HMS Victory / DeAgostini / Deskowanie pokładów

Karrex Dyskusja rozpoczęta przez Karrex 8 lat temu

Deskowanie pokładów


Deski pokładów proponowane w kolekcji DeA HMS Victory są za szerokie (prawie dwukrotnie) i układ deskowania ma się nijak do Okrętu-Muzeum.
Śledząc relacje kolegów z wysp (wyprzedza naszą o ok. rok) widać, że listwy na pokłady mają 5 mm szerokości.

W kolekcji Santisima Trinidad też miały 5 mm i robiąc w chwili obecnej wymianę listew pokładu na listewki 2,5 - 2,7 mm, rozumiem intencje wydawców (zapewne chodzi, aby nie zniechęcić niedoświadczonego adepta szkutnictwa ;-) ).

Budując model z kolekcji HMS Victory mamy ten komfort, że można porównać z okrętem w Portsmouth.
Na modelu (na wysokości "sterówki") mamy 21 - 22 deski (tyleż jest też w modelu ST), na Victory (w tym samym miejscu) jest ok. 42 desek (piszę ok. bo liczyłem ze zdjęć i niestety działa zasłaniały deski pod nimi, wg planu w "Anatomy of..." jest tam 47 desek. Moje wyliczenia są raczej orientacyjne. Dokładne wymiary są w poście Piotra).
Tylko na tej podstawie można założyć, że szerokość listew na pokłady powinna mieć 2,5 mm.

zdjęcie z relacji Przemka (PDyner) HMS Victory relacja prosto z Wysp

Mirek napisał:
    Szerokość desek na pokładzie w pierwszej połowie XVIII wieku wynosiła od 36 do 20 cm natomiast już w drugiej połowie tegoż wieku wynosiła już 15 do 20 cm.


Jeżeli weźmiemy max. szerokość 200 mm to w skali 1:84 da nam 2,38 mm

Myślę, że wymiary szerokości listew na pokłady zawarte między 2,4 mm a 3 mm będą do przyjęcia.
Dla tych co nie ma znaczenia "prawda czasu, prawda ekranu" mogą robić jak proponuje wydawnictwo lub pójść na kompromis i zrobić 4 mm.

Przy szerokości 3 mm, długość listwy pokładowej wynosi ok. 80 mm


Victory 1:98 - modyfikowany zestaw Corel'a


Pokłady Tomka Aleksińskiego - widać dokładnie układ desek.
Na modelu Tomka wyliczyłem 34 deski co w skali 1:84 daje 3 mm szerokości deski.



Deskowanie w modyfikowanym zestawie Corela wykonane przez Tomka Aleksińskiego.

Zobacz też relację Tomka:
http://www.forum.modelarstwo.org.pl/viewtopic.php?f=15&t=11361&hilit=Victory


The anatomy of Nelson's ships


Rozkład planek wg Charles Nepean Longridge z ksiązki "The anatomy of Nelson's ships"
http://www.koga.net.pl/images/originalphotos/groupphotos/9/1714/a166cb195264533827eb7869.jpg


I opis deskowania pokładu, który przysłał mi Piotr.

"...szerokość planki 3/16 in. długość 5in. (przypominam że to w skali 1:48)
rozkład planek wygląda w ten sposób narysuj linie 5 in i podziel ją na 5 części i teraz pierwsza planka zaczyna się od początku(0)
druga od 2
trzecia od 4
czwarta od 1
piąta od 3
szósta znowu od 0. ..."

Na podstawie planu rozrysowałem wstępnie układ deskowania i gwoździowania (trenails).






Tomek Aleksiński napisał:

Co do ksiazki pana Longridge'a o okretach Nelsona, to faktycznie w jego rysunku jest tzw. 5 plank shift. Hmmm...

