La Belle

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wieskolek
Posty: 113
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:La Belle

Post autor: wieskolek »

Witam

No pięknie....

Możesz coś więcej o tym przyrządzie do dziurek powiedzieć, może fotka co kryje się pod blaszką?

Te jufersy sam toczysz, czy można gdzieś takie "paluszki'' kupić?


Pozdr
Wes
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle

Post autor: awas »

wieskolek napisał:
Witam

No pięknie....

Możesz coś więcej o tym przyrządzie do dziurek powiedzieć, może fotka co kryje się pod blaszką?

Te jufersy sam toczysz, czy można gdzieś takie "paluszki'' kupić?


Pozdr
Wes


Jufersy toczę sam, wymiary można samemu określic na podstawie średnicy liny.
Drewienko uzywane tym razem to gruszka i śliwka. Nie używałem wczesniej drewna śliwki ale Adam (Oksal) chwalił to drewno, a mnie po próbie z jufersami też sie spodobało. Bardzo ładnie sie obrabia.
Jeszcze uwaga odnośnie koloru, w marynarce francuskiej jufersy i duże bloki były malowane na czarno, małe bloki mogły być w kolorze drewna.

Przyrząd jest prosty w blaszce są trzy otworki, przez które można wiercić, a w deseczce pod nią jest dziurka żeby jufersa do wiercenia włożyć. Rzecz w tym, aby blaszka i deseczka były spasowane i za każdym wierceniem dały takie samo połozenie.

Pozdrawiam, Artur
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle

Post autor: awas »

Pogoda była łaskawa dla szkutnictwa to posiedziałem troszke nad zapasowymi drzewcami, które pokazałem wcześniej.
Typowo dla francuzów były one składowane po obu stronach luku, na podstawach szalupy. Standardowo były to stengi grot i fok masztów i grotmarsreja i fokmarsreja.
Stengi są wykonane według wzoru kontynentalnego, z kwadratowa, niesymetryczna podstawą. Rolki mosiężne.
Pozdrawiam
Artur
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle

Post autor: awas »

Witam wszystkich

Wojtek (Budrys) zadał mi ciekawe pytanie o regułę definiującą wielkość jufersów. Postaram sie krótko odpowiedzieć, w zakresie przydatnym dla modelarstwa.

Proporcje jufersów znalazłęm w dwóch opracowaniach.
Pierwsze to Boudriota, "The 74 Gun Ship" i monografia La Salamandere.
Przywołane jest tam tekst z manuskryptu niejakieg Geslain z 1730r

"Proporcje jufersów są zdefiniowane tak: Ich srednica ma być równa dwukrotności wielkości liny, z którą współpracuja. Grubość ma być równa połowie ich średnicy.

Załączam też zdjęcie z rysunku jufersa pochodzące z opracowania Boudriota. Mozna zauważyć, że otwory są przesuniete wzgledem osi jufersa w jedna stronę, tak że dwa leżą na średnicy. To jest odmienne od rysunków odnoszących sie do marynarki angielskiej. Nie czuję sie na tyle kompetentny aby to skomentować. Dla praktyki modelarskiej może to mieć znaczenie tylko dla największych jufersów. W małych kłopot, żeby w ogóle wywiercic trzy dziurki.


W książce "The Masting and Rigging of English Ships of War 1625-1860" J. Lees jest z kolei taki opis:
Grubość nieco większa niż połowa średnicy, która była jeden i pół raza wartości obwodu liny. Otwory po talrepy były uformowane w trójkąt, i odsuniete 1/4 srednicy jufersa.

Nie podaję innych szcegółów po dla praktyki modelarskiej sa raczej trudne do realizacji.


W niektórych monografiach ANCRE podają dokładne grubości lin i wymiary bloków olinowania więc sprawdziłem na przykładzie jakie są średnice jufersów względem obwodu lin. Dla monografii
Le Commerce de Marseille relacja wynosiła pomiedzy 1,48 do 1,76. Mozna powiedzieć, że w przybliżeniu zgodnie z formułą.
Pozdrawiam
Artur
Obrazek
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:La Belle

Post autor: mirek »

Jak możemy zauważyć to bardzo starannie i super dokładnie podchodzisz do budowy tego pięknego modelu, wielu by sobie darowało te 0,5 mm na jufersach a ty ambitnie robisz tak jak jest w materiałach i chwała ci za to !!!
Masz do dyspozycji plany i materiały z najwyższej półki i Twój model mam nadzieję tez taki będzie
Pozdrawiam Mirek Rybus
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle

Post autor: awas »

Dziękuję Mirek za tę uwagę.
Staram sie robić na tyle dokładnie na ile umiem i ma to sens.
W tym konkretnym przypadku, wielkości jufersów mogłyby różnić sie od przyjetych, bo formuły uzywane w tym okresie były raczej wytyczną niż kategorycznym wymogiem. Nawet porównujac obie zacytowane formuły widać różnice. Stosowano tez ogólna zasadę "cienka lina, duzy blok" co oznaczało, że małe bloki były przewymiarowane w stosunku do reguły. Stad gdybym przyjał niewiele różniace sie srednice, pod wzgledem formalnym byłoby to też poprawne.
Drugim warunkiem sa umiejetnosci i możliwosci wykonania. Moje wyposazenie warsztatu jest wystarczajace ale jak sie robi ręcznie, pilniczkiem to trudno twierdzić, że sie osiagnie super dokładność.

W przypadku jufersow na La Belle najważniejsze było to, że jufersy fokmasztu powinny być nieco mniejsze niz grotmasztu. tak wychodziła z rysunku i to jesteśmy w stanie zauważyć na modelu.

Pozdrawiam
Artur
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle

Post autor: awas »

Witam
Niewielki postęp. Pierwsze jufersy zamontowane.
Artur
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
kagra
Posty: 1095
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle

Post autor: kagra »

O kurczę,wyglądają jakby były trochę zdziwione:laugh: Super!
Pozdrawiam.Kazimierz
Awatar użytkownika
awas
Posty: 434
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:La Belle

Post autor: awas »

Witam
Kilka zdjęć:
Wykonane okucia do mocowania talii armat. Każde składa sie z trzech zlutowanych elementów. Na kolejnych zdjęciach widać je zamontowane. Robiłem też furty działowe. Ne jednym ze zdjęć widać wewnetrzna stronę z imitacj,a gwoździ (drut 0.3mm).
Zamontowałem tez wszystkie jufersy.

Pozdrawiam
Artur
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1893
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:La Belle

Post autor: oksal »

Haki ekstra:whistle: teraz to tylko paru Harnasi pasuje powiesić :)
ODPOWIEDZ