Relacja pochodzi ze strony DeAgostini. Właścicielem jest wydawnictwo DeAgostini, użycie w całości lub we fragmentach wymaga zgody wydawnictwa DeAgostini.

 

Zeszyt nr 91

 

DSCN5693

 

Zeszyt nr 91 – malowanie elementów C69, C70, C71, C72, C73 oraz figurek C75, C76, C77 i wiader dołączonych do zeszytów nr 86, 87, 91.

Tym razem malowałem trzy nowe figurki ozdobne, co jest pewnym urozmaiceniem w porównaniu z powtarzającymi się elementami z poprzednich zeszytów. Należało też wymalować kilka części stanowiących podstawę galeryjki. I tu trochę trudniej, bo powierzchnia jest gładka i nanoszenie koloru pędzlem może dać efekt „smużenia”. Elementy malowałem trzykrotnie farbą akrylową otrzymaną w ramach kolekcji. Za każdym razem zmieniałem kierunek pociągnięć pędzlem. Wydaje się, że efekt jest zadowalający. Jeszcze trudniej uzyskać jednorodny, żółty kolor na krawędziach malowanych części tak, aby nie „przebijał” położony wcześniej kolor czerwony. Krawędzie malowałem dwoma rodzajami farb akrylowych (różna gęstość) i aby zgubić transparentność poszczególnych warstw powtarzałem czynności pięciokrotnie.

 

DSCN5694

 

Części galeryjki C69, C70, C71, C72, C73

DSCN5703

DSCN5706

DSCN5707

 

Figurka C75

DSCN5695

DSCN5697

 

Figurka C76

DSCN5712

 

DSCN5699

 

Figurka C77

DSCN5714

DSCN5701

 

DSCN5715

 

Odlewy kabłąków wiader są bardzo kruche. Morze się zdarzyć, że przy usuwaniu „nadlewów” czy przy przyklejaniu do wiadra kabłąk pęknie. Łatwo wtedy dokonać niejako wymuszonej waloryzacji wklejając w miejsce kabłąka metalowego kawałek nitki np. 0,15 mm, która będzie imitacją liny wiązanej do kubła.

 

DSCN5702

zdjęcia Marek



Zeszyt nr 92

DSCN5716

 

Zacznę od niespodzianki, jaka pojawiła się, jako załącznik do bieżącego zeszytu, czyli zdublowanie części C28, C30, C31.

W edycji włoskiej wykryto błąd wzajemnego niedopasowania wymienionych elementów. Teraz nasze wydawnictwo postanowiło wyprzedzić fakty i załączyło do przesyłki poprawnie wykonane części.

Nie przyszło mi do głowy, aby wcześniej sprawdzić dopasowanie tych elementów. Okazało się, że faktycznie gryfony, korona i figurka nie mieszczą się wewnątrz ozdobnej ramy stanowiącej zwieńczenie pawęży. Wydawnictwo trochę dodało modelarzom pracy, ale praktyka zdobienia poszczególnych części nabrana przez prawie rok od czasu malowania ramy i gryfonów teraz wydaje się może sprawić, że będą doskonalsze.

 

DSCN5721

DSCN5723

DSCN5724

 

Zeszyt nr 92 – malowanie części dachu galeryjki C89, dekoracji galeryjki C89a, b, c, d, e oraz dekoracji rufy modelu C78 i C79.

 

DSCN5740

 

Dekoracja C89e

DSCN5725

 

Dekoracja C89b

DSCN5727

 

Figurka C89a

DSCN5728

 

Dekoracja C89c

DSCN5691

 

Maszkaron C89d

DSCN5732

 

Figurka C78

DSCN5735

DSCN5737

 

Figurka C79

DSCN5733

DSCN5734

 

 

DSCN5738

DSCN5739

zdjęcia Marek

 



Zeszyt nr 93

DSCN5758

 

Zeszyt nr 93 – malowanie kadłuba, malowanie figurek C80, C81, C82 i przygotowanie do montażu działa.

