Żaglowce - Quiz

Opis żaglowców, ciekawostki, rejsy i wspominki
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Żaglowce - Quiz

Post autor: Karrex »

1628 i replika, to tylko na myśl mi przychodzi BATAVIA, ale jest to strzał, bo nic nie wiem na temat poszywania diagonalnego :oops: (na Batavi).
Ostatnio zmieniony 03 lut 2011, 20:59 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
leszek64
Posty: 18
Rejestracja: 28 sty 2011, 16:47

Re: Żaglowce - Quiz

Post autor: leszek64 »

Strzał,ale bardzo celny.Pytanie przechodzi na Ciebie.
Awatar użytkownika
leszek64
Posty: 18
Rejestracja: 28 sty 2011, 16:47

Re: Żaglowce - Quiz

Post autor: leszek64 »

W związku z pytaniem Karrexa,opis z Modelarza 12/95
Schowek01.jpg
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Żaglowce - Quiz

Post autor: Karrex »

Dzięki Leszku,
to bardzo ciekawe, że robiono to dawniej niż sądziłem.
To ja przytoczyłem niedawno w Quizie poszywanie diagonalne w związku z łodziami, widziałem plan pokładu tak poszywany, ale wszystko XIX wiek, a tu proszę XVII wiek, Batavia i poszycie diagonalne.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Żaglowce - Quiz

Post autor: Karrex »

Wybaczcie, że zamiast zadawać kolejne pytanie pozostanę jeszcze przy Batavi i poszywaniu diagonalnym.
Ja nie traktuję naszego Quizu jako rozrywki umysłowej dla "starszych panów", lecz również (a może przede wszystkim) o charakterze edukacyjnym (sporo ciekawych rzeczy się tu dowiedziałem). Dlatego prosiłem Leszka o źródło informacji, bo napisać newsa "już Słowianie stosowali poszycie diagonalne" ;) może każdy, ale żeby to było wiarygodne trzeba podeprzeć faktami.
Nie dawało mi to spokoju, więc przekierowałem pytanie do pana Krzysztofa Gerlacha
Karrex pisze:Czy ma Pan informacje kiedy zaczęto stosować poszycie diagonalne i jak ono ewoluowało?

Krzysztof Gerlach napisał:
Nie zamierzam zajmować się tą kwestią w kategoriach ?kto pierwszy?, ponieważ prawie wszystkie takie ustalenia można zaatakować na podstawie jakiś starych lub spreparowanych notatek, dzienników, pamiętników, rozmaitych symbolicznych bohomazów itd., z których zawsze okazuje się, że wszystkich wynalazków związanych z morzem dokonali ?dużo wcześniej? niż je naprawdę zastosowano, przedstawiciele narodów zakompleksionych na temat swojej marynarki ? Czechów, Szwajcarów, Polaków, chłopów z podmoskiewskiej wsi itp., którym te pomysły wstrętni Anglicy, Francuzi, Hiszpanie, Portugalczycy po prostu ukradli.
Zatem ? nie wiem, kiedy ZACZĘTO tak poszywać jednostki pływające. Ja zetknąłem się z tym zagadnieniem podczas porządkowania materiałów do artykułu o wielkich dokonaniach Seppingsa i wtedy sobie uświadomiłem, że Francuzi eksperymentowali ze skośnym poszywaniem burt żaglowców już pod koniec XVII w.
Według Jeana Boudriota pan Gobert, dawny sekretarz a potem (od 1707) podinspektor ds. konstrukcji, uzyskał w 1705 r. autoryzację na zastosowanie swego (próbowanego już u schyłku poprzedniego stulecia) systemu skośnych (nachylonych do stępki pod kątem 45 stopni) klepek wewnętrznego poszycia na 70-działowym liniowcu St-Michel. Celem było zwiększenie odporności okrętu na przeginanie. Metoda ta upowszechniła się we Francji w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku, była stosowana też na fregatach, ulegała stopniowemu ulepszaniu. Jednak w latach 1740-tych zaczęto wątpić w jej skuteczność, wskazywano na wady; w rezultacie system skośnego poszycia wewnętrznego zanikł w następnej dekadzie. Fakty te powszechnie znano w Europie, gdyż system Goberta zaatakował (za nieefektywność) Bouguer w swym bardzo wpływowym traktacie z 1746 r.
Wygląda więc na to, że wynalazek skośnego poszywania pojawiał się od czasu do czasu i znikał.
Natomiast co do Batavii, mam poważne wątpliwości. Powszechnie znany specjalista od budowy okrętów holenderskich, A.J. Hoving, pisze na temat tego żaglowca następująco: ?Nie znaleziono wielu wraków okrętów [holenderskich] z okresu 1570-1610, ale wszystkie zdają się mieć jedną typową cechę: podwójne poszycie zewnętrzne. Jedna z teorii głosi, że szkutnicy kładli drugą warstwę planek na pierwszej dla zapewnienia szczelności [w prymitywnej jeszcze fazie rozwoju na Północy poszycia karawelowego]. Żaden ze znanych holenderskich wraków z okresu po 1610 nie wykazuje tej szczególnej cechy, poza okrętem Batavia (1626), którego szczątki odkryto u wybrzeży Australii, gdzie się rozbił?PAWĘŻ RUFOWA Batavii ma drugą warstwę poszycia, uszczelniającą styki poszycia pawęży i burt. Jest to prawdopodobnie jeden z ostatnich holenderskich żaglowców z okresu gładkiego poszycia podwójnego, i dowód na teorię, że podwójne poszycie [w tym wczesnym wydaniu ? przyp. KG] stosowano dla uczynienia okrętu względnie szczelnym?.
Cytat z rozdziału ?Seagoing Ships of The Netherlands? w książce ?The Heydail of Sail. The Merchant Sailing Ships 1650-1830? (red. Gardiner, Bosscher), London 1995.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
...

