Zeszyt nr 31

DSCN4317

 

Kolejne listewki poszycia zostały przyklejone do owrężenia okrętu.

Tak od strony dziobu jak i rufy deseczki wymagają solidnego gięcia z jednoczesnym skręcaniem (w części rufowej o 90 stopni). Okazują się znakomitym materiałem, gdyż na tym etapie można je zginać i skręcać bez konieczności gorącej kąpieli i gięcia „na gorąco”. Dodatkowo listewki te zapamiętują nadawany im  kształt „na zimno”. Jestem pozytywnie zaskoczony  jakością i wyborem drewna zastosowanego w kolekcji  na pierwsze poszycie.

 

DSCN4318

DSCN4319

DSCN4320

DSCN4321

DSCN4323

DSCN4324

 

Układanym aktualnie listewkom nie szlifuję krawędzi wzdłużnych.  Według mnie takie szlifowanie   jest konieczne jedynie w miejscach gdzie listewki mocowane są do wyoblonych na zewnątrz odcinków wręg. Część „denna” jest wypłaszczona   lub ugięta wewnętrznie, nie ma więc ryzyka tworzenia się szpar pomiędzy listwami.

 

DSCN4325

DSCN4327

DSCN4328

DSCN4329

DSCN4331

 

Figurka dekoracyjna C24

DSCN4361

DSCN4362

 

Element ozdobny C26

DSCN4363

DSCN4364

zdjęcia Marek

___________________________________________________________________

Zeszyt nr 32

DSCN4334

 

Jeżeli można prace przy budowie modelu podzielić na etapy, to wykonanie poszycia w oparciu o instrukcję z aktualnego zeszytu jest zwieńczeniem jednego z trudniejszych. Zamknięcie części podwodnej poszycia przy stępce i zdobyte dzięki temu doświadczenie daje gwarancję spokojnego dokończenia pierwszej warstwy poszycia w części nadwodnej.

Wydaje się, że można nieco odwrócić kolejność układania listewek w stosunku do proponowanej w instrukcji. Osobiście jako pierwsze ułożyłem te najbliższe stępki, a dopiero później doklejałem w ich kierunku pozostałe. Łatwiej w ten sposób jest dopasować i układać ostatnią „zamykającą” deseczkę. I łatwiej też na późniejszych etapach będzie przygotować stępkę pod montaż kolejnych elementów.

DSCN4332

DSCN4333

DSCN4335

DSCN4336

DSCN4337

DSCN4339

DSCN4340

DSCN4341

DSCN4342

DSCN4343

DSCN4344

PODSTAWKA MONTAŻOWA

Ponieważ dalsze zmagania z okrętem wymagać będą  powrotu do pozycji „dnem do dołu”, a wcześniej używana stocznia poprzez zamknięcie „dna” staje się nieprzydatna, czas na użycie podstawki montażowej.

Dobrym zwyczajem było zaopatrywanie modelarzy w ramach kolekcji w dedykowane podstawki montażowe (często z nazwą okrętu) przez wydawnictwa. W tym przypadku jest inaczej. Dlatego podstawkę należy wykonać samemu.

Podstawka jest prosta do zrobienia. Nie musi być wykonana idealnie „na miarę”. Może kiedyś przyda się do budowy innego modelu. Ważnym jest aby w jakiś sposób zabezpieczyć krawędzie stykające się z poszyciem modelu. Unikniemy ewentualnych zarysowań czy odgnieceń na wykończonym kadłubie okrętu, a należy pamiętać, że korzystać z niej będziemy do ostatnich chwil montażu, kiedy to gotowy model ustawimy na podstawce ekspozycyjnej. W tym wypadku zastosowałem paski pianki grubości ok. 20 mm mocowane w kilku miejscach taśmą izolacyjną.

 

DSCN4338

DSCN4345

DSCN4346

DSCN4347

DSCN4348

zdjęcia Marek

____________________________________________________________________________

Zeszyt nr 33

DSCN4366

 

Elementy pokładu (D8) wymagały minimalnych korekt w gniazdach pod wręgi. Głównie należało podszlifować wycięcia nieco głębiej aby wręgi pozwoliły na montaż pokładu.

DSCN4367

DSCN4368

DSCN4369

 

Nie wolno zapomnieć o zaznaczeniu miejsc osadzenia wręg, gdyż po zabudowie kadłuba poszyciem nie będzie można  określić linii przebiegu ich krawędzi.

DSCN4370

DSCN4371

 

Działo (zeszyt 23)

DSCN4373

 

Figurka ozdobna C24

DSCN4377

DSCN4382

DSCN4383

zdjęcia Marek

__________________________________________________________________

Zeszyt nr 34

DSCN4384

 

Ostatnie dwa elementy pokładu głównego (D9) udało się zamontować bez niespodzianek.