Przed rozpoczęciem malowania należało wykonać w pawęży otwór o średnicy ok. 12, 5 mm na wysięgnik steru. Trzeba to zrobić frezem lub np. kamieniem szlifierskim gdyż wiercenie otworu takimi średnicami wierteł nieuchronnie prowadzi do zniszczenie poszycia w okolicach otworu. Przed wierceniem dobrze jest też pomimo podanej w instrukcji odległości otworu od tylnicy przymierzyć ster i jeszcze raz sprawdzić położenie środka otworu.

 

DSCN5745

DSCN5746

 

Malowanie kadłuba jest wielkim zderzeniem tego, co przedstawiono na plakacie modelu dołączonym do pierwszego zeszytu kolekcji z tym, co proponuje się w instrukcji budowy zawartej w aktualnie publikowanym zeszycie. Dla mnie przedstawiona propozycja jest szokiem. Z drugiej strony wielu początkujących modelarzy wyrazi zadowolenie z możliwości maskowania ewentualnych niedociągnięć, jaką daje podpowiedź malowania kadłuba powłoką farby nie przeźroczystej.

Już na początku mojej relacji  zaznaczałem, że będę budował model bardzo podobny do prezentowanego na plakacie. Dlatego teraz trochę odstępstw od instrukcji.

Nie wykreślałem linii wody pozostawiając część podwodną w kolorystyce burt. Czerwonym akrylem  wymalowałem (zgodnie z instrukcją) nadburcia w części rufowej i dziobowej oraz górną część pawęży. Cały kadłub pokryłem dwoma warstwami transparentnego lakieru akrylowego.

 

DSCN5741

DSCN5743

DSCN5747

DSCN5748

DSCN5751

DSCN5752

DSCN5753

DSCN5754

 

Na tym etapie należało też pomalować płetwę steru. Zastosowanie mojego sposobu malowania kadłuba na sterze jeszcze bardziej  podkreśliłby poprzeczne, niezgodne ze sztuką szkutniczą ułożenie listewek poszycia. Dlatego zerwałem poprzednie i wykonałem nowy wzór steru, bardziej odpowiadający rzeczywistości. Niestety nie odważyłem się z racji dużej możliwości uszkodzenia poszycia kadłuba zerwać poprzecznych listewek i przerobić tylnicy. Trudno tak zostanie.

 

DSCN5761

DSCN5759

 

Elementy działa

DSCN5770

 

Dekoracja C80

DSCN5775

DSCN5776

 

Dekoracja C81

DSCN5773

DSCN5774

 

Dekoracja C82

DSCN5777

DSCN5778

 

DSCN5780

zdjęcia Marek

 


Zeszyt nr 94

DSCN5781

 

Zeszyt nr 94 – malowanie części dachu galeryjki C90, maszkaronów C90d, C90e, dekoracji galeryjki C90a, b, c, f oraz figurek ozdobnych C83 i C84.

Kolorowanie powtarzających się wielokroć elementów galeryjek czy dekoracji pawęży i części rufowej modelu nie powoduje u mnie już większych emocji. No może wyzwaniem można jeszcze nazwać malowanie oczu maszkaronów, u których tak jak w tym wypadku trzy „sztuki” bez problemów i najczęściej ostatnie czwarte oko kilka razy do poprawki. Ale da się „przeżyć”, więc maluję dalej. Gorzej z pędzlami, które nie wiadomo, dlaczego w kontakcie z kolorem RAL 3020 (czerwonym – najczęściej używany) podwijają końcówki włosków i stają się bezużyteczne. Trochę dziwaczna, ale autentyczna obserwacja.

