C115, C116, C117, C118, C119, C120, C121 Dekoracje rufy C125 Dekoracje dziobu 65 Listewka 2 x 5 x 300 mm
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Wojny opiumowe – poligon Wielkiej Brytanii Artystycznym okiem - Neapol z mostu della Maddalena (Giovanni Battista Lusieri) Budowa i technika - Wanty, wyblinki i ściągacze talrepowe Instrukcja montażu
Neapol z mostu della Maddalena, Giovanni Battista Lusieri
Akwarela ta została namalowana w 1791 roku przez rzymskiego malarza Giovanniego Battistę Lusieriego (1755–1821). Artysta rozpoczął karierę jako rysownik zabytków starożytnych w swoim rodzinnym mieście. Po przeniesieniu się do Neapolu w 1782 roku zyskał popularność jako pejzażysta. Siedem lat później został zatrudniony przez lorda Elgina do kierowania zespołem, któremu angielski arystokrata zlecił powiększenie jego zbiorów rzeźby starożytnej. To właśnie on nadzorował kontrowersyjne zdjęcie rzeźb z Partenonu i innych budynków ateńskiego Akropolu.
„Vasa” i jego czasy - Dyscyplina na pokładzie i bunt na „Hartwellu” Artystycznym okiem - Plaża w Brighton z węglowcami (John Constable) Budowa i technika - Sztagi i sztagi pomocnicze Instrukcja montażu
Głównym tematem tego obrazu olejnego na kartonie z 1824 roku jest plaża w Brighton z kilkoma statkami węglowymi na tle nieba, które u Johna Constable’a (1776 - 1837) zawsze pełniło ważną funkcję kompozycyjną i nastrojową. Po latach nauki angielski malarz odszedł od idealnych lub wyimaginowanych pejzaży, takich jak u wielkich mistrzów (Poussin, Lorrain i Rubens), aby zająć się krajobrazami swojego kraju, w których przyroda harmonijnie współistnieje z dziełami rąk człowieka.
_________________
ZESZYT 110
13.02.2019
Elementy ozdób galionu
C127 - C137 Dekoracje galionu (11 szt.)
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Marynarka bez przeciwników – duński korpus oficerski w XVIII wieku Artystycznym okiem - Katastrofa na morzu (Salvatore Fergola) Budowa i technika - Paduny – olinowanie stałe górnych członów masztów Instrukcja montażu
Salvatore Fergola (1796–1874), autor tego oleju na płótnie, był jednym z najwybitniejszych malarzy działających w XIX wieku w Neapolu. Na swoich obrazach ukazywał widoki miasta, ważne wydarzenia i życie dworu. Przedstawiony powyżej obraz jest jedną z licznych marin tego artysty przedstawiających morze podczas burzy – niespokojny pejzaż ma wymiar wręcz heroiczny i reprezentuje znakomicie estetykę romantyczną.
_________________
ZESZYT 111
20.02.2019
Elementy ozdób i drewniane pręty
110 Drewniane pręty 12 x mm 111 Drewniane pręty 10 x 380 mm 112 Drewniane pręty 7 x 300 mm 113 Drewniane pręty 6 x 300 mm 114 Drewniane pręty 5 x 300 mm 115 Drewniane pręty 4 x 300 mm C20 Dekoracje furt działowych C122, C123, C138, C139 Dekoracje galionu
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Marynarka wojenna Imperium Marathów Artystycznym okiem - Połów morszczuka (Ambroise-Louis Garneray) Budowa i technika - Łączniki cięgłowe bukszprytu Instrukcja montażu
Obraz ten został namalowany w 1832 roku przez Ambroise-Louisa Garneraya (1783–1857). Ten francuski artysta był synem malarza, ale w młodości pociągało go morze i przygoda. W wieku trzynastu lat zaciągnął się do marynarki i brał udział w walkach z Anglikami. W końcu został piratem i handlarzem niewolników. Pojmany przez Anglików w 1806 roku, spędził osiem lat w więzieniu – wtedy dopiero odkrył w sobie talent malarski. Po powrocie do Paryża poświęcił się sztuce i wstąpił na służbę u księcia d’Angoulême, wielkiego admirała Francji, który przyznał mu tytuł pierwszego malarza marynarki.
_________________
ZESZYT 112
27.02.2019
Elementy marsa, bloczki, szpilki i nici
T6 Części bezanmarsa 116 Bloczki 4 mm 117 Szpilki oczkowe Nici kremowe 0,15 mm
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Tajwan – Holenderska Kompania Wschodnioindyjska a piraci Artystycznym okiem - Zatoka Świętego Marka (Johan Richter) Budowa i technika - Liny napinające wanty Instrukcja montażu
Obraz ten przedstawia Wenecję widzianą z miejsca, w którym obecnie znajdują się Ogrody Napoleońskie (Giardini Biennale). Po lewej widać wyspę San Giorgio Maggiore z kościołem o tej samej nazwie, Doganę (komorę celną) i kopułę kościoła Santa Maria della Salute. Po prawej, za strzelistą dzwonnicą bazyliki świętego Marka, rozciąga się nabrzeże Riva degli Schiavoni. Obraz, inspirowany wedutami malowanymi przez Canaletta, został wykonany przez szwedzkiego artystę Johana Richtera (1665–1745), który działał w tym weneckim mieście co najmniej od 1717 roku i mieszkał w nim do śmierci.