Ja wzorowalem sie glownie na ksiazce McGowana "HMS Victory, Her Construction, Career and Restoration", gdzie wyraznie widac tzw. 4 plank shift (miedzy polaczeniami planek sa trzy ciagle deski i czwarta to kolejne polaczenie - patrz skany pokladu nizej:

http://imageshack.us/photo/my-images/706/vicdeckplan1.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/207/vicdeckplan2.jpg/

Podobnie jest w ksiazce McKay'a z serii Anatomy of the Ship

A jak jest na faktycznym okrecie w Portsmouth? Patrz ponizsze zdjecia (przepraszam za kiepskawa ich jakosc, ale uzywalem wtedy jeszcze analogowego aparatu (bylo to przed era "cyfrowek", przynajmniej dla mnie). Latwo zauwazysz, ze nie ma tam jakiegos sztywnego formatu, ale laczenia sa w roznych wzorach, od 3 plank shift az do 6 plank shift, jak dlugosc desek pasowala. Zreszta, pamietac trzeba, ze dzisiejszy Victory, to jednostka w 99% nowa, po ostatniej rekonstrukcji. Praktycznie dzis ostal sie tylko autentyczny historyczny sztandar (czy raczej jego resztki) z bitwy pod Trafalgarem w ktoryms londynskim muzeum, fragmenty jednej z wreg i kilu oraz jedno dzialo - tez w muzeum. A na okrecie stoja dziala odlane wspolczesnie lub ich rekonstrukcje z wlokna szklanego...
Co do tzw. king plank, to jest to centralnie, wzdluz dlugiej osi kadluba polozona nieco szersza od pozostalych planka - widac to wyraznie na zdjeciach ponizej, wg. ktorej kladziono pozostale, bez wzoru lustrzanego odbicia, przewaznie (ale nie wylacznie) wg. wzoru 4 plank shift .

http://imageshack.us/photo/my-images/214/victorydecking1.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/600/victorydecking2.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/803/victorydecking3.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/585/victorydecking4.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/546/victorydecking5.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/683/victorydecking6.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/69/victorydecking7.jpg/


Rekonstrukcja deskowania i gwoździowania pokładów w oparciu o "HMS Victory, Her Construction, Career and Restoration"


A dokładniej to jeszcze o model Tomka, jego opisy i zdjęcia.



UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA FORKASZTELU (Forecastle z "king plank")

Na krańcówkach są dwa kołki, w miejscach łączenia z pokładnikami na przemian raz z lewej raz z prawej strony deski. "King Plank" - 4,5 mm.

UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA ĆWIERĆPOKŁADZIE (Quarter Deck z "king plank")

Na ćwierćpokładzie (Quarter Deck) układ gwoździowania jest podobny jak na dziobowym (Forecastl), z tą różnicą, że przy falszburtach występuje podwójne kołkowanie (pod lawetami).

UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA POKŁADZIE RUFÓWKI (Pop Deck bez "king plank")
http://www.koga.net.pl/images/originalphotos/groupphotos/9/1893/e2d45dd0e6e5e509ef50b3c4.jpg
Po jednym kołku na osi deski.

Przy lukach i włazach (zejściówkach) na krańcówkach są po dwa kołki (w linii).



Rekonstrukcja deskowania i gwoździowania pokładów w oparciu o "The anatomy of Nelson's ships".


UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA FORKASZTELU (Forecastle z "king plank")

Na krańcówkach są dwa kołki, w miejscach łączenia z pokładnikami na przemian raz z lewej raz z prawej strony deski. "King Plank" - 4,5 mm.

UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA ĆWIERĆPOKŁADZIE (Quarter Deck z "king plank")

Układ gwoździowania jest podobny jak na dziobowym (Forecastle), z tą różnicą, że przy falszburtach występuje podwójne kołkowanie (pod lawetami).

NA POKŁADZIE RUFÓWKI (Pop Deck bez "king plank")

Po jednym kołku na osi deski.

Przy lukach i włazach (zejściówkach) na krańcówkach są po dwa kołki (w linii).

