Alert 1777/192

Pierwsze kroki w modelarstwie szkutniczym
Awatar użytkownika
sotter
Posty: 52
Rejestracja: 07 lut 2014, 18:35

Re: Alert 1777/192

Post autor: sotter »

Gretingi elegancko.Nie jestem tylko przekonany czy w tej skali jest sens je wyginać.

Już kiedyś wspominałeś o tych cienkich frezach, że to jakiś stary zakup. Ciekawe czy do proxxona by się jakieś znalazły gdzieś takie cienkie.Do piły Byrnesa są różniste ale ciągnąć z US tę maszynkę to ekstrawagancja.
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1836
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: oksal »

sotter pisze: 22 kwie 2021, 09:23 Ciekawe czy do proxxona by się jakieś znalazły gdzieś takie cienkie
Janek, te pasują do proxxona. Maja taką sama średnicę otworu na wałek. Ale są dwie uwagi:
- do dużego proxxona trzeba je podkleić taśmą, aby zyskały na grubości w okolicy śruby dociskającej; na małym proxxonie tego problemu nie ma
-na obu proxxonach wystają około 4 mm ponad powierzchnię stołu roboczego; niestety, ich średnica zewnętrzna to 40 mm, ale do skali 192 taki zabiór wystarcza


Całkiem możliwe, ze wyginanie nie ma sensu. Przy tej skali na tak krótkim odcinku łuku to prawie linia prosta. Co prawda mam już zrobiony szablon do wyginania na gorąc pokładników. Łuk jest widoczny gołym okiem. Po zeskalowaniu rysunków Alerta, krzywiznę pokładu wziąłem z przekroju poprzecznego środkowej części kadłuba.

TomekA pisze: 22 kwie 2021, 06:12 Ja zawsze robie swe gretingi sprawdzona metoda ksiedza Billa Romero (artykul w jednym z numerow magazynu Ships in Scale, takze rozdzial w poradniku w/w ksiedza na powyzszy temat)
Ale moja metoda też jest bardzo dobra;) muszę tylko dla tej skali udoskonalić wzornik skoku. W głowie już mam pomysł. W większych skalach greting robi się bardzo szybko i bardzo dokładnie. W relacji RW to pokazałem.

Masz rację, lepsze byłoby drewno bardziej zwarte. Te małe gretingi robiłem z olchy. Część obszarów o równym układzie kratek wykorzystam, reszta pójdzie do wyrzucenia.
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 10
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: Alert 1777/192

Post autor: Zdzisław »

Adaś super te Twoje gretingi. A mógłbym u Ciebie zamówić takie gretingi?
Pozdrawiam Zdzisław
Awatar użytkownika
wieskolek
Posty: 113
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: wieskolek »

Witam
Jeszcze kołkowanie gretingów.... (taki żart)

Pozdrawiam i podziwiam
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1836
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: oksal »

Zdzisław pisze: 22 kwie 2021, 17:40A mógłbym u Ciebie zamówić takie gretingi?
Zdzisiu, cieszę się, że Ci się podoba, ale raczej nie robię nic na zamówienie. Do tego trzeba mieć czas, a i do Twojej skali 1:70, musiałbym zrobić układ na 0,5 mm. Na tę chwilę, to od gretingów mnie odrzuca;)
wieskolek pisze: 22 kwie 2021, 17:48Jeszcze kołkowanie gretingów.... (taki żart)
To tylko Chinczycy potrafią;) Dziękuję za zainteresowanie tematem:)

A poniżej szału nie ma. Chcę coś zrobić na wzór Janka (sotter'a), to znaczy widok na kilka pokładów, tak jak Janek zrobił w SM. W sumie Alert miał tylko jeden główny i jeden pod, oraz zejściówki na kilka szczątkowych "pokładów" tuż nad zęzą. Ten pierwszy pod głównym mam, ale tych kolejnych nie. Udaję, że są;)
a1777-82.jpg
Prosty przyrząd, zrobiony w mniej niż 10 minut, do robienia trapu
a1777-83.jpg
Boki trapu są z listewek o grubości 0,5 mm, a schodnie z 0,3 mm. Kleję od spodu kropelkami kleju CA, tak aby potem nie było widocznych zacieków kleju jak naniosę barwnik. Tu poniżej wyjęcie gotowego elementu
a1777-84.jpg
I ostatnie dwa ujęcia na dziób. Sporo trapu musiałem odciąć
a1777-85.jpg
a1777-86.jpg
Od jutra wracam do dłubania przy RW
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1836
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: oksal »

I nie siadłem do RW. Zmodyfikowałem wkładkę i sanki do robienia gretingu. Teraz ogranicznik skoku nie jest bolcem w podstawie, a pionowym znacznikiem w belce oporowej. Sanki też mam nowe, i praktycznie nie mają luzu. Chodzą na oleju maszynowym. Greting zyskał na jakości. Myślę, że ten moduł gretingu wystarczy na całego malucha. Greting trzeba jeszcze obrobić, przeszlifować itp.
Załączniki
a1777-87.jpg
a1777-88.jpg
a1777-89.jpg
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1836
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: oksal »

Coś podciągnąłem przy A w czasie gdy przy RW klej wiązał. Zrobiłem gródz na dziobie. Listewki, to 0,5x1mm, ale po zeszlifowaniu gotowej ścianki grubość znacznie spadła, aż bałem się to trzymać aby paluchami nie zepsuć.

