kontynuacja
Jak już pisałem wykorzystuję starą poręcz - przeciąłem ją na trzy części i w środkową część wkleiłem listewki pokrywające się z "wykuszem" (występem) balkonu.
Zastanawiałem się, czy wklejać w częściach czy w całości, ale uznałem, że w częściach będzie łatwiej i bezpieczniej. Najpierw wkleiłem poręcz na występ, a następnie boczne elementy.
Galeon XVII w. / wg San Juan Bautista
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Galeon XVII w. / Poręcz galerii
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Galeon
Burty
W kolekcji burty od wewnątrz zostały zabejcowane. W zasadzie to już nie pamiętam czym się "zafiksowałem" i pozostawiłem je jasne, a nie zrobiłem deskowania. Jak pamiętam, nie miałem wtedy materiału, a później, albo było po ptaszkach, albo po prostu zapomniałem, przyzwyczajając się do jasnych burt
.
Teraz biorąc model na stocznię, zastanawiałem się co zrobić z tym fantem, bo wygląda to na niedokończone.
Pierwszą opcją było pomalowanie na czerwono (przez ostatnie lata widziałem zdjęcia tysięcy modeli i najbardziej podobają mi się z czerwonymi burtami - czerwona ochra).
Jednak doszedłem do wniosku, że skoro model był od samego początku robiony w konwencji "drewnianej" czyli odpowiedni gatunek drewna zastępuje jakiś tam kolor, takie wprowadzenie dużej ilości czerwonego koloru może być trochę dysonansem (no i brak deskowania), więc wybrałem opcję trudniejszą i bardziej pracochłonną, ale bezpieczną, mianowicie oklejanie fornirem mahoniowym (sapeli, meranti czyli to co jeszcze mam i z czego było robione poszycie).
Część rufową mam odkrytą, więc prace rozpocząłem na rufie.
Pokład
Demontaż
W kolekcji burty od wewnątrz zostały zabejcowane. W zasadzie to już nie pamiętam czym się "zafiksowałem" i pozostawiłem je jasne, a nie zrobiłem deskowania. Jak pamiętam, nie miałem wtedy materiału, a później, albo było po ptaszkach, albo po prostu zapomniałem, przyzwyczajając się do jasnych burt

Teraz biorąc model na stocznię, zastanawiałem się co zrobić z tym fantem, bo wygląda to na niedokończone.
Pierwszą opcją było pomalowanie na czerwono (przez ostatnie lata widziałem zdjęcia tysięcy modeli i najbardziej podobają mi się z czerwonymi burtami - czerwona ochra).
Jednak doszedłem do wniosku, że skoro model był od samego początku robiony w konwencji "drewnianej" czyli odpowiedni gatunek drewna zastępuje jakiś tam kolor, takie wprowadzenie dużej ilości czerwonego koloru może być trochę dysonansem (no i brak deskowania), więc wybrałem opcję trudniejszą i bardziej pracochłonną, ale bezpieczną, mianowicie oklejanie fornirem mahoniowym (sapeli, meranti czyli to co jeszcze mam i z czego było robione poszycie).
Część rufową mam odkrytą, więc prace rozpocząłem na rufie.
Pokład
Demontaż
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Galeon XVII w. / Barierka
Barierka
Barierkę, robię z tych samych elementów i analogicznie jak barierkę galerii (tzn. mahoniowe tralki i płycina). Również pod kątem, uwzględniając wznios pokładu (w kolekcji była prostopadle). Poręcz to już nie prosta listwa tylko profilowana.
Nauczony pracą przy galerii, tralki już połączyłem.
Przymiarka na sucho
Zazwyczaj w miejscu płyciny znajduje się herb,

na razie wymyśliłem coś takiego
cdn.
Barierkę, robię z tych samych elementów i analogicznie jak barierkę galerii (tzn. mahoniowe tralki i płycina). Również pod kątem, uwzględniając wznios pokładu (w kolekcji była prostopadle). Poręcz to już nie prosta listwa tylko profilowana.
Nauczony pracą przy galerii, tralki już połączyłem.
Przymiarka na sucho
Zazwyczaj w miejscu płyciny znajduje się herb,

