ORP Kraków 1923

Relacje z budowy tych jednostek
Awatar użytkownika
Pajeczak
Posty: 21
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: ORP Kraków 1923

Post autor: Pajeczak »

Dla zainteresowanych historia flotylli rzecznej:

http://bc.pollub.pl/dlibra/docmetadata? ... 40F2441F-3

Z tego co się zorientowałem, to Biblioteka Cyfrowa Politechniki Lubelskiej działa od rana do późnego popołudnia, także proszę w dzień próbować ściągać publikacje.
Awatar użytkownika
Pajeczak
Posty: 21
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: ORP Kraków 1923

Post autor: Pajeczak »

Witam

Pomimo braku aktywności na forum, powstało kilka detali wyposażenia pokładu. Teraz przyszła kolej na szalupy. Trochę utknąłem. Proszę o poradę jakim sposobem je wykonać? Szalupy mają 7 i 9 cm długości, wg planów burty mają zupełnie płaskie, niedeskowane. Wynalazłem relację z budowy takiej szalupy sposobem wytłaczania na gorąco z folii "ofertówki", ale mam poważne wątpliwości związane ze sztywnością łódki.

Proszę zatem o podpowiedzi, ewentualnie linki.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
grzegorz75
Posty: 674
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: ORP Kraków 1923

Post autor: grzegorz75 »

Witajże . Nie wiem co to folia ofertówka , ale na pewno idzie szalupę "wytłoczyć" z szkolnej okładki od zeszytu. Zerknij tutaj , myślę , ze efekt jest świetny :

http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopi ... c&start=60
http://www.iik.suzuki.pl/
Awatar użytkownika
Mitenka
Posty: 50
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: ORP Kraków 1923

Post autor: Mitenka »

Z własnego doświadczenia, sugeruję zastąpić proponowany palnik kuchenki zwykłą nagrzewnicą/opalarką do lakieru. Ustrojstwo takie kosztuje jakieś 30 zł w marketach budowlanych a mamy przynajmniej szanse chałupy z dymem nie puścić. Dodatkowo można nagrzewać materiał bezpośrednio na kopycie co ułatwia formowanie. Życzę powodzenia i czekam na efekty.
Mitenka
______________________________________________________

W stoczni: San Juan Nepomuceno AL
Awatar użytkownika
Pajeczak
Posty: 21
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: ORP Kraków 1923

Post autor: Pajeczak »

Poczyniłem próby z szalupą.

Wybrałem wariant oszczędnościowy (z punktu widzenia finansowego). Najpierw wykonałem gipsowe kopyto, na które położyłem przezroczystą okładkę do dokumentacji projektowej. Kopyto z folią wrzuciłem do piekarnika co chwila kontrolując stopień roztopienia folii. Folia topiła się dość szybko i przypominała topiący się żółty ser na grzance. Po paru minutach wyciągałem szalupę z piekarnika, wycinałem nadmiar folii. Niestety z uwagi iż folia była w jednym kawałku, w miejscu kątów ostrych (dziób) i prostych (rufa) folia stopiła się nierównomiernie tworząc zgrubienia i załamania. Poczyniłem kolejną próbę z nacięciami folii w części dziobowej i rufowej. Stopiłem folię i w tym przypadku również pojawiły się zgrubienia ale bardziej akceptowalne i postanowiłem poddać szalupę dalszej obróbce. Niestety podczas wytapiania w piekarniku folia nie do końca przylegała do kopyta i moja szalupa miała lekko pofalowaną powierzchnię. Zagłębienia uzupełniłem szpachlą i zaczynam szlifowanie...

W sumie to przydałaby się taka opalarka do lakieru, zapewne można bardziej kontrolować kształt topiącej się folii, a tak mam dodatkową ekstra robotę przy szpachlowaniu i szlifowaniu
Załączniki
szal1.jpg
szal2.jpg
Awatar użytkownika
Pajeczak
Posty: 21
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: ORP Kraków 1923

Post autor: Pajeczak »

Prace nad szalupami powoli zbliżają się do końca. Poniżej zdjęcia szalupy roboczej, szalupa ćwiczebna (większa) "w malowaniu". W sumie to zmieniłem sposób wykonania szalup. Podczas szlifowania wytłoczki z poprzedniego postu, zaczęła pękać w miejscu załamać i w pewnym momencie straciłem do nich zapał. Dodatkowo wytłoczka została stopiona z dwóch warstw przezroczystej folii co podczas obrabiania powodowało jej rozwarstwienie. Poszedłem zatem trochę na łatwiznę i wykonałem szalupki z kartonu nasyconego cyjanoakrylem. Gretingi i ławki zrobione są z balsy. Niestety nie dość dostatecznie zabezpieczyłem wnętrze szalup i gretingi zapaćkałem oliwkową farbą. Na samym końcu przybrudzę suchym pędzlem drewniane elementy, mam również nadzieję że bardziej uwidocznią się deski gretingu.

Na pewno w przyszłości wrócę do techniki wytapiania szalup, niemniej najpierw zaopatrzę się nagrzewnicę/opalarkę. Podczas wytapiania jednak dobrze mieć choć częściową kontrolę nad tym procesem. W tym momencie jednak najbardziej zależy mi na ukończeniu modelu.
Załączniki
sz3.jpg
sz2.jpg
sz1.jpg
Awatar użytkownika
Pajeczak
Posty: 21
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: ORP Kraków 1923

Post autor: Pajeczak »

No i szalupy gotowe.
Załączniki
krakow 047.jpg
krakow 047.jpg (99.8 KiB) Przejrzano 4356 razy
ODPOWIEDZ