy of the ships”, które zawiera wprawdzie kilka błędów, raczej jest solidnym opracowaniem, zamieszczono taki rysunek:
Pokrywa się on z informacją podawaną przez Mondfeld’a:
Trudno to na 100% przesądzić, ale moim zdaniem ostatnie dwa rysunki raczej pokazują raksy metalowe a nie drewniane.
Stąd pytanie/prośba do kolegów mających wiedzę teoretyczną dot. końca XVIII wieku. Jakie raksy zastosować? I jeśli takie jak pokazuje Anatomy of the ship i Mondfeld to czy należy je przyszyć do żagla?? Bo jeśli tak, to każdorazowe zdjęcie żagla ze sztagu (np. w celu naprawy) powoduje konieczność odprucia/odcięcia raks od żagla, co nie wydaje mi się zbyt prawdopodobne.
Pozdrawiam
Marek Kasprzak
Ewidentnie wkradl sie w tekscie blad (nawet Ben Lankford robi bledy w swych opracowaniach!).
Anatomy of the Ship i Mondfeld podaja prawidlowo.
Drewniane kolka - tzw. "mast hoops" sa uzywane na bezanmaszcie (a w przypadku Constitution na cienszym maszcie biegnacym rownolegle do bezana, zwanym "spanker mast", w celu zamocowania zagla rufowego - tu spanker sail do w/w masztu. Owe 'kolka' sa poprzyszywane do krawedzi zagla i dzialaja jako swego rodzaju 'lozyska' slizgajace sie na maszcie podczas podnoszenia i opuszczania tego zagla.
Natomiast tzw. head sails (sztaksle) sa zamocowywane do odpowiednich sztagow (forestays) za pomoca metalowych pierscieni - tzw. hanks, w ksztalcie greckiej literki Omega (powyginaj z cienkiego czarnego drutu na odpowiednio spreparowanym jigu tak, aby wszystkie byly identyczne).
Owe hanks byly poprzyszywane do krawedzi zagla na stale.
Podczas zdejmowania (unbending) zagla, luzowano sztag i odczepiano jego dolny koniec, po czym wynicowywano przezen wszystkie hanks wraz ze sztakslem i w ten sposob usuwano ten zagiel z jego sztagu, a w koncu zamocowywano i napinano sztag od nowa - juz bez zagla.
Tak podaje John Harland w swej ksiazce "Seamanship in the Age of Sail".
Przesledz odpowiednie ilustracje (zdjecia) na Google, wybierajac haslo "Images"
Zycze duzo zabawy i cierpliwosci podczas modelowania zagli na Twym modelu!
