kolejny HMS Enterprize - ralfee

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 22
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Cześć,

Kończę powoli pas odbojowy. Ponieważ przed poszywaniem dolnej części kadłuba chcę poszyć nadburcia, aby zabezpieczyć wąsy grodzi przed łamaniem, to muszę zamontować wateway. Żeby zamontować waterway, muszę mieć pokładniki na środkowej części upper deck. Żeby zamontować pokładniki pod upper deck, muszę zamontować część lower deck. Tak więc zająłem się przygotowaniem listew i gretingów (pierwsze w moim życiu :-)) na lower deck.
Załączniki
Przymiarka z pokładem
Przymiarka z pokładem
I takie coś mi wyszło. Kratki robiłem dwa razy, za pierwszym nie wyszło tak jak chciałem.
I takie coś mi wyszło. Kratki robiłem dwa razy, za pierwszym nie wyszło tak jak chciałem.
0210.jpg
0209.jpg
0208.jpg
Frezowanie zewnętrznych krawędzi.
Frezowanie zewnętrznych krawędzi.
0206.jpg
0205.jpg
Frezowanie łączeń
Frezowanie łączeń
Listwa po frezowaniu.
Listwa po frezowaniu.
Frezowanie krawędzi wewnętrznych.
Frezowanie krawędzi wewnętrznych.
Krawędzie gretingu robię z wenge. Taki prezent dostałem od Andrzeja63, wraz z dwiema tonami gruszy :-) Broza też od kolegi, bardzo fajna, czysta...
Krawędzie gretingu robię z wenge. Taki prezent dostałem od Andrzeja63, wraz z dwiema tonami gruszy :-) Broza też od kolegi, bardzo fajna, czysta...
Tak wygląda pas odbojowy teraz. Jeszcze sporo pieszczenia będzie. Będę chyba go barwił czarnym tuszem.
Tak wygląda pas odbojowy teraz. Jeszcze sporo pieszczenia będzie. Będę chyba go barwił czarnym tuszem.
Listwy brzozowe cięte na frezie 0,5 mm. Dochodzę powoli do wprawy :-)
Listwy brzozowe cięte na frezie 0,5 mm. Dochodzę powoli do wprawy :-)
0197.jpg
Z planów zbieram położenie gretingów na lower deck. Oczywiście tylko tych, które będą widoczne przez otwarte gretingi na upper deck.
Z planów zbieram położenie gretingów na lower deck. Oczywiście tylko tych, które będą widoczne przez otwarte gretingi na upper deck.
Na szablonie wyznaczam położenie wręg.
Na szablonie wyznaczam położenie wręg.
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 22
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Cześć,

Robię cały czas dolny pokład. Będzie bardzo mało widoczny, dlatego traktuje to jak poligon doświadczalny przed pokładami górnymi. Wiem już, że wenge na gretingi odpada, zbyt kruche i słabo się poleruje. Pokład zmontowałem na kartonie i zabrałem się za kołkowanie. Otwory robię sposobem podejrzanym u rosyjskiego modelarza, a kołki przy pomocy igły lekarskiej, dającej średnicę 0,6 mm, to też podejrzałem w relacjach profesjonalistów :-)
Załączniki
Dzisiejszy urobek :-).
Dzisiejszy urobek :-).
Kołki wydłubuję wiertłem 0,5 mm
Kołki wydłubuję wiertłem 0,5 mm
0223.jpg
Znalazłem jeszcze kawałek ciemnej olchy. Próbowałem też w gruszy, ale chyba zbyt twarda bo igła się zapychała.
Znalazłem jeszcze kawałek ciemnej olchy. Próbowałem też w gruszy, ale chyba zbyt twarda bo igła się zapychała.
Wiercenie koniecznie wzdłuż słojów, inaczej nie daje rady.
Wiercenie koniecznie wzdłuż słojów, inaczej nie daje rady.
przed wierceniem kołków, dobrałem obroty na MF70, ponieważ 5000 to zbyt dużo, wyrywa kołek i zapycha igłę.
przed wierceniem kołków, dobrałem obroty na MF70, ponieważ 5000 to zbyt dużo, wyrywa kołek i zapycha igłę.
Igła po obróbce.
Igła po obróbce.
0218.jpg
Są igły dające różne średnice, niestety w parametrach igieł średnicy wewnętrznej nie ma i trzeba doświadczalnie dobrać odpowiednią.
Są igły dające różne średnice, niestety w parametrach igieł średnicy wewnętrznej nie ma i trzeba doświadczalnie dobrać odpowiednią.
0216.jpg
Trasowanie otworów.
Trasowanie otworów.
0214.jpg
Niestety w pasie odbojowym, pojawiły się zapadnięcia, ale radziłem sobie w taki właśnie sposób, po oszlifowaniu nie ma śladu "wstawki" :-).
Niestety w pasie odbojowym, pojawiły się zapadnięcia, ale radziłem sobie w taki właśnie sposób, po oszlifowaniu nie ma śladu "wstawki" :-).
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
emilc78
Posty: 0
Rejestracja: 24 maja 2017, 12:27

