Żaglowce - Quiz

Opis żaglowców, ciekawostki, rejsy i wspominki
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Żaglowce - Quiz

Post autor: Karrex »

Podałeś dwie linki (juzingu nie liczę), więc się wypowiem:
50% odpowiedzi trafione, właśnie chodziło mi o reflinkę.
Obrazek

Doprecyzuję drugą linkę - taką nazwę nosi węzeł wykonany z liny i jest to najkrótsza lina na jachcie (wg źródła, z którego korzystałem).
Dodam, że na innych jednostkach pływających (np. żaglowce ;)) też jest.

Z tą linką (lub węzłem) to jest jakaś ściema ;), faktycznie nie jest zbyt długa od kilkunastu do 25 - 35 cm.
Na obozie żeglarskim (x lat temu ;)) robiłem podobne cóś i szermuli poszło 10 razy tyle (jak nie więcej :P) .
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
korasonek
Posty: 101
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Żaglowce - Quiz

Post autor: korasonek »

Witam
Może chodzi o ringabulinę służącą do dzwonienia:evil: dzwonem okrętowym:whistle:
Pozdrawiam
Piotr

"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." (Albert Einstein)
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Żaglowce - Quiz

Post autor: Karrex »

Dokładnie tak. Chodziło mi o ringabulinę.
Raczej wybija się tzw. szklanki oraz sygnały mgłowe, poruszając serce dzwonu za pomocą ringabuliny.
Obrazek<
Ringabulina zakończona gałką bosmańską.

Pytanie dogrywkowe dla Krzysztofa i Piotra.

Co wedle tradycji jest ściągane na samym końcu służby statku, chodzi mi o dwa przedmioty, których zdjęcie to ostatnie czynności, które kończą życie statku?
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
korasonek
Posty: 101
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Żaglowce - Quiz

Post autor: korasonek »

Zdjęcie bandery oraz dzwonu to ostatnie czynności, które kończą życie statku.
Pozdrawiam
Piotr

"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." (Albert Einstein)
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Żaglowce - Quiz

Post autor: Karrex »

Pytanie zadaje Piotr (korasonek).

Dziękuję Krzysztofowi za wzbogacenie słownika Kogowego o sejzing.

Sejzing, (ang. gasket) – na żaglowcu krótka, podręczna linka, zwykle około pół do półtora metra długości, 6-8mm średnicy.
Na mniejszych jednostkach te same linki nazywać się zwykło krawatami, z tym że sejzingi najczęściej mają na końcu zaplecione ucho, a krawaty nie.

Sejzingi wykorzystuje się np. przy sejzingowaniu (związywaniu) sprzątniętych (zrzuconych) żagli, które mają pozostać przy drzewcach (bom, reja). Obwiązuje się taką linką żagiel razem z drzewcem. Stąd w ożaglowaniu rejowym sejzingi są na stałe przymocowane jednym końcem do jaksztagów (prętów biegnących wzdłuż rei). Inną odmianą sejzingu jest reflinka (refsejzing) – linka umocowana w żaglu, a służąca do obwiązywania jego zrefowanej części.

Sejzingi używa się nie tylko przy żaglach, ale także do mocowania innych elementów osprzętu, wiązaniu dużych bucht z grubej liny itp. Stosuje się je też jako stopery przy przenoszeniu pracującej pod dużym obciążeniem liny np. z kabestanu na poler, nagiel czy knagę.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
korasonek
Posty: 101
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Żaglowce - Quiz

Post autor: korasonek »

Witam
Moje pytanie:
Co to i do czego służył tzw. "wielbłąd" (Cameel of Ships)?

