W części merytorycznej dalszy ciąg o "łodziach pokładowych" - Rozmieszczenie szalup na okrętach. Niby ok., nie ma właściwie do czego się przyczepić, oprócz kilku literówek (właściwie zjedzonej końcówki "e" i "a" zamiast "ą") i braku dokładniejszej chronologii. Największe zastrzeżenia (nie byłbym sobą ) mam do wioseł.
Wiosła
Łodzie często miały ruchome maszty z żaglami, lecz podstawowym ich napędem były wiosła. Wiosła przechowywano w łodziach, zawsze gotowe do użycia. Kształty i wielkości wioseł były dopasowanie do rodzaju łodzi. Na przykład szalupa dziewięciometrowa z ośmioma ławkami miała wiosła długości około pięciu metrów. Kształt wioseł zmieniał się w zależności od kraju i okresu historycznego. Pomimo to można określić kilka elementów konstrukcyjnych wspólnych dla wszystkich wioseł. Rękojeść to część, za którą chwytał wioślarz. Wałek, to cylindryczna, pogrubiona część wsuwana w dulki. Wiosło kończyło się trzonem, na którym znajdowało się pióro, czyli część zanurzana w wodzie podczas wiosłowania (rysunek)
Początek ok. dowiadujemy się, że wiosła były naprawdę długie, budowa w porządku chociaż wałek był przeciwwagą wiosła, jednocześnie zabezpieczał przed wysunięciem się wiosła z dulek i.... błąd mamy w rysunku w opisie zamieniono trzon z wałkiem
Poprawny opis
Na wiosłach mógł być również skórzany mankiet, chroniący drewno wiosła (trzon), parapet i drewniane dulki łodzi przed nadmiernym "wycieraniem" (co znamy ze schematu zamieszczonym w kilku wątkach na forum Shipmana, nawet ostatnio w dyskusjach Piotra),
mankiet mógł być, ale jak również czasami wałek nie musiał, co zobaczymy na kolejnej (bardzo uproszczonej) ilustracji dotyczącej podziału wioseł. Szkoda, że autor nie pokusił się o wyjaśnienie kiedy i gdzie były stosowane wałki, a gdzie nie było takiej potrzeby.
Rysunki w zeszycie wzorowane na ilustracjach z książki Historic Ship Models - Wolfram zu Mondfelda
i jak porównamy, to też do końca się nie zgadza i jest dokładnie odwrotnie: 12, 13 i 14 - wiosła łodzi handlowych; 15, 16 wiosła łodzi marynarki wojennej;
Przykład wielkości łodzi
Brytyjska launch (szalupa) ta najwyższa
i modele z wiosłami
launch z Bounty
francuska petit canot
Też mam na sumieniu parę wioseł ;) do szalupki (launch, lancia)
Jedyne co się zgadza, to wiosła galer (na ilustracji z książki Monfelda po prawej - pierwszy przykład wioseł francuskich i hiszpańskich, drugi wiosła włoskie) i jak widać na ilustracjach (abstrahując od błędów) zupełnie inną rękojeść wypracowano w tych wiosłach - jedno wiosło na dużych galerach obsługiwało nawet siedmiu mężczyzn
galera hiszpańska
a i sposoby wiosłowania jak się okazuje były różne.