Model Essex OcCre

Pierwsze kroki w modelarstwie szkutniczym
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Model Essex OcCre

Post autor: TomekA »

Mam nadzieje, ze poszczegolne segmenty masztow nie sa jeszcze ze soba posklejane, a tylko zmontowane na sucho...
stami
Posty: 12
Rejestracja: 26 paź 2020, 16:55

Re: Model Essex OcCre

Post autor: stami »

Już sklejone... TomekA - prosze powiedz co zrobilem nie tak? :roll:
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Model Essex OcCre

Post autor: TomekA »

Wyjasnij wiec, jak teraz zamontujesz tam wanty?
stami
Posty: 12
Rejestracja: 26 paź 2020, 16:55

Re: Model Essex OcCre

Post autor: stami »

Planuję realizację zgodnie z instrukcją i filmami instruktażowymi:



Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Model Essex OcCre

Post autor: TomekA »

Hmmm...... I znow te instrukcje zestawowe...
Facecik pokazuje, jak zamontowac pojedyncza wante - z uproszczeniem takim, ze tu przeciaga nitke (linke) poprzez ten gorny odcinek masztu (trestletree) na druga strone i wiaze oba konce do jufersow. Tak (powiedzmy sobie) robiono dla nieparzystej wanty, z tym, ze jej gorny odcinek wiazano w petle i dopiero ta petle zakladano na maszt. To samo z przeciwlegla wanta...
Dla parzystych want brano odcinek linki i w polowie jej dlugosci robiona petle, ktora okrecano ciensza linka tak, by ta petla owijala sie ciasno wokol masztu (masthead). Oba konce linki spuszczano w dol przez ten czworokatny otwor w marsie zwany lubbers hole, ku tej samej burcie, gdzie do ich koncow obwiazywano jufersy, itd. Potem to samo z przeciwleglej burty.
Na linku, ktory zalaczam, facet robi i obwiazuje ta petle NA MODELU. Owszem, tak mozna (znacznie trudniejsze do wykonania), ale lepiej jest ja zrobic POZA MODELEM i dopiero potem zalozyc ja na ta gorna koncowke masztu i potem postepowac jw.

W kazdej z obu w/w metod trzeba miec dostep do owego gornego kikuta masztu (masthead) zeby przezen przelozyc owa petle - Ty juz go skleiles z elementami wyzszego 'pietra' masztu i tego dostepu teraz nie masz. Zmuszony wiec jestes postepowac jak zalecano w zestawie...

Nie wiem, czy mnie rozumiesz, to dosc trudno opisac w potocznym jezyku, latwiej zrobic to dla modelu...

Ja wlasnie dzis zaczalem instalowac wanty na mym modelu.
Dokladniej, to pierwsze ida tzw. tackle pendants (bryt. Burton pendants), pierwsza petla zakladana jest z burty lewej (portside), druga z prawej (starboard). Potem pojda wlasciwe wanty, tez pierwsza para z burty lewej, druga z prawej, itd.
Przypominam, ze kazda petla konczy sie u dolu dwoma wantami. Jesli wszystkich want jest nieparzysta ilosc (np. 7 czy 9) to ostatnia petla konczy sie jedna linka - wanta. Z zasady tez, pierwsza wanta byla ciasno okrecona ciensza nitka, tzw. serving dla zmniejszenia jej uszkodzen przez ocierajaca sie oden krawedz zagla (chafing).
Załączniki
278.jpg
279.jpg
280.jpg
Ostatnio zmieniony 01 sty 2021, 03:14 przez TomekA, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Model Essex OcCre

Post autor: TomekA »

A tak to wyglada na muzealnym modelu HMS Royal George
Załączniki
Royal George2.jpg
stami
Posty: 12
Rejestracja: 26 paź 2020, 16:55

Re: Model Essex OcCre

Post autor: stami »

TomekA, dziękuję Ci za niesamowitą porcję wiedzy! Na szczęście mam nadzieję, że jeszcze wiele modeli przede mną i że każdy będzie chociaż odrobinę lepiej wykonany od poprzedniego :)
stami
Posty: 12
Rejestracja: 26 paź 2020, 16:55

Re: Model Essex OcCre

Post autor: stami »

