Lexington - Shipyard

Dział poświęcony modelarstwu kartonowemu i kartonowo-fornirowemu plus inne techniki pokrewne
Awatar użytkownika
Marcin_Z
Posty: 166
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Lexington - Shipyard

Post autor: Marcin_Z »

Czy możesz w skrócie napisać jak robiłeś gretingi? Jakie są rozmiary otworów itd.?
Pozdrawiam!

HMS "Supply" 1759 - zestaw AL
HMS "Victory" - Heller - 1:100
"Le Soleil Royal" - Heller - 1:100
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Lexington - Shipyard

Post autor: lkemot »

Gretingi były cięte laserowo, były w zestawie ciętych laserowo elementów do modelu (gpm). A średnica otworów jest poniżej 1 milimetra (0,8 - 0,7)
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Lexington - Shipyard

Post autor: lkemot »

Czas na żagle, robię je z batystu. Po namoczeniu i wyprasowaniu rysuję bryty ołówkiem, następnie brzeg jest malowany rzadkim wikolem. Po wycięciu żagiel jest oklejany białym kordonkiem, a miejsca gdzie liklina ma uszka jest dodatkowo zabezpieczony klejem CA. Gotowy żagiel układam następnie na butelce plastikowej i pryskam lekko lakierem by miał odpowiedni "wydęty" kształt.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na pierwszy ogień idą żagle poprzeczne: sztaksle, kliwry i żagiel łaciński na grotmaszcie. A więc żagiel na grotmaszcie

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
vegelus
Posty: 476
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Lexington - Shipyard

Post autor: vegelus »

W końcu normalne bryty :)
Nie pomarszczone i takie równe. Proponuję tylko delikatniejszą linię bym proponował a może nawet nie ołówek tylko kredka o jakimś kolorze z brązów???
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Lexington - Shipyard

Post autor: lkemot »

Montujemy żagle, praca wymaga wielkiej podzielności uwagi bo bramek w ręczną co nie miara i nie wiadomo co robić.
Na początek żagiel łaciński z bomem i reja na grotmaszcie

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Żagiel pomiędzy fokmasztem i grotmasztem. W wycinance są 3 żagle, ja zrobiłem tylko 1 - najwyższy, by nie zasłaniać szczegółów pokładu i olinowania

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Teraz żagle na dziobie pomiędzy bukszprytem i fokmasztem

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I widok ogólny modelu
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Lexington - Shipyard

Post autor: lkemot »

Przymierzając żagle rejowe zobaczyłem, że trochę źle umieściłem sztaksle i żagle nie będą dobrze się mieściły. Również przebieg niektórych linek był taki, że skutecznie przeszkadzał w dobrym umieszczeniu żagli. Dlatego przesunąłem 2 sztaksle i zmieniłem układ kilku linek, a 1 żagiel na dziobie usunąłem.

Obrazek
Obrazek

Teraz dolna reja (bez żagla) grotmasztu

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Reja środkowa grotmasztu

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Reja górna grotmasztu

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I widok na cały grotmaszt

Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
GrzesiekD
Posty: 197
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Lexington - Shipyard

Post autor: GrzesiekD »

Oj chłopie weź nasącz czymś te linki bo sa włochate jak Grizzli na zimę:silly:
Pisze "nasącz", ale sam konkretnie nie wiem czym... może wosk pszczeli, może rozcieńczony wikol...
Poza tym mały szczególikiem robota Super! Tak dalej:)
Pozdrawiam
Grzesiek

Człowiek sam sobie nakłada ograniczenia.
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Lexington - Shipyard

Post autor: lkemot »

Na zdjęciach wygląda to strasznie...brrrrr, w realu tego praktycznie nie widać. Zrobiłem błąd, że najcieńsze nici są z poliestru i nie da się ich opalić, ale dokończę to już tą samą nitką. A z włoskami spróbuje powalczyć za pomocą jakiegoś specyfiku, ale jak skończę z żaglami. A dziadostwo zrobiło sie przy przeciąganiu przez te malutkie bloczki - przed akcją były super, tak to już jest...
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
adam1313
Posty: 21
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Lexington - Shipyard

Post autor: adam1313 »

Brawo! Piękna robota, dużo precyzji i wszystko czyściutko.
Adam:)
Adam
Mały błąd przy planowaniu to katastrofa przy wodowaniu!
Awatar użytkownika
lkemot
Posty: 156
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Lexington - Shipyard

Post autor: lkemot »

I ostatni element mechaniki żagla grotmasztu - liny do refowania

Obrazek

Prace przy uzbrajaniu rei nie idą bardzo szybko, bo elementów składowych jest sporo - kto robił to wie

Obrazek

Klej CA jest podstawą przy wiązaniu linek

Obrazek

Po obcięciu końców linek, podmalowuję je czarną farbą akrylową

Obrazek

Potem wiązanie żagielka

Obrazek
Obrazek

Pozostało jeszcze kilka klamotów do zamocowania na masztach

Obrazek
Obrazek

i dolny żagiel fokmasztu, zrobiłem go w postaci lekko zrefowanej by nie zasłaniać pokładu

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

środkowy żagiel

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

górny żagiel

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

I wygląd modelu na tym etapie prac
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
ODPOWIEDZ