U nas jest wydawana pierwsza wersja kolekcji modelu z OcCre - w stosunku do instrukcji zmieniono materiał na owrężenie. Niektóre różnice obu kolekcji poruszałem w wątkach:
Elementy konstrukcji kadłuba oraz dekoracja pawęży
1. Część dziobowa podłużnicy 2. Wręga nr 2 3. Pokład dziobowy - pierwsza część 4. Główny ornament pawęży 5. Klej do drewna 6. Listewki z raminu 0,6 x 5 x 200 mm
W zeszycie:
Historia Soleil Royal - Okręt flagowy floty Króla Słońce (Ludwika XIV) Architektura okrętów - Tajemnice okrętów wojennych Przewodnik montażowy.
Jak w każdej kolekcji zalecam zebranie całego owrężenia - elementy podłużnicy, wręgi oraz wzmocnienia (nie klejenia na raty jak proponuje instrukcja) i klejenie (najlepiej) w stoczni modelarskiej, aby uniknąć zwichrowania kadłuba.
Najpierw sklejamy elementy podłużnicy, a jak jest idealnie prosta, nie zwichrowana, to wklejamy wręgi.
To samo dotyczy pokładów i deskowania pokładów. Zebrać wszystkie sklejki fałszywych pokładów - nie kleić na raty. Jeżeli deskowanie będziemy robić po wklejeniu wszystkich pokładów, unikniemy brzydkich, widocznych łączeń i szerszych szpar na długości (na styku elementów pokładów) oraz możemy racjonalnie wykorzystać listwy poszycia z raminu (bez zbędnych odpadów).
Poniżej zdjęcia z instrukcji ilustrujące zbędne odpadki:
1. Pokład dziobowy - druga część 2. Wręga nr 3 3. Listewki z raminu 0,6 x 5 x 200 mm 4. Lawety - metalowe odlewy 2 szt. 5. Lufy dział - metalowe odlewy 2 szt.
W zeszycie:
Architektura okrętów - Żaglowce drewniane przełomu XVII i XVIII wieku i szczegółowa klasyfikacja okrętów Przewodnik montażowy - Pracujemy nad pokładem.
1. Wręga nr 7 2. Element pokładu 3. Listewki z raminu 5 x 5 x 300 mm
W zeszycie:
Architektura okrętów - Wyposażenie stoczni i pierwsze etapy budowy okrętu Przewodnik montażowy -
Na tym etapie budowy fragmentami, bez stoczni, da się zauważyć zwichrowanie kadłuba o ok. 5 mm - co prawda kol. Marek zapewnia, że na następnych etapach to zwichrowanie się zniweluje (jemu się udało), ale nie oszukujmy się NIE KAŻDEMU SIĘ TO UDA, stąd moje ostrzeżenie od pierwszego zeszytu.
____________________________
Jak w każdej kolekcji zalecam zebranie całego owrężenia - elementy podłużnicy, wręgi oraz wzmocnienia (nie klejenia na raty jak proponuje instrukcja) i klejenie w stoczni modelarskiej aby uniknąć zwichrowania kadłuba.
____________________________
ZESZYT 7
12 listopada
Element pokładu i listewki
1. Pokład z otworami luków 2. Drewniane kantówki z raminu na pokładniki 5 x 5 x 300 mm 3. Listewki z raminu na poszycie 0,6 x 5 x 200 mm
W zeszycie:
Architektura okrętów - Szkielet okrętu – elementy i złącza Przewodnik montażowy -
1. Płytka z grodzią A, pokładzikiem dziobowym (bukszprytowym) B i zaślepkami C 2. Gródź dziobowa (bukszprytowa) 3. Listwy z sapeli 0,6 x 5 x 250 mm 4. Listwy z raminu 0,6 x 5 x 200 mm 5. Drzwi
W zeszycie:
Architektura okrętów - Stępka Przewodnik montażowy -
1. Rufowa część podłużnicy 2. Elementy wzmocnienia
W zeszycie:
Architektura okrętów - Dziób w systemie kontynentalnym Przewodnik montażowy -
zdjęcia Marek
____________________________
PODŁUŻNICA
Z tym zeszytem otrzymujemy ostatni rufowy element podłużnicy i jeżeli nasze zebrane elementy są proste, i usunęliśmy papierem ściernym przypalenia z krawędzi i ze szczelin, możemy je już ze sobą skleić
(jeżeli występują jakieś wypaczenia w elementach podłużnicy jest jeszcze czas na ich reklamowanie w wydawnictwie).
Sklejoną podłużnicę najlepiej umieścić i unieruchomić w stoczni modelarskiej (kilka przykładów znajdziemy na forum) to po to, aby uniknąć zwichrowania kadłuba.
WRĘGI
Po oczyszczeniu z przypaleń i dopasowaniu szczelin można też przystąpić do wklejania wręg, przestrzegając (jak radzi instrukcja) kąta 90° między podłużnicą, a każdą wręgą (Marek zwrócił uwagę, że jest coś nie tak z 8 wręgą - poruszę temat na forum).
POKŁADY
Z fałszywymi pokładami ze sklejki bym się jeszcze wstrzymał i zaczął wklejać po zebraniu i wklejeniu wszystkich wręg. Jeżeli deskowanie będziemy robić po zebraniu wszystkich listewek z raminu, możemy dokonać ich selekcji i wybrać te najlepsze do wyklejania widocznych pokładów (te gorsze bardziej cętkowane użyć jako trening na niewidocznych pokładach), ponadto unikniemy brzydkich, widocznych łączeń i szerszych szpar na długości (na styku elementów pokładów) oraz możemy racjonalnie wykorzystać listwy poszycia (bez zbędnych odpadów).
____________________________
Poniżej zdjęcia ilustrujące różnice listewek z raminu