Jakie były średnice kołków treenals i gdzie w konstrukcji okrętu były stosowane, oraz jak kołkowano deski pokładów? Najprostsza odpowiedź • zastosowanie: głównie do łączenia planek poszycia z wręgami • kołkowanie pokładów: wiercono zagłębienie, wbijano gwóźdź i wbijano drewnianą zaślepkę Trzeba sobie jednak uświadomić, że w różnych krajach wyglądało to odmiennie. Spróbujmy zebrać informacje dot. treenails.
Tree-nails, kołki drewniane miały wymiary od 3/4" do 2 " czyli od 19 do 50 mm, czyli np. w skali 1:48 od 0,4 do 1 mm. We flocie brytyjskiej służyły do mocowania desek pokrycia dna i burt. W zależności od szerokości deski używano 2 lub 4 kołki na deskę. W tym przypadku sumaryczna średnica kołków nie powinna być większa niż 1/4 do 1/3 szerokości deski. Zatem dla deski 10" mocowanej na dwa kołki wychodzi średnica kołka między 31 a 42 mm, w przykładowej skali 1:48 to między 0,66 a 0,88 mm.
Przykład treenails zrekonstruowany z francuskiego wraku La Belle
W marynarce francuskiej kołki stosowane były tylko w części podwodnej razem z metalowymi, np 2 drewniane i 2 metalowe na wręgę. Średnica kołków to 1/12 grubości wręgi wzdłuż osi okrętu (wg Boudriota). Przykładowo, jeżeli transportowy okręt Le Gros Ventre miał wręgę 202 mm, to kołek ma 16 mm i w skali 1:48 to ok. 0,4mm. I jeszcze dwa komentarze od modelarzy: Antscherl w swojej książce o HMS Swan zaleca kołkowanie 7/8" tj. 22 mm, w skali 1:48 jest to ok 0,5mm. B. Frolich w książce "The art of ship modeling" wykonuje kołki metalowe z drutu mosiężnego 0,5mm, a drewniane o średnicy 0,8mm dla modelu L'Ambitieux w skali 1:48.