 

DSCN5782

 

Część dachu galeryjki C90

DSCN5783

 

Dekoracja C89f

DSCN5784

 

Maszkarony C90d i C90e

DSCN5786

DSCN5787

 

Figurka C90a

DSCN5790

 

Część C90b

DSCN5788

 

Figurka C90c

DSCN5796

DSCN5797

 

Figurka C83

DSCN5794

DSCN5795

 

Figurka C84

DSCN5792

DSCN5793

 

 

DSCN5798

DSCN5800

zdjęcia Marek



Zeszyt nr 95

DSCN5811

 

Zeszyt nr 95 – montaż marsa T1 (części dołączone do zeszytu nr 91) i malowanie części dachu galeryjki C91, dekoracji C91m, maszkarona C91e i figurek C91l, C91i, C91f

Przed przystąpieniem do montażu platformę marsa i balustrady zabarwiłem bejcą wodną na kolor burt modelu natomiast elementy salingu i obręcz (balustradę) marsa bejcą koloru palisander.

Budowę marsa (domyślam się grotmasztu) rozpocząłem od klejenia wzdłużników i poprzeczników salingu. Dlatego, że sklejka z wyciętymi częściami po wyjęciu z opakowania foliowego w większości wypadków albo jest podgięta albo w kontakcie z nowymi warunkami wilgotnościowymi się wygnie. Gotowy saling przykleiłem do wypukłej platformy marsa uzyskując w ten sposób płaską płaszczyznę.  Ta kolejność pracy daje możliwość wygodnego zastosowania ścisków. Prosta platforma wymusi później uzyskanie prostego, równoległego ułożenia obręczy marsa. W moim przypadku średnica wewnętrzna obręczy była większa od wirtualnego, koła jakie wyznaczały wycięcia balustrad. Dlatego musiałem ją przeciąć, wyciąć ok. 2 -3 mm i ponownie skleić. Dla wzmocnienia obręczy miejsce klejenia zamocowałem na jednej z balustrad.

 

DSCN5801

DSCN5802

DSCN5803

DSCN5804

DSCN5805

DSCN5806

DSCN5808

DSCN5809

DSCN5810

 

Kolekcja dba o formę malarską modelarzy, więc aby nie wyjść z wprawy proponuje nam malowanie kolejnych części.

Część dachu galeryjki C91

DSCN5812

 

Dekoracja C91m

DSCN5813

 

Maszkaron C91e

DSCN5815

 

Figurki C91l, C91i, C91f

DSCN5818

 

 

DSCN5820

zdjęcia Marek


Zeszyt nr 96

DSCN5821

 

Zeszyt nr 96 – malowanie figurek C91a, b, c, d, C91k, j, g, h oraz kolejnych dekoracji furt działowych C20.

Przeglądam tematykę modelarstwa szkutniczego na forach społecznościowych, szczególnie wpisy i relacje modelarzy budujących Vasę z kolekcji DeAgostini. Wydaje się, że model jest technicznie trudny, gdyż „chwalących” się budowniczych jest stosunkowo mało i może się mylę, ale w Europie doliczyłem się mniej niż dziesięciu. Niestety nawet wśród nich nie znalazłem przykładów osób malujących dekoracje i figurki kolorami zgodnie z instrukcją publikowaną w poszczególnych zeszytach. Szkoda, bo nie mam skali porównawczej dla swojej „twórczości artystycznej”, ale może jeszcze ktoś się ujawni. Tym czasem maluję dalej tęsknie wyglądając odskoczni pracy z drewnem.

Figurka C91a

DSCN5825

DSCN5826

 

Figurka C91b

DSCN5827

DSCN5828

 

Figurka C91c

DSCN5829

DSCN5830

 

Figurka C91d

DSCN5831

DSCN5832

 

 

DSCN5836

 

Dekoracje C91k, j, g, h

DSCN5834

DSCN5835

 

DSCN5837

 

Dekoracje furt działowych C20

DSCN5823

zdjęcia Marek


Zeszyt nr 97

 

Zeszyt nr 97 – malowanie części galeryjki C92, C93, C94, C95, C96 oraz dekoracji C85, C86

Malowane na tym etapie części galeryjki stanowią jej dolną podbudowę. Będą, więc płaszczyzną wypukłą skierowane do dołu. Instrukcja teraz nie pokazuje malowania tych części po odwróceniu „do góry nogami” a jest oczywistym, że po przyklejeniu górnych elementów „rant” nad żółtą krawędzią będzie widoczny. Wygodniej jest pomalować go przed montażem całości galeryjki jednak może to ewentualnie osłabić miejsce przyszłego klejenia. Postanowiłem jednak nie czekać z malowaniem drugiej strony elementów do czasu planowanego instrukcją montażu tylko wykonałem tę pracę już teraz. W ten sam sposób uzupełniłem też malowanie  elementów podbudowy kopułki dołączone do jednego z wcześniejszych zeszytów.

