42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 972
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Post autor: krzysztof »

Wiertarka też miała ponad 500W. Zamocowana bezpośrednio uchwytem wiertarskim , deseczki 3,0cm - zbieram co o,5mm. Wiertarka była leciwa no i pracowała, tak jak odkurzacz, za długo w ruchu ciągłym.
pozdrawiam Krzysztof

krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
vegelus
Posty: 476
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Post autor: vegelus »

ja tam się na silnika elektrycznych nie znam ale silnik o wadze 5 kg pochodzi dłużej niż taki co waży 0,5. Poza tym wiertarka wyje niemiłosiernie w porównaniu do cichej pracy silników "przemysłowych" przystosowanych do długiej ciągłej pracy pod dużym ciągłym obciążeniem.

Sam na początku używałem wiertarki i po kilku deseczkach nic nie słyszałem od tego hałasu. Dziś najbardziej hałasuje stary odkurzacz (na razie działa a ma ze 30 - 40 lat).

Swoją drogą zapomniałem pochwalić patentu do cięcia. Zastanawiałem się co to za fajny wynalazek ta piła z takim długim blatem ;)
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 972
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Post autor: krzysztof »

Kilka chwil wolnych zaowocowało drobnymi pracami przy modelu.
Przygotowałem listewki na wręgi. Przeszlifowane docelowo papierem 120 mają grubość 4,1mm. Ilość na zdjęciu winna wystarczyć na wszystkie części wręg.

Obrazek


Przygotowałem szablon na pierwszą część modelu. Element wycięty, czeka na spasowanie z resztą.

Obrazek
pozdrawiam Krzysztof

krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 972
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Post autor: krzysztof »

Trochę podłubałem przy częściach kilu.
Wielce upierdliwe dłubanie.

Obrazek

Obrazek

Listewki na ostatnią rufową wręgę.

Obrazek
pozdrawiam Krzysztof

krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 972
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Post autor: krzysztof »

Praca pochłania coraz więcej czasu. Mimo przeciwności staram się co nieco porobić przy modelu. Zasada, że im więcej przygotowań - pomiarów ( w tym wypadku szablony poszczególnych części wręg), tym szybciej idą główne prace, potwierdza się Części wręg widoczne na zdjęciach wycinam wg szablonu, natomiast boczne mam zamiar wyginać. Odpadów drewna cale mnóstwo.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Już widać, że po sklejeniu wręg w szkielet będzie dużo szlifowania by wykonać płynną linię do bezproblemowego poszywania. Styk każdej wręgi z kopytem staram się dokładnie dopasować już na etapie prefabrykacji.
pozdrawiam Krzysztof

krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 972
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Post autor: krzysztof »

Podział ról przed Świętami wyśmienity. Ja przy modelu, reszta rodzinki - nawet nie chcę wiedzieć co robią.

Dziś zacząłem wycinać i montować elementy wręg.
Wygląda, ze będzie trzeba wyciąć około 60 sztuk "kijów do hokeja"
Dziś zdołałem wykonać 22 sztuki. czas 5 godzin, czyli około 4 sztuk na godzinę.
Jednakże są to elementy najłatwiejsze, zaczyna się profilownie w dwóch płaszczyznach.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dremel z końcówką, wyrzynarka włośnicowa i tracza ścierna są niezastąpionymi pomocami.

Ilość odpadów jest kolosalna, tak na oko niewykorzystany materiał to przynajmniej 70% powierzchni przygotowanych listewek.


