ZESZYT 67


W części merytorycznej dalszy ciąg o "łodziach pokładowych" - Rozmieszczenie szalup na okrętach.
Niby ok., nie ma właściwie do czego się przyczepić, oprócz kilku literówek (właściwie zjedzonej końcówki "e" i "a" zamiast "ą") i braku dokładniejszej chronologii. Największe zastrzeżenia (nie byłbym sobą ;-) ) mam do wioseł.

Wiosła

    Łodzie często miały ruchome maszty z żaglami, lecz podstawowym ich napędem były wiosła.
    Wiosła przechowywano w łodziach, zawsze gotowe do użycia. Kształty i wielkości wioseł były dopasowanie do rodzaju łodzi.
    Na przykład szalupa dziewięciometrowa z ośmioma ławkami miała wiosła długości około pięciu metrów.
    Kształt wioseł zmieniał się w zależności od kraju i okresu historycznego. Pomimo to można określić kilka elementów konstrukcyjnych wspólnych dla wszystkich wioseł. Rękojeść to część, za którą chwytał wioślarz. Wałek, to cylindryczna, pogrubiona część wsuwana w dulki. Wiosło kończyło się trzonem, na którym znajdowało się pióro, czyli część zanurzana w wodzie podczas wiosłowania (rysunek)



Początek ok. dowiadujemy się, że wiosła były naprawdę długie, budowa w porządku chociaż wałek był przeciwwagą wiosła, jednocześnie zabezpieczał przed wysunięciem się wiosła z dulek i.... błąd mamy w rysunku
w opisie zamieniono trzon z wałkiem

Poprawny opis



Na wiosłach mógł być również skórzany mankiet, chroniący drewno wiosła (trzon), parapet i drewniane dulki łodzi przed nadmiernym "wycieraniem" (co znamy ze schematu zamieszczonym w kilku wątkach na forum Shipmana, nawet ostatnio w dyskusjach Piotra),



mankiet mógł być, ale jak również czasami wałek nie musiał, co zobaczymy na kolejnej (bardzo uproszczonej) ilustracji dotyczącej podziału wioseł. Szkoda, że autor nie pokusił się o wyjaśnienie kiedy i gdzie były stosowane wałki, a gdzie nie było takiej potrzeby.



Rysunki w zeszycie wzorowane na ilustracjach z książki Historic Ship Models - Wolfram zu Mondfelda



i jak porównamy, to też do końca się nie zgadza i jest dokładnie odwrotnie:
12, 13 i 14 - wiosła łodzi handlowych; 15, 16 wiosła łodzi marynarki wojennej;

Przykład wielkości łodzi


Brytyjska launch (szalupa) ta najwyższa

i modele z wiosłami


launch z Bounty


francuska petit canot


Też mam na sumieniu parę wioseł ;) do szalupki (launch, lancia)

http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic.php?p=43368#p43368






Jedyne co się zgadza, to wiosła galer (na ilustracji z książki Monfelda po prawej - pierwszy przykład wioseł francuskich i hiszpańskich, drugi wiosła włoskie) i jak widać na ilustracjach (abstrahując od błędów) zupełnie inną rękojeść wypracowano w tych wiosłach - jedno wiosło na dużych galerach obsługiwało nawet siedmiu mężczyzn


galera hiszpańska


a i sposoby wiosłowania jak się okazuje były różne.

przykłady z dyskusji na temat dulek http://www.koga.net.pl/fo...?p=48495#p48495

I zupełnie nie wiem po co w zeszycie schemat wiosła galery, skoro w tekście nie ma ani słowa.


Galera La Real, 1568


Galera La Real, 1568 (daro68) z Mistrzostw Polski 2018 klasy C w Oleśnicy
http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic.php?p=81363#p81363


zdjęcie rychenko

http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic.php?p=75869#p75869

i model Kazka na zjeździe Kogi w 2012



http://www.koga.net.pl/fo...?p=57249#p57249






http://www.koga.net.pl/fo...?p=59404#p59404




_________________
Pozdrawiam
Karol