SANTISIMA TRINIDAD
Na stronie Museo Naval de Madrit w zakładce "Colección de Dibujos Técnicos y Planos de Buques"
na 20 stronie, pod numerem 00198, jest plan Matteo Mullana okrętu 114 działowego z 1759 r.
Plano de un navío de 114 canones. Mateo Mullan. 1759. Sistema inglés. (Santísima Trinidad 1769).
Mateo (Mathew) Mullan zmarł w 1767 roku. Badacze przypisują projekt Hiszpanowi Pedro de Acosta, ale on też nie dożył wodowania. Z całą pewnością dokończył Ignacio Mullan (syn Mateo), również konstruktor i budowniczy.
Okręt został zbudowany z kubańskiego mahoniu i zwodowany 3 marca 1769 roku jako trójpokładowy, 120 działowy liniowiec.
Krótkie wyjaśnienie dotyczące nazwy (bo nadal funkcjonuje angielska Santissima, nawet na naszym forum). Nasz okręt jest hiszpańską jednostką o nazwie Santisima Trinidad (i tu jest właśnie dylemat.
Otóż najprawdopodobniej nazwa Santísima Trinidad y Nuestra Señora del Buen Fin dotyczyła i owszem Santisimy ale nie słynnego liniowca, lecz galeonu zbudowanego w Manili w 1750 roku.
Nasz, zbudowany w Hawanie w kilka lat później też otrzymał ( jako kolejny ) tę nazwę, lecz jego oficjalna nazwa brzmiała Nuestra Senora de la Santìsima Trinidad
Cóż, to nie koniec nieścisłości, gdyż tak naprawdę jest jeszcze jeden kłopot z ustaleniem, czy był budowany jako 112 czy 116 działowy trójpokładowy okręt liniowy. Tym jednak zajmiemy się później. Teraz przejdźmy do rzeczy.), czyli "Trójca Przenajświętsza". Anglicy, którzy dwukrotnie go pokonali, byli pod takim wrażeniem majestatycznego wyglądu i siły przeciwnika, że przemianowali go w swych relacjach na Santissima Trinidad, używając archaicznego podwójnego "s" dla podkreślenia nadzwyczajnej wielkości żaglowca. Intencjonalnie można by to chyba oddać jako "Przenajnajświętsza Trójca".
Już 12 lat temu pan Krzysztof Gerlach pisał:
...wypadałoby uszanować Hiszpanów, rzeczywistych twórców zarówno okrętu jak i jego nazwy, i pisać zgodnie z terminologią wszystkich opracowań hiszpańskich o Santisima Trinidad...
współczesny obraz Santisima Trinidad
Stocznia: La Habana
Typ: Okręt liniowy / Liniowiec
Wodowanie: pażdziernik 1769
Zatonięcie: w 1805 podczas bitwy pod Trafalgar
Cytat: |
Nota: En el Museo Naval de Madrid no hay oficialmente ningún Santísima Trinidad, pero hay dos modelos, uno que pudo ser el ST original (versión 120 cañones) y otro que puede estar basado en el. En este segundo es en el que me baso para mí modelo. Los dos están en la "Sala de los Arsenales y la Construcción Naval Española en el Siglo XVIII" El primero está en la vitrina 48 (inv 546) y Cita: Modelo de tres puentes y 112 cañones (1760) A pesar de lo indicado en la peana (REAL CARLOS) se cree que fue el primer diseño de Mateo Mullan del ST. El segundo es el (modelo 542). Modelo de un navío español de tres puentes y 140 cañones (S.XVIII) Tradicionalmente se cree que sea el San Antonio, pero probablemente sea el San Carlos, proyectado en la habana que no llegó a construirse. También lo citan como Real Borbón. |
Cytat: |
... zgodnie z planem PB-197 z Muzeum Marynarki Wojennej w Madrycie. Przedstawia 114-działowiec zaprojektowany przez Ignacio Mullana. ... |
de Villars napisał/a: |
... Ten niezbudowany 140-działowiec to bardzo ciekawy temat. Czy są znane jakieś bliższe detale tego projektu, czy miał to być podobny "lipny" czteropokładowiec, na jaki przebudowano Santisima Trinidad? Przy okazji - nie słyszałem o okręcie Real Carlos z 1766 r., był San Carlos z 1765 r. co do którego spotyka się też nazwę Real Carlos (np. na sailingwarships), ale ten był dwupokładowcem, przebudowanym na trójpokładowiec dopiero w 1801 r.: http://fow.az.pl/forum/vi...php?f=33&t=3863 ... |