„Vasa” i jego czasy - Upadek Polski Jana III Sobieskiego ?????? Artystycznym okiem - Zatoka Weymouth (John Constable) Budowa i technika - Budowa masztów Instrukcja montażu
Prezentowany obraz, olej na kartonie, powstał w roku 1816. Majestatyczny krajobraz wybrzeża w hrabstwie Dorset jest typowym dla romantyzmu przedstawieniem przyrody. Dynamikę pejzażu wzmacnia niebo zakryte burzowymi chmurami odbijającymi się w niespokojnym morzu. Zjawiska atmosferyczne i zmienność światła były ulubionymi motywami angielskiego malarza Johna Constable’a (1776–1837).
ZESZYT 81
25.07.2018
Elementy działa i dekoracji rufy
C2a, C2b. Elementy działa C2c, C2d, C2e, C2f. Elementy wózka C2g. Koła C2h. Ośka 2 x 40 mm C26. Dekoracje
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Woodes Rogers, tropiciel piratów Artystycznym okiem - Dydona wznosi Kartaginę (Joseph Mallord William Turner) Budowa i technika - Maszt i jego części składowe Instrukcja montażu
William Turner (1775–1851), Dydona wznosi Kartaginę (1815)
Obraz londyńskiego malarza Williama Turnera (1775–1851) poświęcony klasycznemu tematowi zaczerpniętemu z „Eneidy” Wergiliusza. Jak zwykle u tego artysty atmosfera budowana jest dzięki mistrzowskiemu oddaniu gry światła – w tym wypadku intensywnie żółtego, niemal oślepiającego, które sprawia, że rzeczywistość wydaje się zlewać ze snem. Gdy obraz zaprezentowano w roku 1815 na dorocznej wystawie w Royal Academy, wywołał mieszane reakcje krytyki.
ZESZYT 82
01.08.2018
Dekoracje klap ambrazur, schodnie i listwa na stopnie
C20 Ozdoby klap ambrazur / lewki Schodnie - mosiężna płytka / wytrawka 85. Listwa 0.5 x 5 x 300 mm
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Tanger, słoneczna posiadłość Stuartów Artystycznym okiem - Wenecja, Canal Grande (Claude Monet) Budowa i technika - Obejmy i listwy wzmacniające masztu Instrukcja montażu
Prezentowany obraz olejny przedstawia wenecki Canal Grande widziany z Pałacu Barbaro. W tle widoczny jest barokowy kościół Świętej Marii Zdrowotnej. Obraz powstał w roku 1908, gdy francuski malarz Claude Monet (1840 - 1926) przebywał w Wenecji, goszcząc u przyjaciółki żony Alice. Płótno to pochodzi z serii prac, w których artysta uchwycił zmianę wyglądu Wenecji w zależności od światła i pory dnia.
ZESZYT 83
8.08.2018
Elementy oprzyrządowania i listewki
87 Listewki 2 x 3 x 300 mm 91 Listewki 1,5 x 1,5 x 300 mm 100 Listewki 3 x 3 x 300 mm HR Oprzyrządowanie pokładów i falszburt
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Francja Króla Słońce Artystycznym okiem - Bitwa pod Scheveningen (Jan Abrahamsz Beerstraaten) Budowa i technika - Gniazdo masztu: stopa Instrukcja montażu
Jan Abrahamsz Beerstraaten, Bitwa pod Scheveningen
W latach 1652–1654 Zjednoczone Prowincje i Anglia toczyły wojnę o wpływy handlowe, znaną jako pierwsza wojna angielsko-holenderska. Obraz holenderskiego malarza Jana Abrahamsza Beerstraatena (1622-66) przedstawia bitwę flot obu potęg w dniu 10 sierpnia 1653 roku. Na środku płótna „Brederode”, okręt flagowy holenderskiego admirała Maartena Trompa, walczy z „Resolution” angielskiego dowódcy George’a Monka. Obraz znajduje się w National Maritime Museum.
ZESZYT 84
15.08.2018
Elementy działa i listewki
53. Listewka 0.5 x 4 x 300 mm 101 Listewki 1 x 5 x 300 mm C1 Lufa działa C1a, C1b, C1c Łoże działa C1d, C1e Koła działa 51 Szpilki oczkowe / Pierścienie 52 Okucia / Uchwyt lufy Pręt metalowy 1 x 40 mm
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Cukier, złoto diamenty – kolonialne skarby Brazylii Artystycznym okiem - Canal Grande na wysokości Rialto (Francesco Guardi) Budowa i technika - Marsy Instrukcja montażu
Francesco Guardi, Canal Grande na wysokości Rialto
Prezentowany widok Wenecji pochodzi z roku 1765. Autorem jest wenecki malarz Francesco Guardi (1712–93). Guardi pochodził ze znanej rodziny artystycznej. Uczył się w pracowni starszego brata, Gianantonia. Później zbliżył się do nurtu praktykującego weduty, prezentując ich własne interpretacje. W pejzażach odsuwał na dalszy plan elementy obiektywne i dokumentacyjne, preferując kreowanie klimatu sugestywnego i melancholijnego, przez który przebija atmosfera nasilającego się schyłku Republiki Weneckiej.