 

Części galeryjki C92, C93, C94C95, C96

DSCN5848

DSCN5849

 

Figurka C85

DSCN5840

DSCN5841

DSCN5842

 

Figurka C86

DSCN5843

DSCN5845

DSCN5846

 

DSCN5847

zdjęcia Marek



Zeszyt nr 98

DSCN5850

 

Zeszyt nr 98 – malowanie dekoracji rufy C98, C99, C100, C101, C102, C103, C104, C105 oraz budowa 52 klap furt działowych.

Zacznę od gratulacji dla tego, kto potrafi na podstawie rysunku pokazującego zestaw dołączonych do bieżącego zeszytu materiałów rozróżnić numerację ośmiu poszczególnych figurek. Kolorowanie tych miniaturek jest bardzo trudne. W tym konkretnym przypadku figurki się powielają a różnicuje je jedynie rozmiar. Na podstawie obrazujących figurki w zeszycie zdjęć nie ma możliwości przypisania im nadanych numerów.

Udało mi się wyszukać w jednej z anglojęzycznych witryn rysunek montażowy galeryjki Vasy i na tej podstawie wydaje się można dopasować nadane numery do poszczególnych figurek. Może publikując niżej pokazane zdjęcie i opisując orientacyjnie rozmiar figurki będę pomocny.

 

DSCN5866

Numeracja 1

 

Dekoracja C98

DSCN5868

 

Dekoracja C99 (figurka mała z tarczą)

DSCN5869

 

Dekoracja C100 (figurka mała – jednakowe rozchylenie płaszcza)

DSCN5871

 

Dekoracja C101 (figurka mała – przesunięty w prawo płaszcz)

DSCN5872

 

Dekoracja C102 (figurka średnia z tarczą)

DSCN5873

 

Dekoracja C103 (figurka duża – jednakowe rozchylenie płaszcza)

DSCN5874

 

Dekoracja C104 (figurka duża – przesunięty w prawo płaszcz)

DSCN5875

 

Dekoracja C105 (figurka duża z tarczą)

DSCN5876

 

Ułożenie dekoracji zgodne z numeracją (C98 – C105)

DSCN5878

 

Przed przystąpieniem do budowy klap furt działowych listewki 0,5 mm stanowiące zewnętrzną stronę pokryw pomalowałem bejcą koloru poszycia kadłuba a ich wzdłużne krawędzie sklejałem klejem winylowym. Listewki grubsze pokrywane później czerwoną farbą łączyłem klejem CA.

 

DSCN5851

 

Praca nad klapami furt to wielokrotność tych samych czynności wymagających wyjątkowej dokładności, aby klapy były jednakowe. Dlatego wykonałem dwa różniące się jedynie szerokością prowadnic proste „pomocniki” pozwalające na ucinanie piłką lub nożem dowolnej ilości jednakowych odcinków sklejonych wcześniej listewek. Czas budowy „urządzeń” jest o wiele krótszy niż ewentualnie poświęcany na odmierzanie i docinanie każdej klapy z osobna. Efekt takiej automatyzacji z punktu widzenia dokładności doskonały.