Nie mam danych jak wyglądało gwoździowanie na pozostałych pokładach.
Na jednym ze zdjęć widać, że na dolnym pokładzie działowym (Lower Deck) gwoździowanie jest po skosie.


czyli dokładnie tak jak miałem rozrysowane na samym początku:

UKŁAD DESKOWANIA I GWOŹDZIOWANIA NA DOLNYM POKŁADZIE DZIAŁOWYM (Lower Deck)


Na temat gwoździowania
Ryszard W. napisał:

    Ilość gwoździ była uzależniona od szerokości deski.
    Wg Mondfelda dla szer do 9 cm bodaj stosowano 1 gwóźdź.
    Dla szer. do 12 cm 2 gwoździe na skos,
    a dla 16 cm 2 gwoździe równolegle.
    Nie pamiętam dokładnie granic szerokości. Chodziło o to by deski nie pękały.


I tu nasunęło mi się pytanie, jak ten różny układ deskowania rozwiązują w swoich modelach modelarze - różne gwoździowanie na pokładach jak na Okręcie-Muzeum czy raczej ujednolicone do jednego typu?
Jakiego?

To pytanie nasunęło mi się po porównaniu pokładów (myślę znanego) modelu HMS Victory:

Gwoździowanie na pop decku jak widać jest po skosie (lustrzane odbicie od king plank).

Gwoździowanie na quarter decku (dodatkowo ze zmiennym kątem gwoździowania na skos).
http://www.shipmodels.com...ctori/index.htm

I zdjęcie z innego modelu, na pop decku jest jak na Victory, ale na quarter decku jest też z pojedynczym gwoździowaniem (jak na pop decku).




Zdjęcia są aktywne, po kliknięciu łączą z relacją

_________________________
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Image Santa Maria Image San Juan Bautista Image Santisima Trinidad
Pozłotnictwo

www.timberships.fora.pl

Image
Odpowiedzi
Karrex
Karrex
korasonek napisał:
Witam
Deskowanie pokładu Victory jest złożone jak sam okręt:)
W zależności od rodzaju pokładu mają różą grubość o szerokości nie wspomnę.
Kilka suchych faktów w telegraficznym skrócie, wyciągniętych z książki Artura Buglera "HMS Victory Building ,restoration & repair"

Lower deck: Planki generalnie 4 in. grube o różnej szerokości (od 12 in. do 7 in.) układane równolegle do długiej osi okrętu, 58 klepek (station 33) 56 klepki (station 89) 47 klepki (station 133)

Middle Deck: Różna szerokości planek (7 do 10 in.) grubości 3 in., pokład na zewnatrz wykończony tzw. "wide plank" o szerokości 7 1/2 in. 62 klepki (station 28 i 90) 54 klepki (station 126), "king plank"

Upper Deck: generalnie planki o grubości 3 in. i szerokości 8 in. 50 klepek ( station 24 i 97) 52 klepki ( station 63), "king plank" Forecastle: planki 3 in. grube, 8 in. szerokie na środku "king plank" 12 in. 45 klepek ( station 19)

Quarter Deck: podobny do Forecastle, king plank" 12 in na środku, 49 klepek ( station 90) 45 klepek (station 135)

Pop Deck: Podobny do forecastle i quarter deck, brak "king plank" 47 klepek (station 115) zredukowane do 36 klepek na rufie.

Pozdrawiam

czwartek, 10 listopada 2011

Piotr dzięki za info :) Każdy może sobie przeliczyć ma nasz system i w skali 1:84 - przypomnę 1″ = 1 in = 25,4 mm.
Dla porównania podam moje wyliczenia:

Lower Deck: grubość 101,6 mm, szerokość od 304,8 do 177,8 mm (w skali 1:84 - od 3,6 do 2,12 mm)
Middle Deck: grubość 76,2 mm; szerokości od 177,8 mm do 254 mm; "wide plank" o szerokości 190,5 mm (od 2,12 mm do 3 mm; wide plank - 2,26 mm)
Upper Deck: grubość 76,2 mm; szerokość 203,2 mm (2,4 mm)

Forecastle: grubość 76,2 mm: szerokość 203,2 mm; "king plank" 304,8 mm (2,4 mm; king plank - 3,6 mm)


Pozdrawiam
Karol
8 lat temu
loader
loader
Attachment