Angielska Navy 1790

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Kapitansio
Posty: 53
Rejestracja: 19 mar 2011, 18:24

Angielska Navy 1790

Post autor: Kapitansio »

Witam.
Pracując nad dokumentacją modelu fregaty angielskiej (klasa 6) natknąłem się na niektórych fotografiach modeli z tego okresu na takie "ustrojstwo" - zaznaczone na fotografii czerwoną kreską. Jest to taka solidna belka leżąca jednym końcem na pokładzie, a drugim wystająca daleko poza obrys pokładu. Na tym końcu podwieszony jest solidny blok. Lina biegnąca przez niego jednym końcem mocowana jest do knagi na pokładzie, a na drugim ma ... no właśnie co? Wydaje mi się, że drugi koniec biegnie do łapy kotwicy, a całość służy do "wyrywania" kotwicy podczas jej wybierania.
Co to jest i do czego służy, ta belka. Jak jest mocowana do pokładu no i ogólnie jaki jest jej charakter, budowa i przeznaczenie. Jakoś nic nie mogę znaleźć w Internecie. Na Kodze dużo jest kolegów lepiej zorientowanych w budowie żaglowców.
Dziękuję
Pozdrawiam Kapitansio
Załączniki
HMS Pandora-model węgierskiego modelarza.
HMS Pandora-model węgierskiego modelarza.
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1789
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Angielska Navy 1790

Post autor: oksal »

Ta belka to jest dźwig do podnoszenia kotwicy pod burtę. Belka była przesuwana z jednej na drugą burtę między innymi przy pomocy tej liny biegnącej w okach. Jeden z jej końców był mocowany dość luźno w ruchomej klamrze przy pokładzie. Klamra blokował ten koniec belki gdy fałem podnoszony drugi z jej końców. Pod marsem są ( w dobrych opracowaniach olinowania widać) stropy do mocowania takiego fału. Pewnie Tomek zza Wielkiego Stawu zapoda rzetelne rysunki a może i ciekawe fotki z modeli muzealnych.
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 103
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Angielska Navy 1790

Post autor: TomekA »

Oksal, wyjasniles to znakomicie, ze sam nie bylbym w stanie zrobic to lepiej! Belka ta nazywala sie w zargonie anglosaskim fish davit, w latach 1650-ok.1733 miala ona profil kwadratowy i jej dlugosc byla taka sama jak szerokosc kadluba na forkasztelu. Potem (rok 1733 i pozniej) byla ona krotsza i lzejsza - latwiejsza w obsludze. Dla przeciwleglej burty przeciagano ja na tamta strone, uwiazywano do pokladu i postepowano jw.

Po wyciagnieciu kotwicy za pomoca lin kotwicznych i kabestanu oraz podciagnieciu jej wyzej linami i wieloblokami z hakiem na koncu, zamocowanymi do konca kotbelki cathead (catting the anchor), podciagano ja do pozycji poziomej za pomoca tej wlasnie belki fish davit i uwiazywano przy burcie - tzw. fishing the anchor. Wiecej o tym tutaj :
https://www.koga.net.pl/forum/520/47425 ... 315#p88315.
Dalsze wyjasnienia sa w dwoch skanach ponizej, z ksiazki Petera Goodwina pt. "The Construction and Fitting of the English Man of War 1650-1850".
Ciekawe ze we flocie francuskiej czegos takiego nie widzialem.
W muzeum US Navy Museum w Annapolis, zrobilem zdjecia m.in. modelom, gdzie pokazano ta wlasnie belke. Oto niektore z nich:
01 info.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
01 info.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
01 info.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
01 info.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
01 info.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
05.jpg
06.jpg
07.jpg
08.jpg
fish davit1.jpg
fish davit2.jpg
Ostatnio zmieniony 22 sty 2021, 11:41 przez TomekA, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Kapitansio
Posty: 53
Rejestracja: 19 mar 2011, 18:24

Re: Angielska Navy 1790

Post autor: Kapitansio »

Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Z tego wygląda, że byłem całkiem blisko prawdy. Teraz przynajmniej jestem pewny. Pozdrawiam serdecznie Kapitansio.
ODPOWIEDZ