Halifax 1768 - Constructo

Opisy budowy jednostek żaglowych
Awatar użytkownika
Tomek Aleksinski
Posty: 410
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Halifax 1768 - Constructo

Post autor: Tomek Aleksinski »

polter napisał:
Będąc przy sterze wziąłem się za mocowanie rumpla(?)
...............................
No i w tym miejscu utknąłem :(Nie wiem w jaki sposób zamocować linki i bloczki do niego. Na planach jest to przedstawione w ten sposób:
...............................
Liny biegną aż do burt jednak na niektórych zdjęciach w instrukcji widać że mocowanie jest do pokładu w okolicach czerwonych kresek, dodatkowo w miejscach które wskazuje plan na rysunkach olinowania widać że będą tam mocowane inne liny. Ale mój problem związany jest ze sposobom mocowania bloczków. Na rysunku wygląda jakby bloczki były przywiązane do rumpla, natomiast na zdjęciach można dojrzeć mocowanie za pomocą haków do kółek przybitych do rumpla. Nie wiem również w jaki sposób ma przebiegać lina. Czy do liny opasającej bloczek przy rumplu może być przywiązana lina która biegnie póżniej do bloczka przy pokładzie? czy też ma być zamocowana gdzieś niezależnie? I jak zakończyć linę przy haku na pokładzie? Jakiś specjalistyczny węzeł i "nawój" nadmiaru liny ułożony na pokładzie? Nie wiem czy te sprawy są wyjąśnione u Mondfelda, ale chyba będę musiał sprawić sobie tę pozycję bo brak wiedzy pogłębia moje dylematy związane z przeniesieniem tego co na planach na model:(

pozdrawiam
polter


Czy jestes absolutnie pewnym, ze Twoj zestaw przewiduje model z kolem sterowym? Na to wskazywalby ten rysunek owego rigu z linami, ale ja tu nie widze zadnego kola sterowego, a przebieg lin na Twym planie jest - przepraszam- bez sensu. Czyzby fabrykant zestawu znowu pokpil sprawe?

Harold Hahn w swej ksiazce "The Colonial Schooner 1763-1775" drobiazgowo opisuje budowe swojego modelu "Halifax" na podstawie planow admiralicji z NMM w Greenwich, ale nawet nie wspomina w tym opisie o kole sterowym dla tej skadinad niewielkiej jednostki, a co za tym idzie, owym rigu dla tego kola. Rumpel pozostawil wolnym - ewidentnie reczne przekladanie steru reka sternika w zupelnosci wystarczalo do nawigowania tym nieduzym szkunerem.
Tu jest fotka modelu wykonanego przez amerykanskiego modelarza Billa Russell'a w skali 1:98 wg. planow w/w Harolda Hahna i jego opisu w tej ksiazce:
http://img123.imageshack.us/img123/5977/halifaxew5.jpg Nie widac tam zadnego kola i olinowania dlan.

Jesli jednak bedziesz sie upieral przy tym kole sterowym, jeden z typowych przebiegow olinowania dla kola sterowego jest dobrze widocznym na tej fotografii przedstawiajacej ten detal na nowozelandzkim keczu "Talofa":
http://img123.imageshack.us/img123/4299/169talofawheeliz5.jpg
Podobny uklad jest na australijskiej replice Endevour'a.
Poczatek liny jest zamocowany do bloku przy burcie (nr.1 na zdjeciu), po czym lina idzie do innego bloku przy rumplu, owija sie przez niego (nr. 2) i wraca z powrotem do bloku przy burcie, owijajac sie przezen (nr. 3), po czym idzie do kola sterowego, gdzie owija sie wokol jego bebna (nr. 4) kilka do kilkunastu razy. W koncu lina idzie ku stronie przeciwnej (sterburta) i tam sytuacja sie powtarza w odwrotnej kolejnosci.
Tak wiec, krecenie kolem sterowym w jednym lub przeciwnym kierunku powoduje nawijanie sie liny na beben w tym samym kierunku, jednoczesnie skracajac dlugosc liny po stronie przeciwnej kierunkowi skrecania kola sterowego z nastepowym pociaganiem w tym kierunku rumpla od steru, a od burty przeciwnej lina sie jednoczesnie odwija z bebna, pozwalajac na to wahniecie rumpla. Proste jak sprezyna! :)

Sposoby zamocowania liny do blokow widac wyraznie na drugim zdjeciu.
Awatar użytkownika
Hadżi
Posty: 471
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska k\/Olkusza","desc":"","lat":"","lng":""}

O:Halifax 1768 - Constructo

Post autor: Hadżi »

Witam!

polter napisał:
Będąc przy sterze wziąłem się za mocowanie rumpla(?)

No i w tym miejscu utknąłem :(Nie wiem w jaki sposób zamocować linki i bloczki do niego. Na planach jest to przedstawione w ten sposób:
Obrazek
Liny biegną aż do burt jednak na niektórych zdjęciach w instrukcji widać że mocowanie jest do pokładu w okolicach czerwonych kresek,
Ale mój problem związany jest ze sposobom mocowania bloczków. Na rysunku wygląda jakby bloczki były przywiązane do rumpla, natomiast na zdjęciach można dojrzeć mocowanie za pomocą haków do kółek przybitych do rumpla. Nie wiem również w jaki sposób ma przebiegać lina.


Generalnie z tego co przedstawiasz, to jest system poruszania sterem za pomocą rumpla i maszynki sterowej z kołem sterowym [szturwałem].

Jeżeli jest to model dość spory to możesz pokusić się na wykonanie okuć bloczków z metalu i zawieszenie ich haczykami. Jeśli model jest w takiej wielkości lub nie czujesz się na siłach to przywiąż bloczki do rumpla i te do burt linką. Bloczki na rumplu od strony burt powinny mieć ucho do którego przywiązana jest na stałe lina. Ta lina biegnie do bloczka na burcie i powraca na rolkę bloczka przy rumplu. Tu ponownie powraca w stronę burty ale ona nie jest tam wiązana. Ster musi być ruchomy a nie sztywny. A więc w pokładzie jest odpowiednio okuty i wyprofilowany otwór czyli przelotka [nazywany kipem],[może też być umieszczony bloczek]. Lina wchodzi pod pokład i poprzez następny układ bloczków trafia na bęben maszynki sterowej. Z maszynki sterowej trafia na drugą burtę i analogicznie do drugiego bloczka na rumplu. Gdy w modelu nie ma maszynki sterowej to przy stałym kursie końce lin przy burtach mogą być obkładane na knadze lub naglu w kołkownicy [jest to według mnie mało prawdopodobne].

Myślę, że zrozumiale wyjśniłem zasadę działania takiego układu. Jeżeli coś pominąłem to koledzy jeszcze coś dodadzą.

Pozdrawiam

"Hadżi"

EDIT: widzę, że Tomek mnie uprzedził i dodatkowo przedstawił przebieg lin nad pokładem.
Na pochylni strajk zakończony: ok. podwod. SIEWIERJANKA, budowa wznowiona.
Nie ma rzeczy niemożliwych, są trudne lub b.trudne.
Myślenie nie boli. Gdyby głupota bolała to nie jeden z bólu by wył.
polter
Posty: 16
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Halifax 1768 - Constructo

Post autor: polter »

Tomek Aleksinski napisał:

Czy jestes absolutnie pewnym, ze Twoj zestaw przewiduje model z kolem sterowym? Na to wskazywalby ten rysunek owego rigu z linami, ale ja tu nie widze zadnego kola sterowego, a przebieg lin na Twym planie jest - przepraszam- bez sensu. Czyzby fabrykant zestawu znowu pokpil sprawe?

Witam Tomku.
Jestem pewien że mój zestaw nie przewiduje układu z kołem sterowym :) dlatego nijak nie mogłem rozgryżć tego przebiegu lin. Również nie sądze aby to był sposób o którym pisze Hadżi
Generalnie z tego co przedstawiasz, to jest system poruszania sterem za pomocą rumpla i maszynki sterowej z kołem sterowym [szturwałem].


Tomek Aleksinski napisał:
Jesli jednak bedziesz sie upieral przy tym kole sterowym, jeden z typowych przebiegow olinowania dla kola sterowego jest dobrze widocznym na tej fotografii przedstawiajacej ten detal na nowozelandzkim keczu "Talofa":

Gdzieżbym się tam Tomku śmiał przy czymś upierać z moją wiedzą
Po prostu wziąłem sobie ten rysunek do serca i na mój chłopski rozum rzecz biorąc doszedłem do wniosku, że to rozwiązanie służyło wyłącznie zablokowaniu steru w ustalonej pozycji. Stąd też moje pytanie o zamocowanie liny przy pokładzie. Bo wykombinowałem sobie to tak: Lina biegnie od bloczka przy rumplu do bloczka mocowanego do pokładu, wraca do bloczka przy rumplu, następnie biegnie do "kółka" zamocowanego na pokładzie do którego jest w jakiś sposób wiązana po ustawieniu steru w odpowiednim położeniu. Jako że taki układ występuje po obu stronach, to pozwalałoby to na unieruchomienie steru bez konieczności trzymania rumpla przez jednego z "załogantów". Ale to były tylko takie moje rozważania nie podparte niestety wiedzą.

