Sant Juan Bautista Japońska replika
/obecna japońska pisownia nazwy/
W 1993 Sant Juan Bautista został zrekonstruowany na podstawie zachowanych opisów i rysunków.
https://www.santjuan.or.jp/restore.html
Obecnie replika jest częścią parku tematycznego w portowym mieście Ishinomaki.
W 2011 roku, został uszkodzony przez katastrofę spowodowaną trzęsieniem ziemi wraz z obiektami
https://www.santjuan.or.jp/revival.html
i został odbudowany w 2013 roku.
Sant Juan Bautista - japoński galeon zbudowany w 1613. .
W tamtym czasie był to duży japoński statek morski typu zachodniego (za wzór posłużył rozebrany hiszpański galeon) o masie około 500 ton, zbudowany przy współpracy Sebastiana Vizcaino, Hiszpana, który przebywał w Sendai w Japonii.
Według ówczesnych dokumentów historycznych mówiono, że został zbudowany w ciągu ok. 45 dni przy użyciu 800 stolarzy, 600 kowali i 3000 różnych pracowników.
Po wejściu do służby okręt udał się w październiku 1613 w podróż przez Pacyfik do Acapulco ze 180 osobami na pokładzie. Wśród pasażerów była japońska delegacja udająca się z wizytą dyplomatyczną do papieża Pawła V, na czele której stał samuraj Hasekura Tsunenaga. Po trzech miesiącach żeglugi okręt dotarł do Acapulco. W kwietniu 1615 udał się w podróż powrotną do Japonii wraz z grupą pięćdziesięciu specjalistów z branży górniczej, którzy mieli pomóc w rozwoju górnictwa w Japonii. Na pokładzie okrętu znajdowała się także grupa franciszkanów, którzy mieli tworzyć placówkę religijną na terenach zarządzanych przez szoguna Ieyasu Tokugawę. We wrześniu 1616 okręt ponownie udał się do Acapulco. Z powodu przedłużającej się podróży na jego pokładzie zmarło ok. stu marynarzy. Okręt przybył do celu podróży w maju 1617. W kwietniu 1618 "Sant Juan Bautista" dotarł do Filipin, gdzie został sprzedany Hiszpanom z myślą o wzmocnieniu obrony przeciwko Holendrom.
Hasekura Tsunenaga, którego misję dyplomatyczną zabezpieczał okręt, ostatecznie dotarł do Japonii w 1620.
W momencie jego powrotu chrześcijaństwo w Japonii straciło na znaczeniu, a kraj ten zmierzał w kierunku polityki całkowitego zamknięcia na kontakty ze światem zachodnim.
__________________________
Info z Wikipedii.
W zeszytach kolekcji DeA niestety nie znalazłem informacji na temat pierwowzoru naszego modelu, oprócz informacji, że pochodzi z XVII w.
Po obejrzeniu fotek japońskiej repliki San Juan Bautista i jej modeli myślę, że można ją wyeliminować z potencjalnych pierwowzorów.
Kilka różnic: japoński SJB ma po dwie reje na masztach, brak masztu na bukszprycie, inna "galeria rufowa" (pawęż)
i inna ornamentyka na burtach i koszu dziobowym, jest figura galionowa - łeb smoka, w naszym nie ma żadnej.