Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Opisy budowy jednostek żaglowych
Zablokowany
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 966
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Post autor: ataman »

No to zaczynam relację z tego, co obecnie dzieje się w mojej stoczni.
Jesienią ubiegłego roku wpadła mi w ręce ksiązka o łodziach rybackich z Zalewu Kurońskiego: Werner Jaeger, "Fischerkahne auf dem Kurischen Haff". Książka ta opisuje łodzie rybackie pływające po Zalewie Kurońskim gdzies od lat 60-tych XIX wieku do drugiej wojny światowej. Jest bogato ilustrowana zdjęciami oraz rysunkami konstrukcyjnymi oraz poglądowymi. Były to łodzie praktycznie płaskodenne o dnie lekko wypukłym do środka łodzi, z ostrym dziobem i rufą, z zabudowanymi schowkami na dziobie i rufie, z pokładem lub bez, z jednym bocznym mieczem. Były to jednostki dwumasztowe, przy czym fokmaszt był zdecydowanie mniejszy, wręcz malutki, w porównaniu z grotmasztem.Ożaglowanie stanowiły żagle rozprzowe na fokmaszcie i rozprzowe lub gaflowe na grotmaszcie, oraz fok różnego kształtu rozpinany na grotmaszcie. Łodzie te rózniły się długością (od 32 do 36 stóp), brakiem lub posiadaniem pokładu różną ilością i rozmieszczeniem wręg oraz kształtem dziobnicy ( mniej lub bardziej podniesiona, mniej lub bardsziej zaokrąglona) ponadto rózniły się drobnymi drugo i trzeciorzędnymi szczegółami konstrukcyjnymi.
Zasadnicza idea konstrukcji była jedna dla wszystkich typów tych łodzi.
Na podstawie ilustracji w w/w książce sporządziłem plany jednostki typu A3 o dlugości 32 stóp w skali 1:25. Jednostki takie były charakterystyczne dla okresu ok 1880-1900. Ponadto z ksiązki skopiowałem rysunki i zdjecia szczegółów konstrukcyjnych niezbędnych do zbudowania modelu. Niektórzy koledzy widzieli te plany podczas targów modelarskich w Poznaniu jesienią ub. roku.
Dla lepszego zobrazowania tego co napisałem załączam kilka ilustracji z w/w ksiązki Wernera Jaegera:




Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 966
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Post autor: ataman »

Wykonanie modelu takiej łodzi wydaje się z pozoru proste.. ale jednak trzeba sie tu troche wykazać.
Pierwszą trudnością, na którą natrafiłem, to było uzyskanie odpowiedniego kształtu dna, Dno wznosi się lekko w częściach dziobowej i rufowej, przy jednoczesnej przeciwskrętnej wypukłości dna na całej długości..
Jakoś sobie z tym problemem poradziłem

Obrazek

Dno wyciąłem w całości ze sklejki, po czym nakleiłem paski forniru imitujące deski od spodu i na fragmencie dna od wnętrza łodzi, który może być widoczny po zabudowaniu pokładu.

Obrazek

Konstrukcja burt opierać sie będzie na 3 wręgach,przy czym wręgi wykonane będą dwuczęściowo, część dolna, niewidoczna, szersza, na której opierać się będą deski pokładu wykonana jest ze sklejki, natomiast część widoczna, wystająca ponad pokład z buku. Ponadto konstrukcja burt będzie się profilować na ściankach nadbudówek dziobowej i rufowej, oraz wypełnieniu części przystewowych. Początkowo chciałem tam zagęścic grodzie ze sklejki, ostatecznie jednak zastossowałem tam PCV, sklejone ze soba kilka warstw i odpowiednio oszlifowane, wyprofilowane.

Obrazek

Kolejny etap to klejenie stew i wręg do dna jednostki

Obrazek
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1881
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Post autor: oksal »

Jaka skala? No i czym poszyjesz kadłub?

Pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 966
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Post autor: ataman »

Jak na wstępie napisałem, ale mogło to umknąć w dośc dużej ilości informacji (tak stwierdził mój synek) model jest w skali 1:25
Jest to łodź 32 stopowa.. i miałem mały problem, jaką stope przyjąć. Po konsultacjach z Mirkiem ustaliliśmy, że będzie to stopa hamburska, 28,iles tam cm. Z dwóch powodów: po pierwsze, jest to de facto łodka niemiecka (Prusy Wschodnie) po drugie, przy tej skali plan mieścił mi się na formacie A3, przyjmnując stopę angielską byłoby toto o jakies 2,5 cm dłuższe.. i juz ciut wychodziłoby poza format A3.
długośc po linii dna wynosi 36 cm.

Przyznaje, że tą kuriszekane zacząłem budować już ze 2-3 niedziele temu, więc poszycie juz jest.
Wykonane ono jest z listewek z gruszy o grubości 2 mm - odpowiada to mniej wiecej wymiarowi w skali.
Moduł szerokości listew jest różny: 11-12 mm na poszycie burt i ścian bakist, 10 i 8 mm na pokład.

Na zdjęciach poszycie burt bez listw wykonczeniowych, jeszcze przed raszplowaniem..


Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1881
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Post autor: oksal »

Moja nieuwaga... Ten mini fokmasz bardzo ciekawy. Nawet mam wrazenie ze na tej łajbie wymyślili wczesnego spinakera:)

pozdrawiam Adam
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 966
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Post autor: ataman »

Nino!
Nowe zdjecia będą.. może jeszcze dziś wieczorkiem (przyznaję, że własnie ukończyłem poszywanie kadłuba), o ile szarańcza dopuści mnie do kompa w domu, co nie jest takie pewne.

Co do wykonywania modelu od podstaw.. hmm.. był czas, że sklejałem samoloty i okręty z zestawów, ale teraz.. teraz sprawia mi przyjemność robienie jak największej ilości elementów samodzielnie.. nawet, jak to zabiera duuużo czasu, nawet jak nie wyjdzie tak ładnie jak "sklepowe".. ale sprawia mi przyjemnośc, że jednak udało mi się zrobić to czy tamto samemu.. "prawie tak dobrze" ;) jak w planach, orginale czy sklepie...

Co do fajki.. No ja jestem facetem z fajką juz od prawie 30 lat....A co.. troche sie pochwale.. a nich tam.. Nie tylko, że pale fajki, że mam w kolekcji ponad 250 fajek, ale od 24 lat jestem w Klubie Kolekcjonerów Fajek, brałem udział w niezliczonej ilości konkursów wolnego palenia fajek, w tym w kilku mistrzostwach Polski i w Mistrzostwach Świata...byłem prze 4 letnią kadencje prezesem Rady Polskich Klubów Fajczarskich i niejako wtedy z automatu członkiem Comitee International des Pipes Club,... pisałem w prasie o fajkach.. miałem nawet w GW cykl artykułów popularyzatorsko-poradniczych o fajce.. ale tez jestem jednym z niewielu w Polsce ludzi zajmujących sie problematyką fajek glinianych z badań archeologicznych, napisałem pare "uczonych" artykulików o takich fajkach... obecnie badam najwiekszą w Polsce kolekcje fajek glinianych pozyskanych z badań wykopaliskowych w Elblągu.
Nu i tak juz jest, ze na atawarkach, które tu se wsadzałem zawsze byłem z fajką. Na pierwszym własnie z fajką glinianą, repliką takiej XVIII wiecznej, na drugim z canadianem, tym samym jak na obecnym zdjeciu.. ale nie trzymałem fajki w ręce, stąd może na ciemnym zdjęciu nie zauważyłas fajki..
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 966
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Post autor: ataman »

W książce jest duży rozdział na temat połowów, sieci, sprzętu, technik.. etc.. ale po niemiecku.. nie chciało mi sie tego uberzecac, bom niemiecki mial a niebardzo sie go uczył.. Czy mozna było na tej łajbie nocować? .. nawet na Omedze w kokpicie pod płachtą spałem.. wiec nie problem.. ale praktycznie .. nadbudówki raczej przypominają bakisty niz kabiny, dostęp dośc niewygodny drzwiczki małe...
A poza tym Zalew Kuroński nie jest jakimś tam olbrzymim akwenem... Może w chwili jakiegoś amoku spróbuje szprechlessen tego rozdziału zrobić i być może bedę wtedy mógł skutecznie odpowiedzieć na Twoje Marsjano pytanie.. ale wątpię, abym znalazł aż tyle samozaparcia..

A w fajkach palę rożnego kaczestwa tytonie.. ale tytonie fajkowe.. (zeby nie było że marycha jakaś czy cós)
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 966
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Post autor: ataman »

No to czas na następną porcję prac stoczniowych. poszycie burt prostymi listwami, giętymi tylko po grubości, zgodnie z kształtem dna, gotowe.. to trzeba było teraz odpowiednio wygiąć listwe wykonczeniową, relingową... I tu mała zagłostka.. nie dość, że giąć trzeba po grubości, to jeszcze i po szerokości bo na dziobie listwa ta wznosi się dośc mocno.. na rufie mniej, ale też się ciut wznosi..

No wiec było gotowanie parowanie, kształtowanie poprzez wstępne wyginanie w palcach.. a potem w prowadnice z gwoździków spreparowaną.. Taka uwaga.. gwożdziki jednak nie są najlepsze, bo pozostaje ślad na krawędzi listwy....
Ale w końcu uzyskałem pożądany kształt..


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Post autor: mirek »

Te łaty to chyba jakieś ograniczniki ?

Obrazek
Pozdrawiam Mirek Rybus
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 966
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Fischerkahn auf dem Kurischen Haff

Post autor: ataman »

mirek napisał:
Te łaty to chyba jakieś ograniczniki ?




Tak, to są takie mojego pomysłu ograniczniki, Wręgi w górnej części nie dochodzą do burty, ponieważ pomiędzy deską burty a wręgą przychodzi listwa, A 2 z trzech wręg powinny kończyć się na równi z deską relingową, trzecia wręga jest niższa o grubość listwy, bo listwa akurat w tym miejscu jest szersza i leży na wrędze....

Więc te doklejone "na chwilę" listweki miały mi pomóc w równym ułożeniu ostatniej deski
Pozdrawiam
Zablokowany