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: emilc78 »

No tak...muszę sie nauczyć czytać - na początku myślałem, że kolega gretingi wycina i myślę sobie "w sumie nie najgorszy patent..." a tu takie cuś - kołki! Wow, kapitalny pomysł! (kapitalny - kapitan, he he he) Jakiej (choć pewnie znów nie doczytałem) średnicy igłę stosowałeś / nie tępiła się podczas wiercenia?
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 22
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Aby zrobić kołki 0,55 mm trzeba mieś igłę oznaczoną symbolem G21 dla średnicy 0,45 igła G22. Igła się nie tępi, ale podczas wiercenia, trzeba delikatnie ją zanurzać w materiale na samym początku wwiercania się, potem ruch może być bardziej zdecydowany.

Nie umiem rzeźbić w drewnie, ale koledzy którzy rzeźbią mogli by spróbować z dłutkiem z grubszych igieł do wenflonu, one mają średnicę nawet do 1 czy 1,5 mm. Podszlifować, oprawić w jakąś rękojeść i spróbować :-)
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 22
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: ralfee3 »

Dolny pokład zakołkowany.
Załączniki
0233.jpg
0232.jpg
0231.jpg
0230.jpg
0229.jpg
0228.jpg
0227.jpg
Kleiłem na patex zmieszany z czarnym akrylem.
Kleiłem na patex zmieszany z czarnym akrylem.
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
dali
Posty: 28
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: dali »

No po prostu poezja. Brak mi słów.

Pozdrawiam
emilc78
Posty: 0
Rejestracja: 24 maja 2017, 12:27

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: emilc78 »

jubiler mikrostolarstwa artystycznego
Awatar użytkownika
Leon27
Posty: 521
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: Leon27 »

Będzie modelik na medal :-)
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1754
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: oksal »

Rafał, najbardziej precyzyjne kołkowanie jakie widziałem. Szczęka na podłodze:) Podziwiam.
Jak dasz na górnych pokładach (w widocznych miejscach) kratkę gretingu obróconą o 90 stopni to żaden sędzia Ci uwagi nie zwróci. A jeszcze jak nawiercisz tą igłą kołki w poprzek słoi w tym klocku, to będziesz mieć jak w oryginalnym kołkowaniu.
Ja robiłem kołkowanie z bambusa, ale to moje kołkowanie przy Twoim wydaniu to przedszkole. Super patent. Postaram się go kiedyś wykorzystać.
Awatar użytkownika
Dziecko
Posty: 0
Rejestracja: 04 lip 2017, 10:33

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Post autor: Dziecko »

Jak to się mówi, jeb*em... nie to nie to, a no SZENA MI OPADŁA NIE WIEM GDZIE JEST. Wzorowe kołkowanie, tylko tyle roboty, by potem to zakryć pokładem (lub pokładami?).
ODPOWIEDZ