na razie wymyśliłem coś takiego

cdn.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- anubis
- Posty: 10
- Rejestracja: 03 lip 2011, 16:36
Re: Galeon / San Juan Bautista
a co z latarnia. Przy tych modernizacjach wygląda badziewnie. Pozdrawiam ,, anubis,,
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Galeon XVII w.
Latarnia była przez moment brana pod uwagę, ale inwestor stwierdził, że są ważniejsze sprawy i została "odepchnięta nosem" na później. Dzięki za zainteresowanie.
kontynuacja
Wkleiłem pozostałe tralki
W związku z ozdobami balkonu (gałki na poręczach), które planowałem zastosować,
a niejako przy okazji barierki na ćwierćpokładzie, zrobiłem wizualizacje
z gałkami
i zdobniejszymi główkami
kontynuacja
Wkleiłem pozostałe tralki
W związku z ozdobami balkonu (gałki na poręczach), które planowałem zastosować,
a niejako przy okazji barierki na ćwierćpokładzie, zrobiłem wizualizacje
z gałkami
i zdobniejszymi główkami
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Galeon XVII w. / Burty na rufie
Pisałem o czerwonych burtach i jak widać przy tym modelu nie tylko ja miałem takie ciągoty
, no ale tu kolega miał przynajmniej deskowanie.
Chęć modyfikacji jest tak duża, że na galeonie z początku XVII w. znalazło się nawet koło sterowe, które jak czytałem o Bounty, w 2 poł. XVIII w. było dopiero nowinką techniczną.
Burty na rufie od wewnątrz zabejcowałem, teraz przynajmniej wiem czemu nie bejcowałem ich wcześniej. Początkowo na burtach pozostawiłem kołkownice, ale i je usunąłem - łatwiej usunąć i wkleić ponownie, niż męczyć się z dopasowywaniem listew.
I okleiłem listewkami z forniru.
Kołkownice powróciły na swoje miejsce
Pisałem, że nie miałem materiału (mahoniu) na oklejanie burt, widać to niestety na ścianie grodzi - tu użyłem bejcowanych listewek raminu (nawet brzozy nie miałem
, a modelować się chciało
) - niestety kolor przybrał odcień inny od zamierzonego
.

Chęć modyfikacji jest tak duża, że na galeonie z początku XVII w. znalazło się nawet koło sterowe, które jak czytałem o Bounty, w 2 poł. XVIII w. było dopiero nowinką techniczną.
Burty na rufie od wewnątrz zabejcowałem, teraz przynajmniej wiem czemu nie bejcowałem ich wcześniej. Początkowo na burtach pozostawiłem kołkownice, ale i je usunąłem - łatwiej usunąć i wkleić ponownie, niż męczyć się z dopasowywaniem listew.
I okleiłem listewkami z forniru.
Kołkownice powróciły na swoje miejsce
Pisałem, że nie miałem materiału (mahoniu) na oklejanie burt, widać to niestety na ścianie grodzi - tu użyłem bejcowanych listewek raminu (nawet brzozy nie miałem



Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Oswald
- Posty: 51
- Rejestracja: 04 lut 2012, 09:09
Re: Galeon / San Juan Bautista
Na tych blokach krzyżują się liny, a chyba nie powinny co do zasady.
Pozdrawiam Szymon
Pozdrawiam Szymon
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Galeon
Oswald pisze:...
Na tych blokach krzyżują się liny,
...
No niezupełnie się krzyżują
Efekt "krzyżowania" wynika z wiązania pod bloczkiem, z boku i jest widoczny tylko pod odpowiednim kątem. Gdyby wiązanie było tam gdzie mamy szczelinę z rolką to efektu krzyżowania nie byłby w ogóle widać, ale nie wiem czy to jest poprawny przebieg liny ściągacza.
Jest to olinowanie stałe, a zasada o której piszesz bardziej tyczy olinowania ruchomego (szoty, fały) - tu krzyżujące się liny faktycznie byłyby problemem.
Niestety olinowanie (otaklowanie) w moim galeonie pozostawia BARDZO wiele do życzenia (nie oszukujmy się jest fatalne



Dzięki za czujność i zwrócenie uwagi.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Galeon
Skoro oklejam burty, to i ściankę grodzi też postanowiłem okleić. Etap na którym jest model nie sprzyja, ale co tam. Najlepiej to by było zdemontować cały takielunek, ale nie widzę w sobie aż takiego samozaparcia, że potem wróci to na swoje miejsce. Zbyt to radykalne, spróbuję "małymi kroczkami".
Żeby dostać się do grodzi zdemontowałem budkę sternika.
Nie pamiętam co w niej modernizowałem
(ale za mało - porównując z Vasą, Batawią czy chociażby z Prins Willemem), skrzynkę robiłem z wawy i oklejałem mahoniem
(oko do Andrzejka
).
Z grodzi zmyłem szelak i "szlifnąłem" gdzie mogłem dojść, następnie oklejanie
Żeby dostać się do grodzi zdemontowałem budkę sternika.
Nie pamiętam co w niej modernizowałem


(oko do Andrzejka

Z grodzi zmyłem szelak i "szlifnąłem" gdzie mogłem dojść, następnie oklejanie
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Re: Galeon / Budka sternika
kontynuacja
Budka sternika
Na Vasie, Batavii (czy na innych jednostkach holenderskich) słupki w budce sternika są bardziej zdobne,
też chciałem wykonać jakąś mityczno-fantastyczną postać, ale skończyło się na mahoniowych tralkach
Greting
Wszystkie odnowione detale
Budka sternika
Na Vasie, Batavii (czy na innych jednostkach holenderskich) słupki w budce sternika są bardziej zdobne,
też chciałem wykonać jakąś mityczno-fantastyczną postać, ale skończyło się na mahoniowych tralkach
Greting
Wszystkie odnowione detale
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