DSCN4385

DSCN4390

 

Żadnego problemu nie ma też z wklejaniem „słupków” stanowiących chyba elementy konstrukcyjne wejść pod pokład rufowy. Wydaje się, że rady instrukcji o zachowaniu kątów prostych w stosunku do wypukłego pokładu są … .

Idealne wyśrodkowanie pokładów (D9) i dobrze układający się pokładnik  (66) na wrędze nr 17 załatwia sprawę ustawienia słupków za sprawą pod nie wykonanych wycięć. Dla ułatwienia montażu wcześniej sklejałem do siebie 68-69 i 70-71.

DSCN4386

DSCN4387

DSCN4388

DSCN4391

 

Ponieważ na etapie montażu wzdłużnic malowałem im boki, teraz pozostało jedynie tym samym kolorem bejcy pomalować krawędzie pokładów.

DSCN4389

DSCN4393

DSCN4394

zdjęcia Marek

_____________________________________________________________________________

Zeszyt nr 35

DSCN4395

 

Ułożyłem kolejne pięć pasów poszycia. Tym razem pasy są klejone „w górę” w kierunku pokładu głównego.

DSCN4396

DSCN4397

 

Deseczki zamoczone i gięte na gorąco doskonale układają się na dziobie.

DSCN4398

 

Odstępstwem od instrukcji jest wklejanie „wstawek” pomiędzy wręgi nr 7 i 9, a nie w części rufowej. Według mnie listewki montowane w tym miejscu lepiej się układają i wpisują w półokrągły kształt poszycia.

DSCN4399

DSCN4400

DSCN4401

DSCN4403

DSCN4404

DSCN4405

DSCN4406

zdjęcia Marek

___________________________________________________________

Zeszyt nr 36

DSCN4407

 

Pokładniki wręg 17 i 18 cechuje mocna krzywizna w górę. Wymusza to wypukłość montowanej właśnie części pokładu kasztelu. Aby sobie ułatwić wklejenie tego elementu wygiąłem go wcześniej na mokro. Po uzyskaniu właściwego kształtu z montażem pokładu nie ma już innych problemów.

DSCN4411

DSCN4412

DSCN4414

DSCN4415

 

Następne trzy pasy poszycia w górę gotowe.

DSCN4408

DSCN4409

DSCN4410

 

Na tym etapie trzeba zwrócić uwagę, iż ostatnia z wklejanych listewek od strony rufy kończy się i „licuje” z wystającą krawędzią pawęży.

Uznałem też, że należy wzmocnić mało stabilne połączenie ramion wręgi nr 20 z ich podstawą. To ostatnia szansa, gdyż listewki klejone w następnej kolejności zasłonią newralgiczne miejsce styku wspomnianych elementów.

DSCN4416

DSCN4417

DSCN4418

DSCN4419

DSCN4420

DSCN4421

DSCN4422

 

___________________________________________________________

Zeszyt nr 37

DSCN4423

 

Znów zakończony sukcesem pewien etap prac przy modelu. Po przyklejeniu kolejnych czterech pasów  listewek poszycia została „zamknięta” część dziobowa okrętu. Zakończył się tym samym etap gięcia listewek na gorąco.

 

DSCN4424

DSCN4425

DSCN4426

DSCN4427

DSCN4428

DSCN4429

DSCN4430

DSCN4431

DSCN4432

DSCN4434

 

Można też już chyba stwierdzić, iż nie braknie nam listewek do końca prac z poszyciem, gdyż pomimo kilku listewek wybrakowanych cały czas mam zapas prawie 20 sztuk.

 

DSCN4433

DSCN4435

DSCN4436

 

Część C63

DSCN4437

zdjęcia Marek

_______________________________________________________________________

Zeszyt nr 38

DSCN4446

 

Pokład nadbudówki kasztelu (D11)

Ponieważ wspomniany pokład przykleić należy do mających kształt  wypukły ku górze pokładników powinniśmy użyć odpowiedniej długości ścisków aby uzyskać wymaganą wypukłość płytki pokładu. Posiadając takie narzędzia można tę pracę wykonać w miarę komfortowo i poprawnie.

 

DSCN4447

DSCN4448

DSCN4451

 

Ścianki i ościeżnice drzwi kasztelu mają niesymetryczne wymiary, więc należy zwrócić szczególną uwagę na poprawne ich wklejenie. Ze starannością zamontowany pokład nadbudówki kasztelu powinien idealnie pasować w miejscach kontaktu ze ściankami bocznymi.

 

DSCN4453

DSCN4452

DSCN4454

DSCN4455

DSCN4456

DSCN4457

DSCN4458

 

Tym razem instrukcja przewiduje montaż jednego pasa poszycia. Myślę że na tym poziomie poszycia rzut z góry powinien uwypuklić ewentualnie występujące krzywizny. Jest to więc ostatni moment na dokonanie korekt ramion wręg.