Trochę podłubałem powtarzalnych elementów i wydłubałem takie 4 maluchy ;) oraz zamontowałem jufersy.
Załączniki
B482EEE4-4BF9-46D9-AC2B-3F08C88BF48E.jpeg
BC9EBDBA-D4D0-45A8-B8E9-7936B67BBA54.jpeg
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Model Essex OcCre

Post autor: TomekA »

TomekA pisze: 31 gru 2020, 20:14 Hmmm...... I znow te instrukcje zestawowe...
Facecik pokazuje, jak zamontowac pojedyncza wante - z uproszczeniem takim, ze tu przeciaga nitke (linke) poprzez ten gorny odcinek masztu (trestletree) na druga strone i wiaze oba konce do jufersow. Tak (powiedzmy sobie) robiono dla nieparzystej wanty, z tym, ze jej gorny odcinek wiazano w petle i dopiero ta petle zakladano na maszt. To samo z przeciwlegla wanta...
Dla parzystych want brano odcinek linki i w polowie jej dlugosci robiona petle, ktora okrecano ciensza linka tak, by ta petla owijala sie ciasno wokol masztu (masthead). Oba konce linki spuszczano w dol przez ten czworokatny otwor w marsie zwany lubbers hole, ku tej samej burcie, gdzie do ich koncow obwiazywano jufersy, itd. Potem to samo z przeciwleglej burty.
Na linku, ktory zalaczam, facet robi i obwiazuje ta petle NA MODELU. Owszem, tak mozna (znacznie trudniejsze do wykonania), ale lepiej jest ja zrobic POZA MODELEM i dopiero potem zalozyc ja na ta gorna koncowke masztu i potem postepowac jw.

W kazdej z obu w/w metod trzeba miec dostep do owego gornego kikuta masztu (masthead) zeby przezen przelozyc owa petle - Ty juz go skleiles z elementami wyzszego 'pietra' masztu i tego dostepu teraz nie masz. Zmuszony wiec jestes postepowac jak zalecano w zestawie...

Nie wiem, czy mnie rozumiesz, to dosc trudno opisac w potocznym jezyku, latwiej zrobic to dla modelu...

Ja wlasnie dzis zaczalem instalowac wanty na mym modelu.
Dokladniej, to pierwsze ida tzw. tackle pendants (bryt. Burton pendants), pierwsza petla zakladana jest z burty lewej (portside), druga z prawej (starboard). Potem pojda wlasciwe wanty, tez pierwsza para z burty lewej, druga z prawej, itd.
Przypominam, ze kazda petla konczy sie u dolu dwoma wantami. Jesli wszystkich want jest nieparzysta ilosc (np. 7 czy 9) to ostatnia petla konczy sie jedna linka - wanta. Z zasady tez, pierwsza wanta byla ciasno okrecona ciensza nitka, tzw. serving dla zmniejszenia jej uszkodzen przez ocierajaca sie oden krawedz zagla (chafing).



A tak to jest u L. Peterssona:
Fore shrouds.jpg
Widac tu, ze w praktykach angielskich najpierw na szczyt masztu szly tzw. Burton pendants - do wciagania na poklad rzeczy jak dziala, kotwice, reje i zaprowiantowanie - pierwsza petla od burty lewej (portside), druga z prawej (starboard side).

Potem ida petle od poszczegolnych par want - pierwsza petla zalozona na szczyt masztu od burty PRAWEJ (u Francuzow [Boudriota] byla od burty LEWEJ.) I nastepne ida naprzemiennie, tj. lewa, prawa, lewa, prawa, itd...
Widac tez, ze pierwsza wanta (od dziobu) jest zabezpieczona okreceniem, tzw. worming, parceling + serving (w modelach typowo robi sie tylko serving) przed zmechaceniem liny od ocierajaca sie krawedz zagla foka. Same petle wszystkich want tez sa zabezpieczone tym serving.
Jeszcze jedno - u Francuzow, doczytalem sie u Boudriota, w przypadku nieparzystej liczby want, pierwsza z nich byla ta nieparzysta, u Anglikow bylo odwrotnie - ostatnia. Po prostu na dlugiej lince od want robiona petle w srodku ktora potem zakladano na szczyt masztu, ale kazda z odnog opuszczano na obie burty, zamiast jak w wantach parzystych - obie odnogi na przynalezna im burte.(To taka zasada, od ktorej pewnie, jak zawsze, byly wyjatki...) :)
ODPOWIEDZ