_________________
ZESZYT 113
6.03.2019
Elementy dachu galeryjki i dekoracji oraz drewniane pręty
112 Pręty 7 x 455 mm 113 Pręty 6 x 300 mm 114 Pręty 4 x 300 mm C152 Część dachu galeryjki C152a, C152b, C152c, C152d, C152e Dekoracje rufy
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Powstanie Kompanii Moskiewskiej Artystycznym okiem - Widok z Dordrechtu na rzekę Merwede (Jan van Goyen) Budowa i technika - Liny napinające wanty i podwantki Instrukcja montażu
Jan van Goyen, Widok z Dordrechtu na rzekę Merwede
Ten olej na desce jest jednym z licznych dzieł artysty Jana van Goyena (1596–1656) przedstawiających spokojne pejzaże holenderskich rzek i wybrzeży. Bogata twórczość van Goyena – jednego z najwybitniejszych holenderskich pejzażystów pierwszej połowy XVII wieku – cechuje się prostotą kompozycji i paletą barw ograniczoną do delikatnych żółci, srebrzystych szarości, brązów i zgaszonych zieleni, za pomocą których artyście udawało się uchwycić zmienny wygląd nieba i wody.
_________________
ZESZYT 114
13.03.2019
Dach galeryjki, bloczki, dekoracje i figurka
C153 Część dachu galeryjki C153a, C153b, C153c Dekoracje rufy C157a, C157b, C157c Części figurki 118 Bloczki pojedyncze 5 mm
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Budowa okrętów wojennych w Holandii w drugiej połowie XVII wieku Artystycznym okiem - Bitwa koło Dogger Bank (Thomas Luny) Budowa i technika - Perty – oparcie dla stóp marynarzy Instrukcja montażu
Tematem obrazu jest starcie, do którego doszło 5 sierpnia 1781 roku między flotami angielską i holenderską, eskortującymi na Morzu Północnym konwoje statków handlowych. Autor, angielski artysta Thomas Luny (1759 - 1837), zasłynął przede wszystkim z marin, w których dawał dowód swoich wyjątkowych umiejętności. Na tym płótnie malarz kieruje wzrok obserwatora ku środkowi obrazu, podkreślając grę światła na powierzchni wody i utrzymując w cieniu pierwszy plan oraz boki kompozycji.
_________________
ZESZYT 115
20.03.2019
Dach galeryjki, dekoracje i działo
C154 Część dachu galeryjki C154a, C154b, C154c Dekoracje rufy C1 Lufa C1a, C1b, C1c Łoże działa C1d, C1e Koła działa Pręt metalowy 1 x 40 mm 51 Szpilki oczkowe 52 Okucia czopów lufy
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Konflikt francusko-hiszpański w drugiej połowie XVII wieku Artystycznym okiem - Widok małego portu w Sorrento (Jacob Philipp Hackert) Budowa i technika - Olinowanie ruchome Instrukcja montażu
Jacob Philipp Hackert, Widok małego portu w Sorrento
Obraz został namalowany w 1794 roku przez Jacoba Philippa Hackerta (1737–1807), artystę pruskiego pochodzenia, bardzo związanego z Włochami, a zwłaszcza z ich południem. Był to pejzażysta o sławie europejskiej, którego biografię napisał sam Goethe, jego przyjaciel i wielbiciel. W 1785 roku Hackert osiadł w Neapolu, gdzie został mianowany malarzem nadwornym i otrzymał zadanie namalowania widoków najdroższych sercu króla Ferdynanda IV Burbona. Miał również zajmować się edukacją artystyczną królewskich dzieci. Jego dzieła wpisują się w „analityczną” koncepcję malarstwa pejzażowego – czysto realistycznego, w którym twórca nie ulega pokusie malowniczości i podniosłości, tak lubianych przez romantyków.
„Vasa” i jego czasy - To the shores of Tripoli – Stany Zjednoczone i pierwsza wojna berberyjska Artystycznym okiem - Klify w Etretat po burzy (Gustave Courbet) Budowa i technika - Fały żagli rejowych Instrukcja montażu
Autor tego oleju na płótnie, Gustave Courbet (1819–1877), jest uważany za przedstawiciela realizmu w malarstwie francuskim, chociaż sam twierdził, że nie należy do żadnej szkoły. W tym widoku normandzkiego wybrzeża bez śladu ludzkiej obecności Courbet stworzył kompozycję doskonale równoważącą ziemię, skały, niebo i morze. Z wielką maestrią oddał światło i przejrzystość powietrza po deszczu.
_________________
ZESZYT 117
03.04.2019
Dach galeryjki, działo i dekoracje
C156, C157, C158, C159 Część dachu galeryjki C20 Dekoracje pokryw furt działowych C1 Lufa C1a, C1b, C1c Łoże działa C1d, C1e Koła działa Pręt metalowy 1 x 40 mm 51 Szpilki oczkowe 52 Okucia czopów lufy
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Tytoń – z Karaibów w świat Artystycznym okiem - Czerwona wieża (Giovanni Fattori) Budowa i technika - Fały marsrei Instrukcja montażu
Ten niewielki olej na płótnie, mający zaledwie 28 na 14 centymetrów, przedstawia średniowieczną wieżę i inne niższe budynki w porcie Livorno. Jego twórca, liworneńczyk z urodzenia, malarz Giovanni Fattori (1825–1908), był głównym przedstawicielem ruchu macchiaioli – prekursorów impresjonizmu – i należał do najwybitniejszych artystów włoskich XIX wieku.
87 Listewki 2 x 3 x 300 mm 91 Listewki 2 x 2 x 200 mm RW Okna Pręty i dyby
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Niezwykła historia „Batawii” Instrukcja montażu
zdjęcia Marek _______________________________ zdjęcia i informacje ze strony DeAgostini http://www.deagostini.com.../kolekcja/vasa/ ________________________________________________
ZESZYT 122
8.05.2019
Ławy wantowe i dekoracje
CW MB Ławy wantowe i kołnierze okołomasztowe 91 Listewki 2 x 2 x 200 mm C172 Dekoracje burtowe Okucia luf