Santisima Trinidad / Karrex
- safari28
- Posty: 189
- Rejestracja: 14 gru 2010, 20:58
Re: Santisima Trinidad / Karrex
Panie karolu kapitalna robota tylko patrzeć i się uczyć od pana. Ciekawe ile miechów pan te szalupę już robi
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Santisima Trinidad / Karrex
Witaj.
Tę łódź (szalupkę - lancha), to nie długo bo od początku roku .
Z poprzednią to będzie razem 6 miesięcy , a to jeszcze nie koniec .
Jako ?frajdolarz? delektuję się budową , a tak poważnie nabieram dystansu do kadłuba Santisimy, nie widziałem go pół roku, żeby spojrzeć "świeżym okiem" i pozmieniać, co nie będzie mi się podobało.
Tę łódź (szalupkę - lancha), to nie długo bo od początku roku .
Z poprzednią to będzie razem 6 miesięcy , a to jeszcze nie koniec .
Jako ?frajdolarz? delektuję się budową , a tak poważnie nabieram dystansu do kadłuba Santisimy, nie widziałem go pół roku, żeby spojrzeć "świeżym okiem" i pozmieniać, co nie będzie mi się podobało.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
- jerry_bee
- Posty: 922
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Re: Santisima Trinidad / Karrex
Karol, tak z zupełnej ciekawości - jak montowano środkową deskę dna łodzi?
--------------------------
pozdrawiam, jerry_bee
pozdrawiam, jerry_bee
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Santisima Trinidad / Karrex
Z trudem, ale zrozumiałem aluzję (po 3 PW wyjaśniających ) do niewidocznego kilsona (nadstępki), ale przyjmijmy, że jest (kilson), tylko tej samej szerokości co listwy gretingów, więc się nie wyróżnia . Gdyby to była mniejsza łódź zrobiłbym jak w l'Hermione
ale ta moja jest dwukrotnie wyższa, coś jak ta na fotce poniżej
i nie mając wzorca (hiszpańskiego) pozwoliłem sobie na takie uproszczenie (uprościłem sobie też zakończenie gretingów na dziobie, raczej powinno być jak na pierwszej fotce lub podniesione jak na rufie).
O tym uproszczeniu pisałem przy poprzedniej szalupie Robertowi (nie mogę dać adresu odpowiedzi bo i tak wyskakuje jakiś inny post - taka "fajówa" Kogi).
W ostatnim numerze MO, na okładce są piękne łodzie "Pałłady" bodajże , jest ich tam 9 (przy moim tempie, to życia by nie wystarczyło ).
ale ta moja jest dwukrotnie wyższa, coś jak ta na fotce poniżej
i nie mając wzorca (hiszpańskiego) pozwoliłem sobie na takie uproszczenie (uprościłem sobie też zakończenie gretingów na dziobie, raczej powinno być jak na pierwszej fotce lub podniesione jak na rufie).
O tym uproszczeniu pisałem przy poprzedniej szalupie Robertowi (nie mogę dać adresu odpowiedzi bo i tak wyskakuje jakiś inny post - taka "fajówa" Kogi).
W ostatnim numerze MO, na okładce są piękne łodzie "Pałłady" bodajże , jest ich tam 9 (przy moim tempie, to życia by nie wystarczyło ).
Ostatnio zmieniony 21 lut 2011, 13:04 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Santisima Trinidad / Szalupa2
Gadu, gadu, a szalupa stygnie
Kontynuacja
Przegapiłem jeden etap, mianowicie rozmieszczenie ławek.
Zrobiłem symulację i wyszło mi, że bez kołowrotu można zrobić 10 ławek, ale nie chcę pozbawiać mojej szalupy tego elementu, więc zrobię 9 (tak jest w łodziach francuskich, na których się wzoruję).
Myślę, że zmniejszenie obsady o dwóch wioślarzy nie spowoduje utraty dzielności morskiej .
W pierwszej szalupie ławki miały ok. 5 mm szerokości, w tej mają ok. 4 mm
(piszę ok. gdyż jasny fornir ścieniałem na "oko" i nie ma idealnej grubości na wszystkich ławkach - no cóż, ręczna robota ).
O ilości i rozmieszczeniu ławek powinienem pomyśleć wcześniej, na etapie kopyta.
Przystępując do robienia drugiej szalupy powinienem wypełnić kopyto (nie wręgi, a monolit)
i odległości między wręgami szalupy powinny być mniejsze (z ok. 5 mm na 4,3 mm).
Przy admiralskiej zapewne to uwzględnię
Kontynuacja
Przegapiłem jeden etap, mianowicie rozmieszczenie ławek.
Zrobiłem symulację i wyszło mi, że bez kołowrotu można zrobić 10 ławek, ale nie chcę pozbawiać mojej szalupy tego elementu, więc zrobię 9 (tak jest w łodziach francuskich, na których się wzoruję).