 

DSCN4459

DSCN4460

DSCN4461

DSCN4462

DSCN4463

DSCN4464

zdjęcia Marek

_______________________________________________________________________

Zeszyt nr 39

DSCN4465

 

Tym razem cztery pasy poszycia z czego, trzy znajdują się już nad pokładem. A więc bardzo powoli, ale wreszcie zbliżam się do końca pierwszego poszywania burt.

 

DSCN4466

DSCN4467

DSCN4468

DSCN4469

DSCN4471

DSCN4470

DSCN4473

DSCN4472

DSCN4474

DSCN4475

DSCN4476

DSCN4477

Pierwsze deski pokładu.

Zanim zostaną przyklejone wskazanym jest sprawdzenie osi okrętu ze stycznymi krawędziami poszczególnych elementów pokładu. Mogą się zdarzyć minimalne odstępstwa i w rezultacie aby uniknąć  pofalowań bocznych podłogi w trakcie dalszych prac z deskowaniem pokładu zalecanym jest trzymać się pomiarów wyznaczonych przez siebie. Należy też pamiętać o dokładnym przeszlifowaniu miejsc gdzie części pokładu stykają się ze sobą.

 

DSCN4480

 

Przychodzi czas na „decyzję strategiczną” w kwestii kolorystyki pokładu. Zrobię odstępstwo od instrukcji i trochę „przybrudzę” pokład. W swojej kolekcji posiadam model z „dziewiczo” jasnymi deskami (też była to propozycja instrukcji) i należy uznać go za najsłabiej się prezentujący z pozostałych. Zrobiłem już próbę na „fałszywym pokładzie” tego modelu, ale dobrałem kolor za ciemny i całe szczęście, że tego kawałka podłogi nie będzie widać.

 

DSCN4481

 

Decyzja została podjęta: jedna warstwa bejcy wodnej do drewna, kolor „dąb” – znanej i popularnej, sprzedawanej w metalowych puszkach o objętości 500 ml.

Trochę dziwne, że w zeszycie nie wspomina się o przygotowaniu bocznych krawędzi listewek przed przyklejeniem do pokładu, mającym na celu uzyskanie imitacji uszczelnienia (dychtunku).

Moja sprawdzona technika  imitacji dychtunku tutaj zastosowana to, kolorowanie bocznych krawędzi listewek czarnym ołówkiem stolarskim.

 

DSCN4482

DSCN4484

 

Element C63

 

DSCN4479

DSCN4478

zdjęcia Marek

___________________________________________________________________________

Zeszyt nr 40

DSCN4510

 

Przed montażem pokładu nadbudówki (D12), aby sobie ułatwić wklejanie podgiąłem go „na mokro”. Później wystarczy zastosować kilka gumek i pokład doskonale przylega do konstrukcji.

 

DSCN4511

 

Zanim jednak pokład zostanie przyklejony należy zwrócić uwagę na wymiar określający odległość pomiędzy nim a pokładem zamontowanym niżej (D11). Od tego będzie zależeć kolejność postępowania z  przyklejanym pokładem nadbudówki kasztelu. Odległość 18 mm i mniej wymaga odwrócenia kolejności montażu pokładu  (D12) proponowanej w instrukcji, tzn. w pierwszej kolejności należy wkleić elementy drzwi i dopiero później pokład. Jedynie wymiar 19-20 mm pozwala na kolejność prac zawartą w instrukcji, gdyż daje to tolerancję na wciśnięcie wspomnianych części we wpusty w pokładach i następnie podniesienie ich ku górze, co wyraźnie widać na fotografiach w Zeszycie nr 40. Według mnie wymiar ten powinien mieścić się pomiędzy 18 – 20 mm. Gdy jest większy mamy problem i należy znaleźć sposób na podniesienie przynajmniej tylnej części pokładu (D11)

 

DSCN4512

DSCN4513

DSCN4514

DSCN4515

DSCN4516

DSCN4517

DSCN4518

DSCN4519

DSCN4520

DSCN4521

 

Ułatwieniem w układaniu podłogi będzie narysowanie na pokładzie (D7) kresek w odległości 10 i 40 mm od miejsca styku z (D8). Koniecznie należy zwrócić uwagę, aby krótkie odcinki układanych listewek miały taką samą szerokość. W innym wypadku może się okazać, iż przyklejane następnie skrajne, długie deseczki nie będą przebiegały w linii prostej. Wyjątkową staranność trzeba też wykazać przyklejając pierwsze długie listewki w miejscu ich połączenia. Ich wzdłużne krawędzie muszą wspólnie stanowić linię prostą. Załamanie w tym miejscu  powoduje trudność prawidłowego ułożenia już następnego pasa deseczek.

 

DSCN4522

DSCN4523

 

DSCN4525

DSCN4526

DSCN4527

DSCN4528

DSCN4529

zdjęcia Marek

Materiały pochodzą ze strony DeAgostini