Zeszyty 1 - 10 / ELEMENTY PODŁUŻNICY

Karrex Dyskusja rozpoczęta przez Karrex 5 lat temu
[Temat z dnia 2017-03-16]

ELEMENTY PODŁUŻNICY

Na wstępie małe sprostowanie. Użycie w kolekcji (zresztą po raz kolejny) nazwy STĘPKA na PODŁUŻNICĘ modelu jest moim zdaniem niefortunna, gdyż stępka (zw. również kilem) na żaglowcach to POZIOMA belka, biegnąca przez środek kadłuba na całej jego długości, od stewy rufowej (zw. również tylnicą) po stewę dziobową (zw. też dziobnicą). Stępka właściwa (kil), jak i stewy będą w późniejszych etapach budowy.

Schemat


Stępka (kil) narysowana ciągłą linią, stewy (dziobowa - dziobnica i rufowa - tylnica) narysowane przerywanymi liniami.


Na rysunku poniżej wyraźnie widać wszystkie elementy podłużne szkieletu kadłuba galeonu - szkielet rozłożony na czynniki pierwsze.



Podłużnica jest uproszczeniem tych wszystkich elementów (bez stępki i stew).


darczello5 napisał:

zacząłem dopasowywać do siebie elementy podłużnicy (stępki w kolekcji). Tutaj natrafiłem na coś takiego, dolna krawędź na całej długości ugina się ku górze.
Elementy spasowane na sztywno, i teraz nie wiem czy tak ma być czy jest to kolejny bubel DeA i to już na samym starcie.
Jak to się ma u pozostałych budowniczych VASY :?:
Kilka zdjęć, na których mam nadzieję wystarczająco widać o co mi chodzi:





Marek też na to zwrócił uwagę na blogu:

...Trzeba przyznać, że jak do tej pory części są doskonale proste i spasowane „na wcisk” ze sobą. To znacznie ułatwia budowanie, gdyż zdejmuje z nas obowiązek stałej kontroli kąta prostego górnej krawędzi wręgi z boczną płaszczyzną stępki, no i pionowego ustawienia wręg, gdy dodatkowo stępka ma łukowaty od dołu kształt. ...




No tak jest, ale czy tak powinno być...
Wiadomo ciosanie belki stępki, to była ręczna robota i jakieś odstępstwa od "ideału" (czyt. linia prosta) na pewno były. Jak widać w kolecji każdy z czterech elementów podłużnicy idzie po łuku, ale po złączeniu linia nie idzie po łuku, tylko są "góry" i "doliny" (jak widać na zdjęciach).
Wygląda jakby ktoś kto rysował plany kolekcji opierał się na "zdeformowanych" planach i z uporem maniaka te deformacje odzwierciedlił.


przykładowe plany z "falbanką" na zagięciach

No cóż zobaczymy z czasem jak to będzie wyglądało po plankowaniu i po montażu kila czyli stępki właściwej. Kil to zapewne zniweluje, ale nie mam pojęcia do czego miałaby służyć taka "falbanka" na stępce jaka jest na podłużnicy.
Może pan konsultant (Bartosz T.) będzie wiedział czemu laser nie zachował linii prostej ;-)






W związku z tymi "krzywiznami" nasuwa się pytanie, czy ŁUK podłużnicy od strony rufy to błąd, czy złudzenie optyczne?



http://blog.kolekcjavasa....01/DSCN3760.jpg

Mimo, że w dostępnych w internecie rysunkach i planach ten element jest prosty nie trzeba tego korygować (wyprostowywać) gdyż ster również będzie szedł po łuku i elementy te będą do siebie pasowały.


Zeszyt 60

Jak pamiętam model Papegojan, to ster i stewa idą po łuku.


No ale to jest pinas nie galeon


"Prostowanie" (zgodne z planami) pozostawiam chętnym waloryzowania modelu.
Czyli można ale nie trzeba.

_________________
Pozdrawiam
Karol