ZESZYT 85
22.08.2018
Bloczki i nici
102 Bloczki proste 103 Bloczki podwójne 51 Szpilki oczkowe / Pierścienie 104 Brązowa nić 0,5 x 2000 mm 105 Kremowa nić 0,15 x 8000 mm
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Morze Śródziemne na początku XVII wieku Artystycznym okiem - U stóp Gór Lodowych (William Bradford) Budowa i technika - Inne elementy łączące człony masztu – salingi Instrukcja montażu
C69, C70, C71 Elementy galerii burtowej C74 Dekoracje
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Dziedzictwo Cromwella – nowa marynarka dla Anglii Artystycznym okiem - Galeas (Claude Randon) Budowa i technika - Marsy – platformy zawieszone na masztach Instrukcja montażu
Twórcą tej kolorowej ryciny jest Claude Randon (1674–1704), francuski artysta, o którym zachowały się tylko skąpe informacje. Prawdopodobnie specjalizował się w rycinach o tematyce morskiej. Z jego dzieł można wywnioskować, że znał się znakomicie na różnorodnych typach okrętów i statków pływających po morzach pod koniec XVII wieku. Galeasy, które wzięły udział w bitwie pod Lepanto, były okrętami wojennymi podobnymi do galer, miały jednak większy, cięższy kadłub oraz trzy maszty z żaglami łacińskimi. Można było na nie załadować znacznie więcej artylerii.
ZESZYT 87
5.09.2018
Elementy galerii i dekoracji
C72, C73 Elementy galerii burtowej C75, C76, C77 Dekoracje
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Sukcesy Holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej w Azji Artystycznym okiem - Francuski okręt 74-działowy eskortujący konwój (Jean-Jéróme Baugean) Budowa i technika - Bukszpryt Instrukcja montażu
Jean-Jéróme Baugean, Francuski okręt 74-działowy eskortujący konwój
Prezentowana rycina jest reprodukcją jednej z wielu odbitek grafiki Jean-Jérôme’a Baugeana (1764–1819), grawera, akwarelisty i rysownika z Marsylii, który wyspecjalizował się w tematyce morskiej, zdobywając w epoce restauracji tytuł grawera królewskiego. Poza wyjątkowymi umiejętnościami technicznymi Baugean wyróżniał się doskonałą znajomością wszystkich jednostek pływających po Morzu Śródziemnym i Atlantyku w okresie od XVIII do XIX wieku.
ZESZYT 88
12.09.2018
Kopułka i dekoracje
C87 Kopułka na rufę C87a, C87f, C87l, C87m Dekoracje
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Pika, muszkiet i pióro – starcie Francji i Zjednoczonych Prowincji Artystycznym okiem - Łodzie (Jan van Goyen) Budowa i technika - Fokmaszt Instrukcja montażu
Jan van Goyen (1596–1656), autor tych obrazów, był jednym z najwybitniejszych holenderskich pejzażystów XVII wieku. Chociaż odbył kilka podróży do Francji i Anglii, malował przede wszystkim krajobrazy holenderskie. Cechują się one prostotą elementów kompozycji (morze, szerokie wydmy, rozległe niebo) i prawie monochromatyczną gamą kolorów, żółci, brązów, szarości i zgaszonych zieleni, uwydatniających wspaniałe efekty świetlne.
„Vasa” i jego czasy - Amerykański kolonializm i niewolnictwo Artystycznym okiem - Port w Neapolu (Gaspar van Wittel) Budowa i technika - Grotmaszt Instrukcja montażu
Weduta ta jest jedną z dwudziestu wersji widoku portu w Neapolu stworzonych przez holenderskiego malarza Gaspara van Wittela (1653–1736) podczas pobytu w tym mieście od 1699 do 1702 roku na dworze wicekróla hiszpańskiego. Wszystkie te wersje, świadczące o wielkim zainteresowaniu, jakim cieszyła się ta tematyka wśród ówczesnych kolekcjonerów, powstały na podstawie jednego szkicu. Różnią się wielkością, umiejscowieniem żaglowców w porcie oraz scenami związanymi z handlem i pracami wykonywanymi w stoczni.
ZESZYT 90
26.09.2018
Części dachu galeryjki i kilka elementów dekoracyjnych
„Vasa” i jego czasy - Brytyjska Kompania Wschodnioindyjska i podbój Indii Artystycznym okiem - La Rochelle, wejście do suchego portu (Jean-Baptiste-Camille Corot) Budowa i technika - Bezanmaszt Instrukcja montażu
Jean-Baptiste-Camille Corot - La Rochelle, wejście do suchego portu
Jean-Baptiste-Camille Corot (1796–1875) był podziwiany przez najbardziej znanych intelektualistów swoich czasów i stał się punktem odniesienia dla wielu pokoleń artystów. Swoje umiejętności doskonalił według wzorców neoklasycznej szkoły krajobrazu, studiował również dawnych mistrzów malarstwa. Naukę sztuki malarskiej zakończył pobytem we Włoszech. W jego twórczości pojawiają się zarówno dzieła tradycyjne, przeznaczone na oficjalne wystawy, jak i obrazy bardziej intymne i osobiste – proste, oszczędne kompozycje malowane szybkimi, swobodnymi pociągnięciami pędzla.
ZESZYT 91
3.10.2018
Platforma marsa i cebrzyki
T1 Części platformy marsa 100 Cebrzyki 101 Uchwyty
W zeszycie:
„Vasa” i jego czasy - Czarnobrody – pirat legenda Artystycznym okiem - Dwa statki EastIndiaman przy brzegu (Thomas Whitcombe) Budowa i technika - Montaż masztów Instrukcja montażu
Na tym obrazie widać dwa uzbrojone statki Kompanii Wschodnioindyjskiej, potężnego brytyjskiego przedsiębiorstwa, które miało monopol na handel ze Wschodnimi Indiami. Jego autorem jest londyńczyk Thomas Whitcombe urodzony przed 1763 rokiem, a zmarły około 1824. Mamy niewiele sprawdzonych informacji o jego życiu. Jego bogata twórczość poświęcona była głównie tematyce morskiej – malował bitwy morskie, płynące statki, porty i krajobrazy przybrzeżne.