Myślę, że zmniejszenie obsady o dwóch wioślarzy nie spowoduje utraty dzielności morskiej .
W pierwszej szalupie ławki miały ok. 5 mm szerokości, w tej mają ok. 4 mm
(piszę ok. gdyż jasny fornir ścieniałem na "oko" i nie ma idealnej grubości na wszystkich ławkach - no cóż, ręczna robota ).
O ilości i rozmieszczeniu ławek powinienem pomyśleć wcześniej, na etapie kopyta.
Przystępując do robienia drugiej szalupy powinienem wypełnić kopyto (nie wręgi, a monolit)
i odległości między wręgami szalupy powinny być mniejsze (z ok. 5 mm na 4,3 mm).
Przy admiralskiej zapewne to uwzględnię
Ostatnio zmieniony 19 lut 2011, 17:40 przez Karrex, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Santisima Trinidad / Karrex
Ostatnio zmieniony 19 lut 2011, 18:41 przez Karrex, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Santisima Trinidad / Szalupa2
Kontynuacja
Pozostałe ławki.
Ostatnia ławka wklejona i poszelakowana całość
Pozostałe ławki.
Ostatnia ławka wklejona i poszelakowana całość
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Santisima Trinidad / Karrex
Info do Jerrego (nie czytać ). Znalazłem fotki ilustrujące o czym ostatnio gadaliśmy (pisaliśmy).
Pierwsze to cutter z Warrior'a
i podłoga (nie wiem czy to jeszcze gretingi) z barge z Victory.
W reprezentacyjnych łodziach, typu barge, pinnace, (welboty, gigi) wyglądało to inaczej i zależało od zamożności admirała (na modelu barge, który już zamieszczałem widać, że podłoga miała szachownicę).
Pierwsze to cutter z Warrior'a
i podłoga (nie wiem czy to jeszcze gretingi) z barge z Victory.
W reprezentacyjnych łodziach, typu barge, pinnace, (welboty, gigi) wyglądało to inaczej i zależało od zamożności admirała (na modelu barge, który już zamieszczałem widać, że podłoga miała szachownicę).
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Szalupa2
Kontynuacja
W tej szalupie wkleiłem poprzeczne wzmocnienia ławek (wzór - francuskie modele), następnie węzłówkę dziobową i ławkę z obejmą masztu (ławka miała być montowana na parapecie szalupy dwoma obejmami jak na planie z "Mondfeld'a", ale z prozaicznych powodów zrobiłem jak w pierwszej ).
W tej szalupie wkleiłem poprzeczne wzmocnienia ławek (wzór - francuskie modele), następnie węzłówkę dziobową i ławkę z obejmą masztu (ławka miała być montowana na parapecie szalupy dwoma obejmami jak na planie z "Mondfeld'a", ale z prozaicznych powodów zrobiłem jak w pierwszej ).
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Szalupa2
Kontynuacja
Wybierając jeden kołek jako dulka sądziłem, że sprawa będzie prosta, niestety i tu występuje dowolność (tak jak w układaniu wioseł ).
Kołek na środku
Przesunięty w kierunku dziobu
lub bliżej rufy
Parapet występuje w łodziach hiszpańskich i francuskich, w angielskich (Victory) nie ma.
Tak jak poprzednio, skleiłem trzy warstwy forniru (sklejka) i wyciąłem parapet na wykończenie burty (jako jeden element szer. 3 mm). Nawierciłem w parapecie i burcie otwory ø = 0,5 mm na szpilki, którymi będę utrzymywał parapet we właściwym miejscu w czasie klejenia.
Klejenie - parapet "przyszpiliłem" i do ściągnięcia użyłem małych gumek do włosów.
Zrobiłem gwoździowanie z drutu miedzianego ø = 0,5 mm
nakleiłem podpory (wzmocnienia) i wywierciłem otwory na kołki.
Wybierając jeden kołek jako dulka sądziłem, że sprawa będzie prosta, niestety i tu występuje dowolność (tak jak w układaniu wioseł ).
Kołek na środku
Przesunięty w kierunku dziobu
lub bliżej rufy
Parapet występuje w łodziach hiszpańskich i francuskich, w angielskich (Victory) nie ma.
Tak jak poprzednio, skleiłem trzy warstwy forniru (sklejka) i wyciąłem parapet na wykończenie burty (jako jeden element szer. 3 mm). Nawierciłem w parapecie i burcie otwory ø = 0,5 mm na szpilki, którymi będę utrzymywał parapet we właściwym miejscu w czasie klejenia.
Klejenie - parapet "przyszpiliłem" i do ściągnięcia użyłem małych gumek do włosów.
Zrobiłem gwoździowanie z drutu miedzianego ø = 0,5 mm
nakleiłem podpory (wzmocnienia) i wywierciłem otwory na kołki.
Ostatnio zmieniony 27 gru 2020, 00:51 przez Karrex, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo