Galeon XVII w. / wg San Juan Bautista

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Galeon / Śródokręcie

Post autor: Karrex »

Wypadek z pilastrem zmusił mnie do prac, których nie zamierzałem wykonywać, no ale stało się...
Karol pisze:...
Demontaż szalupy i kratownicy oczywiście pociągnął dalszy ciąg modernizacji, ale co tam (o tym potem :roll: ).
...

Demontaż szalupy był w miarę prosty, wystarczyło przeciąć "linę",

Patrząc teraz na kratownicę, to brak mi całej konstrukcji "ożebrowania" - kratownica jest wycięta z jednego kawałka
Patrząc teraz na kratownicę, to brak mi całej konstrukcji "ożebrowania" - kratownica jest wycięta z jednego kawałka

do kratownicy musiałem zrobić "narządko" (przez niedogodne dojście żaden nożyk, ani dłutka nie poradziły sobie ;) ). Jak już pisałem w relacji ST, gdy coś demontuję, to staram się tego detalu nie uszkodzić - zawsze mogę użyć powtórnie. Tak też postąpiłem z kratownicą luku na śródokręciu. Narządkiem namierzyłem najsłabsze spoiny i podważając odkleiłem całość.

02luk88.jpg

Po raz pierwszy w relacji mogę zaprezentować otwarty luk śródokręcia ;)

03luk89.jpg
04luk93.jpg

oraz oddzielnie szalupkę

01sza09.jpg
02sza11.jpg

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 507
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Galeon / San Juan Bautista

Post autor: TomekA »

Czy jestes pewien, ze szalupa spoczywala na takich wspornikach, jak pokazales na dwoch ostatnich zdjeciach? Boje sie, ze pod wplywem ciezaru tej szalupy, lekka i delikatna konstrukcja gretingu moglaby nie wytrzymac i po prostu zarwac sie (nie mowie o Twym modelu, ale o pelnowymiarowym zaglowcu).
Typowo, umocowywano lodzie okretowe przywiazujac je na rusztowaniu zbudowanym tymczasowo z okretowych tzw. "spars" - drzewcow, glownie zapasowych rei, bomow czy gafow. Albo tez, jesli juz na podobnych jak Twe wspornikach, to poszerzano je tak, by ich "nogi" obejmowaly z zewnatrz greting tam sie znajdujacy i opieraly sie o deski pokladu raczej, albo nawet o reling od burty, a sama lodz byla podwieszana wyzej ponad gretingiem, ktory sam w sobie mial byc w zamierzeniach konstrukcja latwo demontowana w razie koniecznosci.
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Galeon / Szalupka

Post autor: Karrex »

Witaj Tomku, dzięki za zainteresowanie i jak zwykle cenne podpowiedzi. Temat usytuowania łodzi okrętowych, jak zapewne pamiętasz, przerabialiśmy już w temacie Vasy - do Twojej wypowiedzi dodam tylko, że jak wynika z obrazów z epoki łodzie były również ciągnięte za rufą.
Co do składowania na "rachitycznej kratownicy" to masz absolutną rację, właśnie po prawie 10 latach zdemontowałem szalupkę w celach modernizacji i ewentualnej poprawie błędów, które popełniłem przy budowie.
Od początku budowy zdecydowałem, że model ma mieć cechy ozdoby, a nie dokładnej kopi jakiejś konkretnej jednostki (z braku niestety wzorca). Model budowałem w większości z własnych materiałów opierając się jednak na instrukcji kolekcji "Galeon" (wiadomego wydawnictwa), gdyż taka stylistyka przypadła mi do gustu (wtedy).

Podstawka

W kolekcji podstawa łodzi była chyba taka jak na fotce

(parapet i podstawa z kolekcji SJB na wschodzie)
(parapet i podstawa z kolekcji SJB na wschodzie)
2d52750d4f8c.jpg (68.18 KiB) Przejrzano 6628 razy

i za bardzo nie pasowała do mojej wizji, stąd ta bardziej dekoracyjna kobyłka.

03pod51.jpg
DSC_5214.jpg

DSC_5207.jpg

Co prawda mam już wzór na modernizację podstawy

podstawa.JPG
podstawa.JPG (138.94 KiB) Przejrzano 6628 razy

jak i całej łodzi (fotki w naszej GALERII)

26de608f29c9.jpg

ale starej nie będę wymieniał i taką pozostawię, zająłem się natomiast modyfikacją starej szalupki.

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Galeon / Szalupa

Post autor: Karrex »

kontynuacja

Jak zwykle zamiast kierować się racjonalizmem, zawsze wygrywa sentyment, no cóż...

SZALUPKA

03sza53.jpg

Dane szalupy:
długość - 95 mm,
szerokość - 33 mm,
zanurzenie - 17 mm.
/moje wymiary mogą różnić się od tych w kolekcji - szalupka była odlewem/

Szalupa to już "dobro zastane" (i niestety nieudokumentowana budowa), więc skoro już jest zdemontowana, to pokrótce ją przedstawię.
Mając obecnie lepsze wzorce (i o wiele większe doświadczenie w budowie szalup ;-) ) mógłbym pokusić się o wykonanie nowej (może kiedyś, w dalszej przyszłości ;-) ), ale mimo, że ta jest krzywa, niezbyt poprawna co do epoki, więc tylko poprawię to, co mi się w niej nie podoba.

Budowałem ją bez kopyta i bez ożebrowania (być może zastosowałem dwie wręgi do podpory), po prostu do stępki z pawężą doklejałem planki, następnie listewki wewnątrz, tworząc drugie poszycie, później greting, ławeczki i zakończenie burt (parapet)
...to tyle co pamiętam.

Doklejanie burt

Zamierzam podnieść burty i pawęż (i nieco inaczej je wyprofilować).
Odkleiłem "parapet" (wykończenie burt) oraz ławki,

01sza17.jpg
02sza18.jpg

następnie wewnętrzne listewki, w ich miejsce wkleiłem nowe, szersze, uzyskując oparcie na nową plankę; nakleiłem też listwę na pawęż i nową plankę. Będę też przedłużał stewę dziobową, więc wyprofilowałem końcówkę aby mieć mocną spoinę z "doklejką":

03sza19.jpg
04sza21.jpg

to samo z drugą burtą, następnie oszlifowałem krawędzie burt do pożądanego kształtu (czyli dziób i rufa nieco wyżej niż śródokręcie). Delikatnie, aby nie rozkleić planek, nad parą zmieniłem kształt szalupy, zwężając na śródokręciu i bardziej zaokrąglając część dziobową.

po doklejeniu ostatniej listwy burta zrównała się ze stewą dziobową, stąd potrzeba "doklejki"
po doklejeniu ostatniej listwy burta zrównała się ze stewą dziobową, stąd potrzeba "doklejki"

Odkleiłem listwy imitujące wręgi i wyszlifowałem wnętrze oraz zewnętrze, które zabejcowałem na kolor jaki był

06sza23.jpg
07sza24.jpg

Po zmianie kształtu stary parapet już nie pasuje, ale być może wykorzystam część rufową

08sza29.jpg

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Galeon / Szalupka cd.

Post autor: Karrex »

kontynuacja

Ławki (orzech afrykański) po przycięciu i dopasowaniu do nowych gabarytów łodzi, wklejam w te same miejsca, nadałem im też lekką krzywiznę.

02sza54.jpg

Zdecydowałem, że nie będę sztukował parapetu tylko zrobię nowy.

03sza57.jpg

Wkleiłem nowe wręgi i listwę pod ławki, również doklejkę stewy dziobowej (na wpust).

06sza81.jpg
DSC_5379.jpg
07sza77.jpg

Parapet wyciąłem podobnie jak pierwszy (dodałem nieco większy pokład - z listewek, chociaż zastanawiam się nad pokładem z kratownicy), uformowałem na parze do kształtu burt

04sza82.jpg
05sza74.jpg

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Galeon / Szalupka cd.

Post autor: Karrex »

kontynuacja

Nie pozostało mi nic innego jak tylko wkleić parapet

DSC_5389.jpg
DSC_5392.jpg
DSC_5390.jpg
DSC_5388.jpg

Doszedłem do stanu wyjściowego i gdy zdecyduję się wymienić na bardziej stylową (czyt. zgodną z epoką), to z czystym sumieniem tę szalupkę będę mógł wykorzystać do innego projektu :lol:

Nadburcia rufowe

Kolejny detal, do którego nie mam jednak przekonania, nadburcia rufowe (mocnice). Jest na modelach na których się wzoruję, więc mimo oporów postanowiłem wykonać ten detal dekoracyjny (jak już pisałem barok zobowiązuje - sam się w to wkopałem ;-) ).

DSC_6146.jpg
DSC_6147.jpg

Listewki z forniru brzozy, na burcie 3 mm, na pawęży ok. 4,5 mm w najszerszym miejscu. Pomalowałem matowym akrylem (Renesans 08 cynober), następnie brązą (w proszku z medium malarskim) namalowałem ornamenty - podcienie kolorem brązowym (brązowy akryl mi się skończył więc zrobiłem mix cynobru z czarną - obie farby matowe).

DSC_6157.jpg
DSC_6165.jpg

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Galeon / Szakupka cd.

