Po kilku nieudanych próbach zrobiłem swój pierwszy greting, wg metody opisanej tutaj http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic.php?f=10&t=45378. Początkowo próbowałem wykonywać go z forniru brzozowego. Sklejałem ze sobą dwie warstwy forniru tak, aby uzyskać arkusz o grubości 1 mm. Tak gruby fornir brzozowy trudno było jednak ciąć żyletką - cięcie było albo krzywe, albo odłupywały się ząbki. Efekt widać na pierwszy zdjęciu. Ostatecznie greting wykonałem z forniru olchowego, który jest miękki i łatwiej poddaje się cięciu. Nie jest idealnie, ale efekt chyba o niebo lepszy od pierwotnych dokonań. Wielkość oczek ok. 0,8 mm. Greting nie jest jeszcze wyszlifowany i polakierowany.
HMS Victory, 1:96, Shipyard
- Jarcio
- Posty: 94
- Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43
- Jarcio
- Posty: 94
- Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43
Re: Pszczółka Maja Jego Królewskiej Mości:)
Kolejny z gretingów; trochę trudniejszy do wykonania bo składa się z 4 mniejszych kratownic. Oczka już prawie identyczne, podkreślam prawie

- Jarcio
- Posty: 94
- Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43
Re: Pszczółka Maja Jego Królewskiej Mości:)
Wprawdzie powoli, ale zawsze do przodu. Częściowo ułożyłem pierwsze poszycie powyżej linii wodnej. Postanowiłem też wykonać pomieszczenia załogi, widoczne przez okna galerii rufowej. W oryginalnej wycinance przewidziana jest tylko kajuta kapitana; ja zamierzam wykonać dodatkowo kajutę admirała oraz oficerów niższej rangi tzw. wardroom. W tym celu usunąłem (czyt. wyrąbałem
) część szkieletu przewidzianego w rufowej części okrętu.
W pomieszczeniu oficerów niższej rangi znajdowała się ośmiokątna skrzynia, zakrywająca głowę steru.

W pomieszczeniu oficerów niższej rangi znajdowała się ośmiokątna skrzynia, zakrywająca głowę steru.
- Jarcio
- Posty: 94
- Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43
Re: Pszczółka Maja Jego Królewskiej Mości:)
Powstały dwa pierwsze pokładniki; trzeci najbardziej skrajny z uwagi na skomplikowany kształt jest w trakcie budowy. Pierwsza jego wersja trafiła do kosza. Pokładniki sklejone są z czterech warstw tektury o gr 1 mm, zalanej CA i oszlifowanej do pożądanego kształtu.
- Jarcio
- Posty: 94
- Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43
Re: Pszczółka Maja Jego Królewskiej Mości:)
Ostatni, najbardziej skrajny pokładnik był budowany przy wykorzystaniu szablonu ze względu na swój specyficzny kształt. Po pierwsze pokładnik ten jest mocowany ukośnie względem linii wodnej, a nie prostopadle jak pozostałe, a po drugie jest zakrzywiony w dwóch płaszczyznach – z powodu krzywizny pokładu i krzywizny galerii rufowej.
Pierwsza z czterech listewek została przyklejona punktowo do szablonu.
Kolejne trzy były już przyklejane wyłącznie do pierwszej. Po wyschnięciu całego elementu odciąłem go od szablonu i tak jak poprzednio wstępnie oszlifowałem, zalałem superglue, ponownie oszlifowałem i ostatecznie pomalowałem.
Pierwsza z czterech listewek została przyklejona punktowo do szablonu.
Kolejne trzy były już przyklejane wyłącznie do pierwszej. Po wyschnięciu całego elementu odciąłem go od szablonu i tak jak poprzednio wstępnie oszlifowałem, zalałem superglue, ponownie oszlifowałem i ostatecznie pomalowałem.
- mati
- Posty: 554
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
- Lokalizacja: {"name":"","desc":"Sosnowiec,G\u00f3rno\u015bl\u0105sko-Zag\u0142\u0119biowska Metropolia,wojew\u00f3dztwo \u015bl\u0105skie,Polska,pl","lat":"50.2780834&am
Re: Pszczółka Maja Jego Królewskiej Mości:)
I właśnie tak powinno budować się model kartonowy 
Podziwiam precyzję.
Zawsze miło ogląda się twoje zdjęcia.
Pozdrawiam
Mateusz

Podziwiam precyzję.
Zawsze miło ogląda się twoje zdjęcia.
Pozdrawiam
Mateusz
The world is yours...
- Alski
- Posty: 0
- Rejestracja: 04 paź 2013, 21:13
Re: Pszczółka Maja Jego Królewskiej Mości:)
Piękna relacja , zdjęcia , wykonanie.
- mirek
- Posty: 1879
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re: Pszczółka Maja Jego Królewskiej Mości:)
Z ogromną przyjemnością ogląda się Twoją relację z budowy
Pozdrawiam Mirek Rybus
- Jarcio
- Posty: 94
- Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43
Re: Pszczółka Maja Jego Królewskiej Mości:)
Pierwsza warstwa poszycia ułożona. Długo to trwało, ale sporo pracy wymaga prawidłowe ustawienie lawet i wykonanie ambrazur. Zaczyna to powoli przypominać kadłub okrętu. Uprasza się Szanowne Grono Kogowiczów o niezwracanie uwagi na szpary w poszyciu i nieco przybrudzoną część denną
Wszak to pierwsze poszycie i będzie przykryte właściwym.
W burtach górnego pokładu działowego wykonałem dodatkowo dwa otwory na szybry, przez które będą przechodzić szoty foka i grota. Te otwory nie były przewidziane w oryginalnej wycinance.
Nieco zmodyfikowałem też pokład dziobowy, który uzupełniłem o malowany na czarno waterway. Tak przynajmniej wygląda to na oryginalnym okręcie.
CDN...

W burtach górnego pokładu działowego wykonałem dodatkowo dwa otwory na szybry, przez które będą przechodzić szoty foka i grota. Te otwory nie były przewidziane w oryginalnej wycinance.
Nieco zmodyfikowałem też pokład dziobowy, który uzupełniłem o malowany na czarno waterway. Tak przynajmniej wygląda to na oryginalnym okręcie.
CDN...
- Piotras
- Posty: 69
- Rejestracja: 14 mar 2011, 21:43
Re: Pszczółka Maja Jego Królewskiej Mości:)
Jakie szpary, niedokładności?
Świetna, czysta i staranna praca zdecydowanie jeden z lepszych (jak nie najlepszy) model. Dla mnie rewelacja i czekam na dalsze postępy Twojej pracy wiem że będzie co podziwiać.
Świetna, czysta i staranna praca zdecydowanie jeden z lepszych (jak nie najlepszy) model. Dla mnie rewelacja i czekam na dalsze postępy Twojej pracy wiem że będzie co podziwiać.