Santisima Trinidad / Karrex

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
safari28
Posty: 189
Rejestracja: 14 gru 2010, 20:58

Re: Santisima Trinidad / Karrex

Post autor: safari28 »

Panie karolu kapitalna robota tylko patrzeć i się uczyć od pana. Ciekawe ile miechów pan te szalupę już robi ;)
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Karrex

Post autor: Karrex »

Witaj.
Tę łódź (szalupkę - lancha), to nie długo bo od początku roku ;).
Z poprzednią to będzie razem 6 miesięcy :o, a to jeszcze nie koniec :).
Jako ?frajdolarz? delektuję się budową ;), a tak poważnie nabieram dystansu do kadłuba Santisimy, nie widziałem go pół roku, żeby spojrzeć "świeżym okiem" i pozmieniać, co nie będzie mi się podobało.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
jerry_bee
Posty: 922
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Santisima Trinidad / Karrex

Post autor: jerry_bee »

Karol, tak z zupełnej ciekawości - jak montowano środkową deskę dna łodzi?
--------------------------
pozdrawiam, jerry_bee
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Karrex

Post autor: Karrex »

Z trudem, ale zrozumiałem aluzję (po 3 PW wyjaśniających ;) ) do niewidocznego kilsona (nadstępki), ale przyjmijmy, że jest (kilson), tylko tej samej szerokości co listwy gretingów, więc się nie wyróżnia ;) . Gdyby to była mniejsza łódź zrobiłbym jak w l'Hermione
też mam po 5 listew gretingowych z każdej strony (z kilsonem 11 :) )
też mam po 5 listew gretingowych z każdej strony (z kilsonem 11 :) )
chaloup l'Hermione.jpg (130.72 KiB) Przejrzano 5517 razy

ale ta moja jest dwukrotnie wyższa, coś jak ta na fotce poniżej
Brytyjska launch (szalupa) ta najwyższa.
Brytyjska launch (szalupa) ta najwyższa.

i nie mając wzorca (hiszpańskiego) pozwoliłem sobie na takie uproszczenie (uprościłem sobie też zakończenie gretingów na dziobie, raczej powinno być jak na pierwszej fotce lub podniesione jak na rufie). :)

O tym uproszczeniu pisałem przy poprzedniej szalupie Robertowi (nie mogę dać adresu odpowiedzi bo i tak wyskakuje jakiś inny post - taka "fajówa" Kogi).

W ostatnim numerze MO, na okładce są piękne łodzie "Pałłady" bodajże :), jest ich tam 9 :o (przy moim tempie, to życia by nie wystarczyło :lol: ).
Ostatnio zmieniony 21 lut 2011, 13:04 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Szalupa2

Post autor: Karrex »

Gadu, gadu, a szalupa stygnie ;)

Kontynuacja

Przegapiłem jeden etap, mianowicie rozmieszczenie ławek.
Zrobiłem symulację i wyszło mi, że bez kołowrotu można zrobić 10 ławek, ale nie chcę pozbawiać mojej szalupy tego elementu, więc zrobię 9 (tak jest w łodziach francuskich, na których się wzoruję).
Myślę, że zmniejszenie obsady o dwóch wioślarzy nie spowoduje utraty dzielności morskiej ;).

02lsym0026.jpg

W pierwszej szalupie ławki miały ok. 5 mm szerokości, w tej mają ok. 4 mm
(piszę ok. gdyż jasny fornir ścieniałem na "oko" i nie ma idealnej grubości na wszystkich ławkach - no cóż, ręczna robota :)).

O ilości i rozmieszczeniu ławek powinienem pomyśleć wcześniej, na etapie kopyta.
Przystępując do robienia drugiej szalupy powinienem wypełnić kopyto (nie wręgi, a monolit)
i odległości między wręgami szalupy powinny być mniejsze (z ok. 5 mm na 4,3 mm).

Przy admiralskiej zapewne to uwzględnię :)
Ostatnio zmieniony 19 lut 2011, 17:40 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Karrex

Post autor: Karrex »

Kontynuacja

Ławka z obejmą masztu.
03law0037.jpg

04law0038.jpg

05law0042.jpg

Okucia pokazywałem w pierwszej szalupie
07law0043.jpg
________________
cdn.
Ostatnio zmieniony 19 lut 2011, 18:41 przez Karrex, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Szalupa2

Post autor: Karrex »

Kontynuacja

Pozostałe ławki.
01law0049.jpg

03sza0048.jpg

Ostatnia ławka wklejona i poszelakowana całość
05sza0053.jpg
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Santisima Trinidad / Karrex

Post autor: Karrex »

Info do Jerrego (nie czytać ;)). Znalazłem fotki ilustrujące o czym ostatnio gadaliśmy (pisaliśmy).
Pierwsze to cutter z Warrior'a
cutter_Warrior.jpg

i podłoga (nie wiem czy to jeszcze gretingi) z barge z Victory.
barge_Victory.JPG
barge_Victory.JPG (59.25 KiB) Przejrzano 4992 razy

W reprezentacyjnych łodziach, typu barge, pinnace, (welboty, gigi) wyglądało to inaczej i zależało od zamożności admirała (na modelu barge, który już zamieszczałem widać, że podłoga miała szachownicę).
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Szalupa2

Post autor: Karrex »

Kontynuacja

W tej szalupie wkleiłem poprzeczne wzmocnienia ławek (wzór - francuskie modele), następnie węzłówkę dziobową i ławkę z obejmą masztu (ławka miała być montowana na parapecie szalupy dwoma obejmami jak na planie z "Mondfeld'a", ale z prozaicznych powodów zrobiłem jak w pierwszej :? ).
02wzm0060.jpg

03law0069.jpg

05sza0065.jpg
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Szalupa2

Post autor: Karrex »

Kontynuacja

Wybierając jeden kołek jako dulka sądziłem, że sprawa będzie prosta, niestety i tu występuje dowolność (tak jak w układaniu wioseł ;) ).

Kołek na środku

lodz03.jpg
lodz03.jpg (120.59 KiB) Przejrzano 6587 razy
Przesunięty w kierunku dziobu

lodz01.jpg

lub bliżej rufy

02rivoli212.jpg

Parapet występuje w łodziach hiszpańskich i francuskich, w angielskich (Victory) nie ma.

Tak jak poprzednio, skleiłem trzy warstwy forniru (sklejka) i wyciąłem parapet na wykończenie burty (jako jeden element szer. 3 mm). Nawierciłem w parapecie i burcie otwory ø = 0,5 mm na szpilki, którymi będę utrzymywał parapet we właściwym miejscu w czasie klejenia.
Klejenie - parapet "przyszpiliłem" i do ściągnięcia użyłem małych gumek do włosów.

01par0075.jpg

Zrobiłem gwoździowanie z drutu miedzianego ø = 0,5 mm

03par0080.jpg

nakleiłem podpory (wzmocnienia) i wywierciłem otwory na kołki.

01dul90.jpg
03dul85.jpg

Obrazek

Obrazek
Ostatnio zmieniony 27 gru 2020, 00:51 przez Karrex, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
ODPOWIEDZ