Myślę, że ta wypowiedź uzupełnia i wyczerpuje odpowiedź na pytanie Konrada:
Karrex - możesz powiedzieć coś więcej o poszyciu diagonalnym (np. kiedy zaczęto je stosować?
...
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Żaglowce - Quiz

Post autor: Karrex »

Witam.
Były oficer francuskiej Marynarki Wojennej, który jest uważany za ojca francuskiego żeglarstwa. Był ustanawiającym rekordy długodystansowym żeglarzem, który wygrał szereg znaczących regat na swoich jachtach (wszystkie o tej samej nazwie).
Proszę podać imię, nazwisko i nazwę jachtów.
dla ułatwienia zostawiłem numer na pokrowcu
dla ułatwienia zostawiłem numer na pokrowcu
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 980
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Żaglowce - Quiz

Post autor: ataman »

Chodzi Ci o Eryka i jego Sikoreczki (P..D...)? ...
Ale tym pierwszym długodystansowcem z kraju szampana i koniaku, który wew d..pie miał wygrywanie regat, mimo, że w nich uczestniczył i zdecydowanie prowadził, był Bernard M. na swojej Joshua
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Żaglowce - Quiz

Post autor: Karrex »

Bohaterem mojego pytania był rzeczywiście Éric Tabarly
Obrazek
i jego Pen Duicki
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ick_II.JPG
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 282%29.JPG

Nie znam dokładnej etymologii nazwy jachtów, ale wg Wiki w dosłownym tłumaczeniu chodzi o czarną główkę (pen = t?te = głowa; du = noir = czarny; ick = diminutif, petit = zdrobnienie, mały), czyli o sikoreczkę.

Nie padła, co prawda, wyczerpująca odpowiedź ;), ale kolejne pytanie zadaje ATAMAN :)
Ostatnio zmieniony 09 lut 2011, 12:56 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 980
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Żaglowce - Quiz

Post autor: ataman »

Łe, a to miała być tylko taka podpowiedź dla innych...
Eric Tabarly pływał chyba na 6 Pen Duickach, na ostatniej wypłynął w swój ostatni rejs, z którego nie powrócił. Czy tłumaczenie P.D na Sikoreczka jest dokładne i prawidłowe to nie wiem, ale w naszym światku żeglarskim tak się powszechnie tłumaczyło tę nazwę. Wygrał swego czasu samotne regaty przez Atlantyk OSTAR,
Natomiast wcześniej jako samotny żeglarz sławę zdobywał inny francuz, Bernard Moitessier, który najpierw na swoim jachcie "Joshua" wraz z żoną opłynął Horn, a potem brał udział w pierwszych regatach okołoziemskich bez zawijania do portu. Miał zdecydowanie najkrótszy czas i wygrałby tę konkurencję z palcem w d.. ale w drodze powrotnej, na Atlantyku stwierdził, że fajnie mu się żegluje, i zamiast zawrócić na północ popłynął dalej na wschód, zatrzymał się dopiero na Thaiti, opływając samotnie bez zawijania do portu kulę ziemską półtora raza. Tamte regaty wygrał Robin Knox- Johnson na jachcie Suahili (jako jedyny zdaje się ukończył te podróż zgodnie z regulaminem, na 10 startujących).
Nad pytaniem muszę się zastanowić trochę
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 980
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Żaglowce - Quiz

Post autor: ataman »

dobra, zadaję pytanie:
No to pozostańmy w klimacie jachtów i regat:
Wybitny żeglarz, kilkakrotnie brał udział w regatach OSTAR, trzykrotnie opłynął samotnie świat. Stopień żeglarza jachtowego uzyskał na jeziorze w Boszkowie pod Lesznem. Nie lubiany w kraju, jego pierwszy jacht został ?skonfiskowany? na rzecz sponsora i zamknięty na wiele lat w magazynie. Zabroniono mu żeglowania, Uciekł więc z kraju, w stanie wojennym wypłynął z Polski aby wziąść udział w regatach okołoziemskich. Obecnie na emigracji w Stanach. Pierwszym jego jachtem na którym brał udział w regatach OSTAR, a potem samotnie opłynął świat, była samodzielnie zbudowana jednostka, przystosowana przez niego do pływań morskich, oparta na konstrukcji Zbigniewa Milewskiego. (Milewski nie chciał pierwotnie tego przekonstruowania firmować, ale po sprawdzeniu i zrobieniu obliczeń podpisał się pod zmienionymi planami konstrukcyjnymi).
Proszę podać imię i nazwisko żeglarza, nazwę jachtu z jego pierwszych OSTAR i pierwszej wyprawy wokółziemskiej, oraz nazwę typu jachtu konstrukcji Z. Milewskiego, na podstawie której zbudował swój jacht.
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