pozdrawiam
polter
Awatar użytkownika
Tomek Aleksinski
Posty: 410
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Halifax 1768 - Constructo

Post autor: Tomek Aleksinski »

Tomek Aleksinski napisał:
...jest dobrze widocznym na tej fotografii przedstawiajacej ten detal na nowozelandzkim keczu "Talofa":


Widze, ze niezle namieszalem, nazywajac "Talofe" keczem nowozelandzkim, bo piszac powyzsze, jednoczesnie myslalem o czyms innym.
Otoz "Talofa" jest to typowy Marconi staysail schooner - jednostka amerykanska z portem macierzystym w La Paz, Meksyk.
Przepraszam za zamet.
polter
Posty: 16
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Halifax 1768 - Constructo

Post autor: polter »

Odnośnie powyższego problemu załącze jeszcze fotkę na której co nieco widać z rozwiązania proponowanego przez Constructo
Obrazek

pozdr
polter
Awatar użytkownika
ataman
Posty: 980
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Halifax 1768 - Constructo

Post autor: ataman »

Nie jestem takim dobrym teoretykiem jak Tomek Aleksiński.. ale.. jako, że sam buduję właśnie szkunerek i podpatruje tego typu rozwiązania.. wydaje mi się, że te talie czy jak tam je zwał, nie stosowano tylko i wyłącznie do koła sterowego, ale i rumpel był nimi wspomagany lub mocowany (może dla zachowania kursu bez konieczności stałego trzymania?? - gdybam se tylko.. )
Dla przykładu zdjęcia z rumlem "osznurkowanym"
http://www.modelismonaval.com/ricard/images/otros/halcon/halcon%20estatico%2017.jpg
http://www.modelismonaval.com/ricard/images/otros/halcon/halcon%20estatico%2020.jpg
http://gallery.drydockmodels.com/album65/DECK_Stern_View
http://gallery.drydockmodels.com/album09/Con_Enterprise_04
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Tomek Aleksinski
Posty: 410
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Halifax 1768 - Constructo

Post autor: Tomek Aleksinski »

Hmmm.......
Byc moze, ze macie racje, nie wiem. (Taki ze mnie teoretyk, jak kazdy inny z Was!)
Oto dwie kolejne fotki z podobnym tymczasowym uwiazaniem rumpla na australijskim "Endeavourze" (ten jednak, procz tego ma tez kolo sterowe z bebnem i staly rig jak na tej "Talofie").
http://img526.imageshack.us/img526/9409/38lf1.jpg
http://img526.imageshack.us/img526/808/39rf8.jpg
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Halifax 1768 - Constructo

Post autor: awas »

Witam
Podobne rozwiązanie można zobaczyć na załączonym zdjeciu Le Gros Ventre. Postaram się wieczorem sprawdzić na rysunku przebieg talii.
Pozdrowienia
Artur
Obrazek
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Halifax 1768 - Constructo

Post autor: awas »

Plany Gros Ventre pokazuja takie talie przy rumplu.
Mam nadzieję, że się przyda.
Pozdrawiam
Artur
Obrazek
Awatar użytkownika
bojador
Posty: 12
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Halifax 1768 - Constructo

Post autor: bojador »

Ahoj!
Przede wszystkim gratulacje dla budowniczych okrętu HALIFAX - PIĘKNE MODELE, ŚWIETNA ROBOTA! Zaintrygował mnie wątek "osznurkowanego rumpla", dlatego dorzucam kilka uwag historyczno-szkutniczo-żeglsarskich: 1) Tak mały żaglowiec z 1768 roku z pewnością nie miał koła sterowego. 2) Ten rumpel nie był łatwy w obsłudze, ponieważ nie jest to ster zrównoważony, a stosunek szerokości płetwy sterowej do długości rumpla nie jest imponujący. Silny wiatr i ostry kurs oddziaływały na ster z olbrzymią siłą. Aby temu zaradzić, można było postawić kilku sterników lub założyć talie. Moim zdaniem właśnie do tego służyły pokazane na zdjęciu liny. Ich końce są ładnie zwinięte. Tylko czakają, aż uchwycą je sternicy. Widywałem już sterników przyciśniętych do burty rumplem, a działo się to na jednostkach mniejszych od opisywanej. Przykład historyczny: "Victory" pod Trafalgarem stracił koło sterowe. Aby utrzymać sterowność, do pracy przy rumplu zatrudniono 40 chłopa!!! Ta liczba daje wyobrażenie, jak nieocenioną pomocą jest koło sterowe i jakie siły powstają na sterze. Pozdrawiam
Bojador
ODPOWIEDZ