Alert 1777/192

Pierwsze kroki w modelarstwie szkutniczym
Awatar użytkownika
Siberian
Posty: 63
Rejestracja: 11 sty 2014, 20:58

Re: Alert 1777/192

Post autor: Siberian »

Przez takie maleńkie drzwi nawet mysz się nie przeciśnie, co najwyżej mucha. I to taka niewielka.
Gratuluję wzroku, cierpliwości i modelarskiej odwagi.
Pozdrawiam, Wojtek.
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: oksal »

Siberian pisze: 29 kwie 2021, 10:04 Gratuluję wzroku, cierpliwości i modelarskiej odwagi.
Wojtek, z tego to tylko mam cierpliwość:)

Skompletowałem wszystko do fototrawienia w amatorskich warunkach bazując na artykule:
https://www.cyfronika.com.pl/positiv20.htm
i stronie naszego kolegi z KOGI- Romka (Romanova)
http://www.rcmodel.com.pl/porady/fototrawienie

...i już wiem, co to znaczy prześwietlić blaszkę. Rysunki zrobiłem w darmowym programie do wektorówki: Inkscape
EDIT: Podam link do pobrania instalki Inkscape
https://inkscape.org/release/inkscape-1 ... directed=1

Kilka fotek obecnego stanu Alerta
Blaszki z nieusuniętą fotoemulsją, widać która jest prześwietlona
Blaszki z nieusuniętą fotoemulsją, widać która jest prześwietlona
Emulsja usunięta. Blaszka 0,1 mm, trawiłem B327. Nie jest źle jak na pierwszy raz.
Acetonem przy pomocy szerokiego płaskiego pędzelka zmyłem fotoemulsję
Acetonem przy pomocy szerokiego płaskiego pędzelka zmyłem fotoemulsję
Elementy poczerniłem pojedynczo, gdy jeszcze nieodcięte z blaszki. Kilka widoków na malucha
a1777-107.jpg
a1777-108.jpg
a1777-109.jpg
a1777-110.jpg
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: oksal »

Poszedłem z kuchnią na Alercie dalej. Pierwszy raz robiłem coś z blaszką fototrawioną. Już wiem, że błędem przy projektowaniu blaszek było niezaznaczenie linii zgięć. To by ułatwiło zaginanie.

Główne elementy pieca zlutowałem: palenisko, czapę paleniska i komin.
a1777-111.jpg
Wyszło bardzo dobrze, wręcz rewelacyjnie jak na lutowanie takiej drobnicy... i to mnie zgubiło. Dalej było już tylko gorzej.
a1777-112.jpg
Mniejsze element od paleniska i komina powinienem kleić... nauka kosztuje.
a1777-113.jpg
A na rożnie z drutu mosiężnego o średnicy 0,1mm przy pryskaniu podkładem porobiły mi się jakieś gluty. To jest tak drobne, małe, że boję się zmywać tego podkładu. Musi tak zostać. Gluty będą udawać resztki mięsiw:)
a1777-114.jpg
a1777-115.jpg
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: oksal »

Walczę z piecem. Przydałoby mi się doświadczenie w dioramach. Nie miałem dobrego pomysłu na cegły pod piecem. Zrobiłem ich imitację jak poniżej.

Na listewce dużo grubszej niż końcowy wymiar naniosłem skalpelem linie podziału cegieł czy też terakotowych płyt(?)
Początkowa grubość listwy to około 2,5 mm, końcowa to około 0,5 mm
Początkowa grubość listwy to około 2,5 mm, końcowa to około 0,5 mm
Miękkim ołówkiem B8 wtarłem grafit w szczeliny i słoje (imitacja brudu, wypalenia itp.)
a1777-117.jpg
Papierem 1000 zdarłem trochę materiału z listewki
a1777-118.jpg

Mieszanką czerwonego tuszu i bejcy wiśniowej (dawno temu Kazik (Kagra) w jednej ze swoich relacji pisał o zastosowniau tuszu kreślarskiego) naniosłem ceglanego barwnika
a1777-119.jpg

Gdy bejca z tuszem wyschła wtarłem kapon. Klejem CA przykleiłem poczernioną Bradimem mosiężną opaskę z blaszki 0,1 mm
a1777-120.jpg

Po związaniu kleju (parę sekund) starłem imitację cegieł wraz z opaską na papierze ściernym do grubości około 0,5 mm i przykleiłem piec pryśnięty farbą Tamiya (gun metal, może byłby lepszy czarny mat?)
a1777-121.jpg
Piec wkleję, gdy zrobię pokładnik, teraz kilka fotek na suchą przymiarkę ułożenia pieca.
a1777-122.jpg
a1777-123.jpg
a1777-124.jpg
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: oksal »

Siedząc przy nalewce Sylwka (miałem mały zjazd z Hadżi'm, znaczy się odwiedziny:)) dłubię przy pokładnikach. Pokładniki wyginam na sucho przy kształtce grzejąc małą lutownicą kolbową od wewnętrznej strony łuku. Wzornik ma coś w rodzaju dyb, którymi blokuję pokładnik
a1777-125.jpg
Początkowo mikro frezem nanosiłem znaczniki nacięć na wpusty pod kolejne belki konstrukcyjne. Ale lepiej jest skalpelem nacinać i wydłubywać
a1777-126.jpg
Montaż zaczynam od śródokręcia do części dziobowej, a potem ku rufie
a1777-127.jpg
a1777-128.jpg
ODPOWIEDZ