Podpowiedz: Jak mówi moje źródło wynaleziony w Holandii.
Powodzenia.
Piotr
Pozdrawiam
Piotr

"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." (Albert Einstein)
Awatar użytkownika
Bartek_W
Posty: 245
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Żaglowce - Quiz

Post autor: Bartek_W »

Cześć

Wielbłąd (Seacamel), to ciekawe urządzenie służące do "podnoszenia" statku w celu przeprawienia go przez mielizny i płytkie wody. Wyglądało ono tak:

Obrazek

Źródło obrazka

Za pomocą licznych pomp ręcznych (doskonale widoczne na powyższej ilustracji) regulowano poziom wody/powietrza w zbiornikach, dzięki czemu utrzymywano odpowiedni poziom względem lustra akwenu.

Pozdrawiam
Bartek
Awatar użytkownika
korasonek
Posty: 101
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Żaglowce - Quiz

Post autor: korasonek »

Witam
Bartek_W zadaje następne pytanie.
W kwestii wyjaśnienia:
Cytuję z książki Przemysława Smolarka "Dawne żaglowce" strona 112:
Obrazek
Ze względu na płytkość wód przybrzeżnych Holandii jednostki o większym zanurzeniu nie mogły wchodzić do portu. Został więc wynaleziony w związku z tym rodzaj doku pływającego tzw. "wielbłąd", służący do przeciągania okrętów przez płycizny. "Wielbłądy"mogły również oddawać usługo przy pracach remontowych stoczni.

Rycinę w większej rozdzielczosci można znaleźć Tutaj
Pozdrawiam
Piotr

"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." (Albert Einstein)
Awatar użytkownika
Bartek_W
Posty: 245
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Żaglowce - Quiz

Post autor: Bartek_W »

Cześć...

Zanim zadam pytanie, na prośbę Karola uzupełniam informacje o wielbłądach:

Seacamels (można by je nazwać "morskimi wielbłądami") były urządzeniami, które mocowane do burt statków służyły zmniejszaniu ich zanurzenia. Wielbłądy były skonstruowane w ten sposób, że do burt mocowano je z pełnymi zbiornikami balastowymi, po czym poprzez wypompowywanie wody zwiększano ogólną wyporność, czego wynikiem było uniesienie statku do góry. Wynalazek ten służył głownie do ułatwiania przechodzenia statkom przez płycizny, a także do usprawniania wejścia dużych statków do portu w dawnym Amsterdamie. Wynalazek zawdzięczamy niejakiemu Meeuwis'owi Meindertsz'owi Bakker'owi, który zbudował urządzenie w kwietniu 1690, podnosząc statek wojenny "Princes Maria" na mieliznach w pobliżu Fortu Pampus na wodach Zuider Zee. Sukces ten został dostrzeżony przez Admiralicję w Amsterdamie, a jego autor sowicie nagrodzony.
Po ponad trzech wiekach (w 2007 roku), Wielbłądy były ponownie wykorzystywane w trakcie operacji usuwania platform wiertniczych w pobliżu Tahiti w Zatoce Meksykańskiej, gdzie służyły zmniejszeniu ich wagi w celu umożliwienia ich transportu przez przygotowane do tego jednostki (Mighty Servant 3).
Po sprawdzeniu skuteczności Wielbłądów podczas operacji w pobliżu Haiti, w 2009 roku niejaki Rob Hoekstra - Duńczyk - założył firmę Seacamel B.V., specjalizującą się w transporcie i holowaniu na morzu z użyciem wielbłądów, a także projektowaniem morskiego sprzętu ciężkiego i ratunkowego
(nie wiem jednak, czy to jedyna taka firma na świecie).

A teraz moje pytanie:

Obrazek

Proszę podać nazwę żaglowca z powyższego zdjęcia, a także napisać, dzięki czemu przeszedł on do historii.

Życzę owocnych poszukiwań
Pozdrawiam
Bartek
Awatar użytkownika
Kon_Bar
Posty: 371
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Żaglowce - Quiz

Post autor: Kon_Bar »

Jak dla mnie to France II - największa jednostka żaglowa swoich czasów.
ODPOWIEDZ