SANT JUAN BAUTISTA / Japońska replika

Karrex Dyskusja rozpoczęta przez Karrex 6 lat temu

Sant Juan Bautista Japońska replika
/obecna japońska pisownia nazwy/

 



W 1993 Sant Juan Bautista został zrekonstruowany na podstawie zachowanych opisów i rysunków.

https://www.santjuan.or.jp/restore.html



Obecnie replika jest częścią parku tematycznego w portowym mieście Ishinomaki.



W 2011 roku, został uszkodzony przez katastrofę spowodowaną trzęsieniem ziemi wraz z obiektami



https://www.santjuan.or.jp/revival.html

i został odbudowany w 2013 roku.


Historia pierwowzoru

Sant Juan Bautista - japoński galeon zbudowany w 1613. .

W tamtym czasie był to duży japoński statek morski typu zachodniego (za wzór posłużył rozebrany hiszpański galeon) o masie około 500 ton, zbudowany przy współpracy Sebastiana Vizcaino, Hiszpana, który przebywał w Sendai w Japonii.
Według ówczesnych dokumentów historycznych mówiono, że został zbudowany w ciągu ok. 45 dni przy użyciu 800 stolarzy, 600 kowali i 3000 różnych pracowników.

Historia misji >>tłumaczenie


Po wejściu do służby okręt udał się w październiku 1613 w podróż przez Pacyfik do Acapulco ze 180 osobami na pokładzie. Wśród pasażerów była japońska delegacja udająca się z wizytą dyplomatyczną do papieża Pawła V, na czele której stał samuraj Hasekura Tsunenaga. Po trzech miesiącach żeglugi okręt dotarł do Acapulco. W kwietniu 1615 udał się w podróż powrotną do Japonii wraz z grupą pięćdziesięciu specjalistów z branży górniczej, którzy mieli pomóc w rozwoju górnictwa w Japonii. Na pokładzie okrętu znajdowała się także grupa franciszkanów, którzy mieli tworzyć placówkę religijną na terenach zarządzanych przez szoguna Ieyasu Tokugawę. We wrześniu 1616 okręt ponownie udał się do Acapulco. Z powodu przedłużającej się podróży na jego pokładzie zmarło ok. stu marynarzy. Okręt przybył do celu podróży w maju 1617. W kwietniu 1618 "Sant Juan Bautista" dotarł do Filipin, gdzie został sprzedany Hiszpanom z myślą o wzmocnieniu obrony przeciwko Holendrom.

Hasekura Tsunenaga, którego misję dyplomatyczną zabezpieczał okręt, ostatecznie dotarł do Japonii w 1620.
W momencie jego powrotu chrześcijaństwo w Japonii straciło na znaczeniu, a kraj ten zmierzał w kierunku polityki całkowitego zamknięcia na kontakty ze światem zachodnim.

__________________________

Info z Wikipedii.


Makieta w Muzeum SJB. Etapy budowy galeonu.

diorama


Model czteromasztowego galeonu w kawiarni muzeum.

model

 


 

Czy to nasz SJB jak sugeruje Emil?

 

W zeszytach kolekcji DeA niestety nie znalazłem informacji na temat pierwowzoru naszego modelu, oprócz informacji, że pochodzi z XVII w.

Po obejrzeniu fotek japońskiej repliki San Juan Bautista i jej modeli myślę, że można ją wyeliminować z potencjalnych pierwowzorów.

 

Kilka różnic: japoński SJB ma po dwie reje na masztach, brak masztu na bukszprycie, inna "galeria rufowa" (pawęż)

i inna ornamentyka na burtach i koszu dziobowym, jest figura galionowa - łeb smoka, w naszym nie ma żadnej.

diorama


SJB





galion modelu

Jedyne co się zgadza, to trzy maszty i otwarta burta ;-) - dla mnie to nie wystarcza.


Emilius napisał:

Osobiście Karolu nie skreślałbym okrętu japońskiego z listy pierwowzoru z kilku powodów. Okręt którego model budujemy posiada typowe cechy epoki, w której był budowany.
Zarówno zaproponowane przez producenta ornamenty kosza dziobowego jak i kadłub są charakterystyczne dla początku XVII wieku.
Wymieniany okręt nazwany później "Livorno" jest nieco odmiennej budowy i choć z powodzeniem jego przebudowa mogła nadać mu inny kształt (takim tropem zapewne szli modelarze włoscy).
Osobiście skłaniałbym się wersji historycznej japońskiej. Budowa tego okrętu w Japonii ma swoje domniemywam, angielskie naleciałości w postaci Williama Adamsa, żeglarza i budowniczego okrętów, co więcej, dość ścisłe kontakty w kwestiach militarnych z Hiszpanią. Myślę, że realne jest założenie iż Anglik "maczał palce" w budowie także i tego okrętu pomijając budowane statki dla przyszłego shoguna Ieyasu Tokugawy. Stąd spokojnie można byłoby przyjąć iż elżbietańskie elementy zdobnicze projektanta modelu przypadkowo prawdopodobnie uwiarygodniają ten styl. Różnice pomiędzy wyglądem rekonstrukcji żaglowca w Japonii, a modelem są w gruncie kosmetyczne. Widzę nawet przyczynę różnicy wyglądu. Po przejęciu galeonu przez Hiszpanów, jego omasztowanie i takielunek został unowocześniony i dostosowany do podobnych jednostek z Manili w skład której to floty wszedł ten okręt. Odizolowany od wiedzy Anglik mógł nadzorować budowę okrętu według jego stanu wiedzy i znajomości ówczesnych konstrukcji. Wymóg unowocześnienia musiał być podyktowany koniecznością dotrzymania kroku innym okrętom Hiszpańskich eskadr. Wydaje się to dla mnie logicznym, gdyż sam bym tak postąpił.
Wzmiankowany przez wydawnictwo okres powstania okrętu też bardziej pasuje mi do "japońskiego wątku" gdyż potwierdza to brak zapisków o budowie takiej jednostki na ziemiach hiszpańskich.
Oczywiście kadłub modelu łudząco przypomina po niewielkich zmianach model zestawu  San Marcos oraz inne hiszpańskie galeony tego producenta co tłumaczę posiadaniem opracowania uniwersalnego kadłuba, który po niewielkich zmianach produkcji daje nowy model.
Odpowiedzi
halny55
halny55 Przy tylu różnicach mógłby być to model zupełnie innego okrętu. 13 lat temu
loader
loader
Attachment