 

DSCN5861

DSCN5853

DSCN5852

DSCN5854

DSCN5855

DSCN5856

DSCN5857

DSCN5859

DSCN5860

zdjęcia Marek



Zeszyt nr 99

DSCN5879

 

Zeszyt nr 99 – montaż zawiasów na klapach furt, beleczki do atrap armat, malowanie dekoracji C106, C107, C108, C109

Instrukcja pokazuje dwie możliwości zabarwienia na kolor czarny (ew. metalizowany) zawiasów klap furt działowych. Osobiście mam złe doświadczenia z patynowaniem mosiężnych elementów „kolekcyjnych” z wykorzystaniem reakcji chemicznej w kwasie. Niektóre w ogóle nie reagowały na kwas, inne nierówno. Często też patyna podczas dalszej pracy z elementem ulegała ścieraniu. Dlatego jeśli tylko jest możliwość na mosiężne części nanoszę podkład i maluję pożądanym kolorem. W tym wypadku czarnym matem akrylowym. Później podczas klejenia zawiasu do klapy należy jedynie uważać z ilością nanoszonego kleju CA gdyż ma zdolność rozpuszczania powłoki lakierowanej. Szlifowanie „główek gwoździ” nie nastręczało problemu i wydaje się osiągnąłem zakładany w instrukcji cel w sposób zadowalający.

 

DSCN5880

DSCN5881

DSCN5882

DSCN5883

DSCN5886

DSCN5887

 

Ucinanie beleczek stanowiących mocowanie luf armatnich można sobie oczywiście uprościć korzystając z możliwie prostego szablonu.

 

DSCN5890

 

Malowanie dekoracji C106C107C108C109

DSCN5891

 

Figurka C106

DSCN5892

 

Figurka C107

DSCN5893

 

Figurka C108

DSCN5894

 

Figurka C109

DSCN5896

 

DSCN5897

zdjęcia Marek



Zeszyt nr 100

DSCN5904

 

Zeszyt nr 100 – malowanie dekoracji C74, malowanie luf i montaż atrap dział, przygotowanie działa.

Setny zeszyt to moja setna relacja z budowy modelu. Mały jubileusz (może duży) przy okazji pokazujący, że budujemy model już prawie dwa lata.  Można się pokusić o małe podsumowanie (wg. skali opartej o moje doświadczenie).

  • Kadłub technicznie trudny.
  • Poszycie w normie.
  • Na wyrost montowane listwy odbojowe częściowo na dalszym etapie prac zrywane od strony dziobowej i rufowej, później „obrażenia” oczywiście przykryte, ale niepotrzebnie powodujące dodatkową pracę i oszpecenie w tym miejscu poszycia.
  • Malowanie farbą kryjącą kadłuba pozwala na maskowanie niedociągnięć jednak wizualnie – ocena ledwo dostateczna zważywszy dołączony do kolekcji plakat modelu.
  • Uproszczenia np. poszycia steru, stępki czy metalowe schodnie też wymagają przemyślenia i zmian.
  • No i wreszcie malowanie dekoracji. Zajmuje mniej więcej trzecią część kolekcji.

Malowanie na „złoto” przy zmianie koloru kadłuba np. na ciemny dla podkreślenia wspaniałych dekoracji może dać ogromną oszczędność czasu i myślę doskonały wynik obrazu całości.

Wariant „kolekcyjny” i jednocześnie mój to rok spędzony z optyką na oczach umożliwiającą kilkukrotne powiększenia. To rok spędzony nad dekoracjami na częściowym bezdechu z maksymalną koncentracją. Wymalowane kolorami dekoracje po zamontowaniu na kadłubie modelu, oglądane w całości dadzą rewelacyjny efekt. Pokazywane przeze mnie wymalowane figurki na ekranie monitora np. 21 cali wielkości 20 cm w rzeczywistości mają ok. 20 mm i wszystkie widoczne w 10-cio krotnym powiększeniu niedoskonałości nikną dając fantastyczny rezultat.

Uzbrajam się, więc w cierpliwość i maluję kolejne elementy setnego zeszytu kolekcji Vasa.

Dekoracje C74

DSCN5912

DSCN5909

 

Lufy – atrapy dział

DSCN5905

DSCN5907

 

Kolejne działo

DSCN5906

zdjęcia Marek




Relacja pochodzi ze strony DeAgostini. Właścicielem jest wydawnictwo DeAgostini, użycie w całości lub we fragmentach wymaga zgody wydawnictwa DeAgostini.