Obrazek

Wycinanie poprzedziły próby z gięciem, jednakże listeweczki 4 x 6mm nie poddają się gięciu, nawet przy kilkukrotnym parowaniu i stopniowym gięciu na kopycie. Zawsze kończyło się rozszczepieniem elementu. Pozostało żmudne wycinanie.
pozdrawiam Krzysztof

krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 972
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Post autor: krzysztof »

Kilkanaście godzin później i mamy główny grzebień wręg wycięty, sklejony i wstępnie przeszlifowany.
Wg przeskalowanych planów grubość wręg jest równa:
1. Przy denniku 6mm, czyli w rzeczywistości 6x18=108mm
2. Część boczna przy wyobleniu 5mm, czyli w rzeczywistości 5x18=90mm
3. Część boczna przy końcach burt 3mm, czyli w rzeczywistości 3x18= 54mm
Wycinałem wręgi o grubości 6,1mm po całości. Naddatki planowałem zeszlifować po zamontowaniu kompletnych wręg. Ostrożność wydała się zasadna, przy szlifowaniu mamy zapas, który umożliwia nam powolny aczkolwiek w miarę dokładny szlif całości. Przydatność zapasu grubości najwyraźniej się uwidoczniła na ostatnich trzech wręgach dziobowych, gdzie mamy mocne łuki do wyprofilowania. W tej skali oczywiście konieczne jest wykonanie elementów wręg już z dopasowaniem do kształtu kopyta. Na zdjęciach wręgi są przeszlifowane wstępnie, końcówka prac będzie wykonana po wycięciu i montażu wszystkich wręg ( brak kilku dziobowych i rufowych montowanych bezpośrednio do kilu)
Szlifowanie optymistycznie planowałem wykonać niedawno otrzymaną szlifierką taśmową Proxxona , jednakże na tym etapie prac niezbędna jest przewidywalność w miąższości zbieranej warstwy drewna.. W efekcie szlif wykonałem ręcznie papierem 60 założonym na sztywną kostkę do szlifowania. Czas szlifowania – około 2godzin.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Następny w planie jest montaż kilu, wykonanie brakujących części wręg dziobowych i rufowych, czyli powoli do przodu.
pozdrawiam Krzysztof

krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
Awatar użytkownika
Zbyszek
Posty: 968
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Post autor: Zbyszek »

No to będzie dopiero model szalupy.
Pozdrawiam!!!
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 972
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Post autor: krzysztof »

Zbyszek zadał ważne pytanie o łączniki elementów wręg. W rzeczywistości były one łączone mechanicznie. Teraz będzie to trudne do wykonania, ale nie niemożliwe. Choćby w sposób, którym posłużył się Romeks przy łącznikach steru. Czy macie pod ręką wskazówki jak elementy wręg łączono? Łączniki żelazne, kołki drewniane, gwoździe chowane na sposób montażu dech pokładowych ( z zaślepka drewnianą)?
pozdrawiam Krzysztof

krzysztof.t.wasilewski@wp.pl
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:42 ft LONGBOAT ARMED FOR WAR 1834 SKALA 1/18

Post autor: awas »

Krzysztof
Spróbuje odpowiedzieć co wiem na ten temat.
Dennik i boczny element wręgi szły na zakładkę, tak jak jest na Twoich zdjęciach.
Na długości zakładki połączone były na trzy gwoździe.
Co jest gwóźdź każdy widzi ale...

Opieram się na definicji gwoździa wg Boudriota,
Długość powinna być taka, żeby wszedł na 5/9 grubości drugiego z kolei zbijanego elementu. Jesli w tej łodzi oba elementy miały 4,1 mm w skali 1:18 to w rzeczywistości ok 74 mm. Stąd długość gwoździa 74 + 5/9*74 mm. Jakieś 115 mm.
Przekrój gwoździa kwadratowy o boku 1/20 długości, czyli 6 mm.
Łeb gwoździa też kwadratowy, dwa razy większy, 12 mm i gruby na 6 mm.

Wychodziło by że w skali 1:18 trzeba be je zrobić z drutu 0,8 mm troszke obrobionego na kwadrat na końcu. Łeb powinien wystawać na 0,3 mm z jednej strony.

Nie widziałem niestety żadnego modelu szalupy, który pokazałby to łączenie stąd nie ma gwarancji, że mam rację. Ale chyba nie jest to całkiem nierozsądne i do zrobienia.

Pozdrawiam
Artur
ODPOWIEDZ