Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Opisy budowy jednostek żaglowych
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
inicjator
Posty: 125
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Post autor: inicjator »

To sternik chyba niezle dostal po du... :laugh:
Szukajac materialow o Bounty natknalem sie kiedys na zdjecia ktore mogly byc zrobione po opisanym przez Leon27 incydencie. Oto one.

Pozdrawiam

Obrazek

Obrazek

Obrazek
"Nie oceniaj ksiazki po okladce"
Awatar użytkownika
inicjator
Posty: 125
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Post autor: inicjator »

Witam,
Chciałbym podsumowac i zamknac sprawe usytuowania wylotu komina. Przejrzalem wszystkie materialy o Bounty jakie posiadam i sprawdzilem co inni proponuja odnosnie omawianego tematu. Wyniki ponizej:

Wg Amati - wylot w kierunku rufy

Obrazek

Wg ksiazki „Anatomy ...” - wylot w kierunku dziobu

Obrazek

Wg Artesanii - wylot w kierunku dziobu

Obrazek

Wg Constructio - wylot w kierunku dziobu

Obrazek

Wg Malego Modelarza - wylot w kierunku dziobu

Obrazek

Wg Modelarza - wylot w kierunku rufy

Obrazek

Wg Shipyard - wylot w kierunku dziobu

Obrazek

Na koniec plany wg nieznanego mi autora - wylot w kierunku rufy

Obrazek


Wiekszosc z nich proponuje usytuowac wylot komina w kierunku dziobu (5 z 8), dodatkowo najbardziej wiarygodne zrodlo jakim jest ksiazka „Anatomy ...” tez znajduje się w tej piatce, wiec zgodnie z wiekszoscia w moim modelu komin bedzie tez usytuowany w strone dziobu. Dziekuje wszystkim za pomoc i udzial w rozwazaniach na w/w temat.

Pozdrawiam
"Nie oceniaj ksiazki po okladce"
Awatar użytkownika
Budrys
Posty: 577
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Post autor: Budrys »

Biorąc całą sprawę na logikę, komin na jednostce pływającej powinien być ruchomy (a chociaż końcowy element- patrz obrotowe elementy na na kominach domowych obracane wg kierunku wiatru) aby zabezpieczyć międzypokłady przed cołkowitym zadymieniem przy kursach okrętu, na kórych wiatr wiałby prosto w wylot komina a nie od tyłu działając jak wyciąg. Tym bardziej, że ogień wygaszany był (z uwagi na służbę wachtową) zazwyczaj w sytuacjach nadzwyczajnych (np. przed bitwą).
Nie dane mi było oglądać zachowanych jednostek ani replik ale można poprobować zapytać Tomka Aleksińskiego bo oglądał kilka różnych.
Budrys
Pozdrawiam
Wojciech [Budrys]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Where there is a will there is a way"
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Awatar użytkownika
Leon27
Posty: 545
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Lokalizacja: {"name":"Pozna\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

Odp:Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Post autor: Leon27 »

Biorac pod uwage ze zaglowce tegotypu chodzily z wiatrami baksztagowymi do polwiatru czyli generalnie nie biegaly ostro pod wiatr to rosadne sie wydaje usytuowanie kominka zgodnie z wiatrem. To tak na logike. A moze koncowka byla regulowana - obrcana?????

Zdjecia sa dokladnie z tego incydentu kiedy sternik myslal chyba ze dwupoziomowy most podniesie sie do pionu a on zamarł na 65 stopniach, i jeszcze szedl blsko brzegu i osi obrotu przesla mostu. A to jednak masa i chyba na nic sie zdal wsteczny bieg. Przed parada okretow zdarl maszty topowe z bandrami i proporcami. Nieladnie to wygladalo oj nie ladnie. Bidnie bym rzekł:))) Pewno dostal za swoje
Awatar użytkownika
Handszpak
Posty: 153
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Odp:Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Post autor: Handszpak »

chłopaki dajcie spokuj juz tym kominom. ilu nas jest to tyle bedzie ruznych propozycji ich ustawienia, a w koncu to relacja o Bounty a nie o kominach:)
Awatar użytkownika
Tomek Aleksinski
Posty: 410
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Post autor: Tomek Aleksinski »

budrys napisał:
Nie dane mi było oglądać zachowanych jednostek ani replik ale można poprobować zapytać Tomka Aleksińskiego bo oglądał kilka różnych.
Budrys[/quote]

Tak, jak piszesz, masz racje. Niektore kominy byly obracane tak, zeby ich wylot byl skierowany w kierunku przeciwnym do wiejacego w danej chwili wiatru. Inne byly na stale ufiksowane, ale te czesto mialy u swego wylotu zamontowana okragla blache (ktora jednak nie zamykala szczelnie wylotu komina, bo byla zamontowana w pewnym od niego odstepie), inne jeszcze nie mialy owego gornego 'zagiecia', a konczyly sie prosto ku gorze w postaci zwyklej rury czy tez czworokatnego ksztaltu komina.
Innymi slowy, byla wielka roznorodnosc rozwiazan tych kominow i nie bylo zadnego jednolitego 'patentu'. W owych czasach standaryzacja dopiero zaczela raczkowac.