Post autor: Karrex »

kontynuacja

Malowanie pasów

Na burtach namalowałem czerwone pasy. Tu dodam, że pod malowanie optymalnie najlepszym rozwiązaniem byłoby naklejenie ostatniej planki z jasnego forniru (takiego jak na detalu czyli brzozy), wtedy intensywność nasycenia czerwieni byłaby taka sama jak detalu na rufie.
Jednak w czasie budowy nie planowałem malowań, więc takiego "podkładu" nie mam. Aby uzyskać podobne nasycenie czerwieni dałem podkład białym akrylem (naniosłem jedną warstwę, a po wyschnięciu lekko jeszcze przetarłem gąbką ścierną, gdyż nie chciałem uzyskać zbyt jaskrawej czerwieni).

Gdybym malował na ciemnej burcie czerwień byłaby ciemna, zgaszona (nałożenie kilku warstw, tylko nieznacznie rozjaśniłoby kolor).
Czerwień naniesiona na bardzo jasną biel (dwie, trzy warstwy), byłaby bardzo jasna, nawet jaskrawa.

Tyle teoretyzowania, a tak to wyszło

DSC_6447.jpg
DSC_6448.jpg
DSC_6451.jpg

Malowanie pasów robiłem "z ręki" bez żadnych taśm maskujących, gdyż na łączeniu z drewnem nakleiłem jeszcze cienką listewkę, pomalowaną w kolorze złota, która przysłoniła wszelkie nierówności...

DSC_6442.jpg
DSC_6443.jpg
DSC_6445.jpg

Na samym końcu pokryję malowania "autorskim werniksem" (czyli lekko zabrudzonym), aby nie było to takie "czyste".

Jeszcze inspekcja ;)

DSC_6477.jpg
DSC_6478.jpg

i oblewanie, aby się nie rozeschła :ugeek:

DSC_6474.jpg
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Galeon / Śródokręcie

Post autor: Karrex »

Szalupa idzie do pudełka (choć jeszcze wymaga dulek, wyposażenia, zawiasów steru jak i samego steru), a ja wracam do prac na śródokręciu.
Jak poprzednio burty zabejcowałem, głównie po to, żeby zobaczyć jak to się prezentuje (w takiej wersji miało być wg instrukcji) - na kolana nie wali, szału nie ma.

01bur38.jpg
02bur39.jpg
04bur64.jpg

Wykorzystując moment, że cały model mam odkryty zrobiłem "pamiątkowe" foty:

DSC_5246.jpg
DSC_5272.jpg
DSC_5236.jpg

DSC_5248.jpg

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Galeon / Lewki na klapy

Post autor: Karrex »

Klapy furt

Jak wynika z kolejności zdjęć w aparacie, gdy bejca sobie schła, wziąłem się za naklejenie pozostałych lewków na klapy ambrazur.
Najpierw "odginanie" klap (niestety kolejne dwie wolały się ułamać niż puścić :evil: ).

01amb59.jpg

Na górnym pokładzie, wewnątrz ambrazur będę wklejał czerwone ramki, na dolnym ze względu na armaty jest to niemożliwe, więc na próbę pomalowałem ramkę:

02amb73.jpg

Naklejanie lewków na klapy (jak i spasowywanie) w pozycji stojącej modelu było dość utrudnione, teraz mając stelaż można model bezpiecznie "postawić" na burcie i naklejanie jest o wiele prostsze ;) . Zresztą nie wyobrażam sobie bez stelaża plankowania wewnątrz burt.

00bur96.jpg

Ułamane klapy dopasowałem i wkleiłem, te są na sztywno, pozostałe są ruchome
Ułamane klapy dopasowałem i wkleiłem, te są na sztywno, pozostałe są ruchome

Na drugiej burcie żadnych niespodzianek już nie miałem :lol:

06amb05.jpg
08amb07.jpg

Ten etap można było przeprowadzić później.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
Awatar użytkownika
Karrex
Posty: 1194
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: Galeon / Drzwi raz jeszcze

Post autor: Karrex »

Drzwi

Na życzenie armatora, cieśla wykonał nowe drzwi.

01drz09.jpg
02drz16.jpg

Przymiarka (oj trzeba lepiej spasować :oops: )

03drz22.jpg

"Stare" drzwi wykorzystam pokład niżej.
Jako że w otworze drzwiowym nie ma żadnych felców na których mogłyby oprzeć się drzwi, nakleiłem dwie listwy, które spełnią to zadanie.

04drz12.jpg
Tu też przyjdą pilastry.
Tu też przyjdą pilastry.

Po wklejeniu drzwi wkleiłem też kratownicę (już mi nic więcej nie wpadnie przez luk :lol: )

Ćwierćpokład przed oklejaniem burt.
Ćwierćpokład przed oklejaniem burt.

07gre36.jpg
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Obrazek
ODPOWIEDZ