XVII wieczne łodzie okrętowe


Z zebranych materiałów i informacji nie mam jednoznacznych danych, na temat wyglądu i "transportowania" łodzi okrętowych w XVII w.

Najlepszym przykładem jest łódź z królewskiego galeonu Vasa.





Na modelu w muzeum w Sztokholmie widać trzy łodzie i są one ciągnięte za okrętem.


z kołowrotem



Malarstwo


Takie same przykłady ciągnięcia łodzi za jednostką znajdziemy w malarstwie z epoki.
Na wielu obrazach Vrooma, szalupy są ciągnięte za rufą.



Bitwa pod Gibraltarem 1607


Na podstawie tego obrazu można znaleźć w necie próbę waloryzacji zestawowej szalupy

http://scalemodels.ru/articles/5750-konversija-gotovskojj-shljupki.html




Ożaglowanie rozprzowe
http://santisimatrinidad....php?p=3423#3423

Model








Szalupy do modelu Vasy są zazwyczaj schematyczne i nie mają nic wspólnego z oryginałem w muzeum, a porównując z obrazami malarzy z epoki wyglądały inaczej niż te w zestawach.

To samo dotyczy łodzi do galeonu SJB.
Szczerze powiem nie pamiętam jaka szalupka była w naszej edycji (na wschodzie był metalowy odlew), ale wielu modelarzy wykonywało ją na różne sposoby (od zbliżonych do tej z instrukcji - też zrobiłem na tej podstawie, poprzez wzorowane na Vasie, po mające niewiele wspólnego z XVII w. łodziami).













Na forum DeA bardzo spodobała mi się relacja kol. kiv149
http://www.ship.deagostin...?p=48658#p48658


który swoją łódź wykonał z chińskiego zestawu szalupy XV - XVI w. (jednak zestawu nie poleca). Szalupa jest większa od tej w kolekcji DeA, o wielkości
- długość - 126 mm,
szerokość w części środkowej - 44 mm,
wysokość - 19,5 mm,
odległości między ławkami - 13 mm.




dzwonnica "rodem" z liniowca też jest chyba nie na miejscu na tak małym galeonie, ale wygląda atrakcyjnie
- sam taką przymierzałem, i kto wie czy kol. kiv149 trochę nie zagapił się na moje zdjęcia :oops:
http://www.koga.net.pl/forum/viewtopic.php?p=33914#p33914