Co do skierowania wylotu kominu, trafiaja sie takie, gdzie ow wylot jest skierowany ku dziobowi (aby, jak piszesz, zapobiec wdmuchiwaniu dymu z powrotem do pieca, gdy wiatr jest od rufy), ale tez sa i takie, gdy ten komin jest skierowany ku rufie (?). Z tym, ze czesto u takich kominow widzi sie ta okragla blaszke (nie znam jej fachowej nazwy), ktora wowczas zapobiega wdmuchiwaniu dymu do wewnatrz kadluba, ale poniewaz jest ona zamontowana w pewnej odleglosci od krawedzi komina i jest 'szpara' miedzy nimi, dym moze sie z takiego komina wydobywac przez ta szpare. Taka sytuacje zaobserwowalem m.in. na australijskiej replice HMB "Endeavour" oraz na amerykanskiej USF "Constitution", zdjecie ktorej zamieszczam tu w postaci linku. Widac tu tez owo zamocowanie na drucianych pretach tej okraglej blachy przy krawedzi komina, ktore pozwala regulowac szerokosc owej 'szpary'.

http://img255.imageshack.us/img255/7293/034bowspritforemastgallvh4.jpg
Awatar użytkownika
Budrys
Posty: 577
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Post autor: Budrys »

Tylko _ _ _ _ _ _ nie zmienia zdania! Zaintrygowany zagadnieniem i swoją dywagacją zajrzałem do posiadanej literatury tematu i biję się w piersi mea culpa za nadmierną pewność w wyrażaniu opinii. Dzięki Tomku za pewną i pełną odpowiedź. Rzeczywiście kuchnie były z wyprowadzonymi przewodami kominowymi stałymi o przekroju czworokątnym lub kołowym, zakończonymi żelaznymi kominkami skierowanymi w kierunku dziobu okrętu. Dodatkowym wyposażeniem była okrągła, żelazna klapka przymocowana w pewnej odległości przed wylotem i wyglądającą na ruchomą (dosuwaną do wylotu?).
(np. choćby: The bomb vessel GRANADO, E8, str 83.)
Budrys
Pozdrawiam
Wojciech [Budrys]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Where there is a will there is a way"
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Awatar użytkownika
inicjator
Posty: 125
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Post autor: inicjator »

Witam,
Dzieki Tomku za rozwianie wszystkich watpliwosci i profesjonalne naswietlenie tematu. Biorac pod uwage, ze komin moglbyc obracany, lub mial u swego wylotu zamontowana okragla blache, to nie ma chyba wiekszego znaczenia jak usytuowac jego wylot. Zawsze mozna powiedziec, ze jest on ustawiony zgodnie z wiejacym w danej chwili wiatrem ;)

Pozdrawiam
"Nie oceniaj ksiazki po okladce"
Awatar użytkownika
inicjator
Posty: 125
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Odp:Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Post autor: inicjator »

Witam,
Przez weekend zakonczylem szlifowanie bakburty. Troche zeszlo, ale chyba sie oplacalo. Wszystkie szczeliny i niedociagniecia wypelnylem szpachla. Niestety mimo tego, ze kupilem ja w kolorze deskowania (walnut) okazala sie troche jasniejsza i widac dokladnie miejsca gdzie ja nakladalem. Moze po polakierowaniu kolor bedzie podobny. Fotki ponizej, ocencie sami.

Pozdrawiam


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Szczeliny miedzy deskami pawezy tez zostana wypelnione szpachla w odpowiednim czase

Obrazek

Obrazek

Wyrazna roznica miedzy wyszlifowana bakburta i nieszlifowana sterburta
"Nie oceniaj ksiazki po okladce"
Adam Korobacz
Posty: 132
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Odp:Anatomy of HMS Bounty - Skala 1:48

Post autor: Adam Korobacz »

hejka,
przesadzasz z ta szpachlą :) wpatruję się w Twoje zdjęcia i wszystko wygląda co najmniej bardzo dobrze :)
pozdrwawiam!;)
Kilo wody pod stopą!
ODPOWIEDZ