Gródź kleiłem gęstym patexem na styk. Podkładka to sklejka obklejona taśmą, tak aby ewentualne wycieki kleju nie złapały podłoża
a1777-90.jpg
A tu prosty przyrząd do wyginania na ciepło pokładników
a1777-91.jpg
Tu końcówka wiertła zeszlifowana w szpikulec i za radą Marian zahartowana. Tym szpikulcem robię imitacje gwoździ poprzez zwykłe delikatne nakłucie
a1777-92.jpg
Pokładniki początkowo zamierzałem zrobić z nacięciami na pozostałe belki, ale doszedłem do wniosku, że przy tej skali i ilości pokładników będę powielać błąd pozycji nacięć. Nacięcia zrobię mikro frezami, skalpelem, mikro dłutkiem itp. po jednoczesnym wytrasowniu przebiegu pozostałych belek na gotowych przyklejonych pokładnikach.
a1777-93.jpg
I gródź osadzona. Niestety grubość kadłuba robionego tą metodą nie pozwala trzymać dokładnych wymiarów. To co będzie pod głównym pokładem należy traktować poglądowo, choć się staram trzymać poprawności wymiarowania
a1777-94.jpg
Aha, imitację kołkowania, którą widać na burtach, robiłem najmniejszą igłą do strzykawek. Taką o jakiej (jakich) swego czasu Andrzej (Andrzej1) napisał na Kodze
Awatar użytkownika
sotter
Posty: 52
Rejestracja: 07 lut 2014, 18:35

Re: Alert 1777/192

Post autor: sotter »

oksal pisze: 27 kwie 2021, 00:29

Pokładniki początkowo zamierzałem zrobić z nacięciami na pozostałe belki, ale doszedłem do wniosku, że przy tej skali i ilości pokładników będę powielać błąd pozycji nacięć. Nacięcia zrobię mikro frezami, skalpelem, mikro dłutkiem itp. po jednoczesnym wytrasowniu przebiegu pozostałych belek na gotowych przyklejonych pokładnikach.

Aha, imitację kołkowania, którą widać na burtach, robiłem najmniejszą igłą do strzykawek. Taką o jakiej (jakich) swego czasu Andrzej (Andrzej1) napisał na Kodze

Mam podobne doświadczenie, przy tej skali nacięcia jedynie na zmontowanych elementach.

Ta igła to 0,2 mm?

Fajnie wygląda to wygięcie pokładników.
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1836
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: oksal »

sotter pisze: 27 kwie 2021, 11:55 Ta igła to 0,2 mm?
Janek, co to za igła to nie wiem, ale z najmniejszej strzykawki za 34 grosze w aptece. O z takiej:
a1777-95.jpg
Strzykawek nakupowałem do odlewów żywicznych. Ale co innego jest ważne. Taką cienką igłę trzeba osadzić w grubszej igle. Bez tego, to ta mała się wygina i tylko kolejne przycinania i szlifowania.

Ogólnie to (już chyba 10 lat) na jednym ze zjazdów Andrzej (Andrzej1) był św. Mikołajem i grzecznych obdarowywał różnościami. Mnie obdarował igłami. Fajne polskie igły z roku 1972. Mają stalową nasadę. Do takiej większej igły ( tu numer 6 ) wkładam tę cienką plus klej CA, i przycinam na około 3- 4 mm.
a1777-96.jpg
Takie rozwiązanie daje bardzo sztywną cienką końcówkę. Teraz tylko rączka i można imitację kołkowania robić. Tu idąc od lewej widać nakłucia pociągnięte od lewej caponem, bejcą i bondexem
a1777-97.jpg
A na koniec mocowanie na gotowo pierwszych dwóch pokładników i dziobowej grodzi. Kurcze gołym okiem wydawało mi się, że jest równo.. a tu jednak nie. Już tego nie dam rady zmienić
a1777-98.jpg
I chyba się też pospieszyłem z mocowaniem. Muszę jeszcze zrobić 3 sztuki prostych drzwi. Jedne zamierzam zrobić uchylone. Pozostałe zamknięte. Może być kłopot z mocowaniem tej drobnicy
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1836
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Alert 1777/192

Post autor: oksal »

Mam pierwsze drzwi w tej skali. Myślałem, że będzie gorzej. Uwinąłem się w półtorej godziny. Zastosowałem drut mosiężny o średnicy 0,2 mm i 0,1 mm. Z 0,2 po sklepaniu zrobiłem zawiasy, a z 0,1 prostym przyrządem zaciągnąłem koluszko "klamki". Koluszka nakręciłem w spiralę z drutu 0,1 na szablonie z drutu 0,3. Swego czasu "nowy" pytał o zamknięcia armat na lawetach, no to właśnie tu jest pokazany inny przykład, jak nadawać kształty przez wykorzystanie innych prostych wzorników. Fotki wszystko zilustrują
Załączniki
a1777-99.jpg
a1777-100.jpg
a1777-101.jpg
a1777-102.jpg
a1777-103.jpg
a1777-104.jpg
ODPOWIEDZ