Jak wiadomo kabestany ewoluowały od prostej belki z kilkoma handszpakami do dwu, a nawet trzypoziomowych. Służyły m.in. do podnoszenia kotwic, ściągania okrętu z mielizny i wszelkiego rodzaju prac przy załadunku, wyładunku, prac pomocniczych.
Na planach liniowców HMS Victory i Santisima Trinidad są po dwa dwupiętrowe kabestany (główny i pomocniczy).
Główny kabestan na HMS Victory obsługiwało 260 marynarzy (140 górną głowicę, 120 dolną, po 10 na handszpak). Na okrętach Royal Navy stosowano regułę, że długość handszpaka kabestanu powinna być z grubsza równa 1/3 maksymalnej szerokości okrętu. Na HMS Victory handszpaki miały długość 5,1 m.
Jeżeli robimy model pełnokadłubowy (Victory bez otwartej burty czy ST 1805) wykonanie kabestanów możemy sobie darować, gdyż nie będą widoczne (górna głowica jest na międzypokładzie, a dolna na dolnym pokładzie działowym).
Tym kolegom, dbającym o szczegóły, którzy robią model z otwartą burtą polecam wykonanie kabestanów, jest to dość dekoracyjny detal i niezbyt trudny do wykonania.
Przystępując do budowy kabestanów dobrze wiedzieć jak wyglądały. Kilka przykładów planów podwójnych kabestanów:
"Neptune" 1797, 98-działowy trójpokładowiec, drugiej rangi.
___________________________________________________________________________
schemat podwójnego kabestanu z XVIII w.
____________________________________________________________________________
Producent Artesania Latina (a co za tym idzie i wydawca) sugerują wersję z otwartą burtą, ale oprócz schodni nie daje chyba nic, a jak widać na planie w wyciętych w naszym modelu sekcjach oprócz schodni znajduje się podwójny kabestan.
Głowica górna (kabestan zapasowy) na międzypokładzie (Middle Deck).
Głowica dolna na dolnym pokładzie działowym (Lower Deck)
Otwory w głowicy, handszpaki
___________________________________________________________________________________
Przykład budowy górnej głowicy kabestanu:
Na HMS Victory z czasów Trafalgaru (1805) główny kabestan miał 14 handszpaków w górnej głowicy i 12 w dolnej, co dawało możliwość równoczesnej pracy 260 marynarzy.
Możemy zobaczyć też jak inni modelarze to wykonali.
http://modelshipbuilder.com/page.php?31
♥ Raul Guzman Jr. - diorama sekcji HMS Victory - Trafalgar 1805
http://www.guzmanshipmodels.com/
Po wejściu na stronę trzeba kliknąć na Victory diorama
55 photos: Victory diorama, Trafalgar 1805 February 25, 2010 A
Prócz kabestanów na dolnym pokładzie działowym stały pachoły kotwiczne, również pompy zęzowe oraz działa (na dolnym pokładzie działowym 32-funtówki, 24-funtówki na międzypokładzie).
Fotki z niebieskiego forum:
http://mediaharmonists.de...ory-22_0515.jpg
http://mediaharmonists.de...ory-22_0510.jpg
http://mediaharmonists.de...ory-22_0514.jpg
link do relacji:
http://modelshipworld.com...age-3#entry4270
(zdjęcia poznikały, a nowych nie można już pobrać)
http://mediaharmonists.de...ry-606_0439.jpg
Zobacz też:
» KOTWICE ŻAGLOWCÓW I WCZESNYCH PAROWCÓW
http://santisimatrinidad....php?p=1870#1870
» [HMS Victory] Cut-away
http://santisimatrinidad....php?p=2563#2563
» Kabestan liniowca
http://santisimatrinidad....php?p=3164#3164
Model kabestanu HMS Victory pokazujący działanie kabestanu możemy zobaczyć na stronie
Pytaniem na forum Kogi kolegi Rafała (ralfee3) można doprecyzować proces podnoszenia kotwicy za pomocą kabestanu.