Papegojan 1:48

Dział poświęcony modelarstwu kartonowemu i kartonowo-fornirowemu plus inne techniki pokrewne
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 139
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Papegojan 1:48

Post autor: Emerjan »

Jakież to wszystko dopieszczone. Witek powalasz na łopaty a ten ośmiokątny pachoł to już nokaut.
Janek
Awatar użytkownika
Witek...
Posty: 92
Rejestracja: 16 gru 2016, 15:07
Lokalizacja: {"name":"Polska Zb\u0105szy\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Papegojan 1:48

Post autor: Witek... »

Do wykonania trapów wykonałem sobie wcześniej przyrząd jak na zdjęciu ( nacięcia zrobione na stole krzyżowym ). Przyznam, że miałem dylemat czy robić nacięcia przez całość w wangach i montować w nie schodnie czy skleić bez widocznego połączenia - tak jak ostatecznie to zrobiłem. Czy oba sposoby były używane w tym okresie? Ja nie wiem. Na zdjęciu jest to co pokazuje instrukcja obok zdjęcie z jakieś repliki gdzie nie widać nacięcia przez całość ( na dodatek krzywizny biegną w drugą stronę ) i też wklejone zdj z Victory – to już późniejszy okres ale też schodnie montowane bardziej na współczesny sposób. Mam nadzieję że nie popełniłem jakieś profanacji ;)
Załączniki
IMG_20200803_204919.jpg
IMG_20200510_174701.jpg
IMG_20200510_182117.jpg
IMG_20200510_174659.jpg
Awatar użytkownika
Zdzisław
Posty: 23
Rejestracja: 16 lut 2015, 11:49

Re: Papegojan 1:48

Post autor: Zdzisław »

Cześć
Witek fajna robota. Powstaje wspaniały model. Może w końcu jak nie w tym to w przyszłym roku zorganizujemy zlot u mnie. Mam nadzieję, że też przyjedziesz ze swoją papużką.
Pozdrawiam Zdzisław
Awatar użytkownika
Witek...
Posty: 92
Rejestracja: 16 gru 2016, 15:07
Lokalizacja: {"name":"Polska Zb\u0105szy\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Papegojan 1:48

Post autor: Witek... »

Dzięki Zdzisław. Wybieram się i jak tylko czas pozwoli z miłą chęcią przyjądę poznać Kolegów i zobaczyć Wasze cuda :) Póki co Papuga wymaga jeszcze sporo pracy. Powoli trzeba otwierać kolejny sezon i wydłubałem pompy.
Załączniki
IMG_20200925.jpg
Awatar użytkownika
Witek...
Posty: 92
Rejestracja: 16 gru 2016, 15:07
Lokalizacja: {"name":"Polska Zb\u0105szy\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Papegojan 1:48

Post autor: Witek... »

Coraz bliżej do stawiania masztów więc czas na drobnicę potrzebną do powiązania linek.
Na pierwszy ogień poszły jufersy w dwóch rozmiarach 4 i 5mm , po ok 40szt.
I po krótce opis mojej technologii:
1. Przygotowanie listewek o grubości odpowiadającej jufersowi
2. Odciśnięcie okręgów o zadanej średnicy wybijakiem do otworów (lekkie stuknięcie młotkiem)
3. Napunktowanie przygotowanym "trójzębem" miejsc na otwory.
4. Wiercenie
5. Rozcinanie listewki na pojedyńcze sztuki - rozcinałem z użyciem stojaka proxxona MB200 zmodyfikowanego o doroboną przystawkę umożliwiającą zamocowanie piłki w poziome. To pozwala na zachowanie przesuwu w pionie i wykonanie ekspresowego pocięcia takich elementów.
6. Z użyciem wspomnianego "trójzębu" szlifowanie kółek.
7. Nie zdejmując kółka z trójzębu wykonaie nacięcia na obwodzie - również wykonane z użyciem stojaka MB200 + stół koordynacyjny + w imadełku zamocowany kątownik z drewna tak, żeby po przecięciu ścianki od tyłu ustawić głębokość na jaką ma nacinać piłka.
8. Powrót na szlifierkę i załamanie krawędzi z jednej i drugiej strony.
9. Wyfrezowanie wgłębień przy otworach cieńkim frezem diamentowym.
Załączniki
IMG_20200930_203158-min-min.jpg
IMG_20200925_203331-min.jpg
IMG_20200925_203151-min.jpg
IMG_20200924_203207-min.jpg
IMG_20200924_194100-min.jpg
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 154
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: Papegojan 1:48

Post autor: ralfee3 »

Bardzo lubię zaglądać do Twoich relacji, wszystko co pokazujesz ogląda się z wielką przyjemnością. Super relacja i super model!
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1881
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Papegojan 1:48

Post autor: oksal »

Świetny znacznik otworów w jufersach, wręcz genialny. Pomysł na rowek na wantę i okucie też dobry.
Twoja Papuga jest rewelacyjna. Mati ma zdrową konkurencję:)

Sorry , nie zauważyłem, masz dobrze:) (usunąłem już mój błędny wpis)
Awatar użytkownika
dali
Posty: 84
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Papegojan 1:48

Post autor: dali »

Podpisuje się pod postami kolegów. Mnóstwo super pomysłów, rozwiązań, bardzo pouczająca relacja, brawo Witek.
Awatar użytkownika
Witek...
Posty: 92
Rejestracja: 16 gru 2016, 15:07
Lokalizacja: {"name":"Polska Zb\u0105szy\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: Papegojan 1:48

Post autor: Witek... »

A dziękować, dziękować :)
Kolejna porcja drobnicy - zrobiłem potrzebne bloki pojedyńcze od 3,5-8mm. Sposób całkiem wydajny i efekt jak dla mnie bardzo dobry.
I w skrócie technologia:
1. Przygotowanie listewek o przekroju odpowiadającemu danemu rozmiarowi - posłużyłem się tabelą z Mondfelda i na tej bazie przygotowałem tabelkę w excel z przelicznikami dla poszczegółnych rozmiarów.
2. Wiercenie - stolik koordynacyjny
3. Wykonanie rowka pomiędzy otworami - zacząłem kombinować z frezowaniem, ale za dużo kręcenia i czasu. Szybciej można to wyciąć skalpelem lub takim przygotowanym dłuteczkiem z kawałka ostrza.
4. Frezowanie listewek
5. Rozcinanie
6. Doszlifowanie na długość - bloczki mocuje w przygotowanych "widełkach" - listewka o przekroju odpowadającym długości i grubości bloczka z osadzonymi szpilkami czy gwoździkami w odległości otworów w bloku.
7. Nacinanie rowka - tak samo jak w jufersach
8. Ostateczne doszlifowanie kształtu.
Załączniki
IMG_20201008_201430-min.jpg
IMG_20201006_192201-min.jpg
IMG_20201006_191959-min.jpg
IMG_20201006_191627-min.jpg
IMG_20201004_192243-min.jpg
IMG_20201004_125314-min.jpg
IMG_20201004_181457-min.jpg
bloki  tab.JPG
Awatar użytkownika
ralfee3
Posty: 154
Rejestracja: 25 wrz 2017, 22:52

Re: Papegojan 1:48

Post autor: ralfee3 »

No właśnie do tej tabelki zajrzałem zbyt późno. Pomysłowość nie zna granic, zwłaszcza Twoja.
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
ODPOWIEDZ