Re: San Martin 1:192
: 04 paź 2020, 23:02
Czasu wolnego niewiele ale coś udało się dłubnąć. Nastrugałem odpowiedni zapas deseczek 1,6 mm.
Stosik listewek pocięty w kawałki pozwalające wykonać część kadłuba z odsłoniętymi wręgami.
Szablony wręg wyciąłem w pcv.
W końcu dokładność popłaca i wszystko się zgadza co do setnych część milimetra.
Z rozmierzenia wyszło 60 wręg co ma się nijak to tych kilkunastu według planu bazowego.
Propozycja autora planu zdaje mi się bez sensu - każda z wręg miałaby mieć szerokość powyżej 60 cm z przerwami w tym samym rozmiarze. Pomijając wcześniejsze dywagacje dotyczące braku jakichkolwiek autentycznych planów, w tej skali szerokość wręgi w mojej wersji to 30 cm co jest prawdopodobne. Poza tym odstawą konstrukcji XVI i wczesno XVII w galeonów była wręga główna (cuaderna maestra).
Standardowy galeon hiszpański i podejrzewać można i portugalski budowany był w oparciu o 31-39 wręg pomiędzy dwoma kluczowymi wręgami: dziobową (redel de proa) i rufową (redel de popa). Liczba wręg tej kluczowej części ustalona została na standardowe 39 dopiero w XVII w.
Jakkolwiek by to w rzeczywistości wyglądało 60 wręg wyciętych. Teraz czas na doklejenie tymczasowe do każdej z nich drugiej warstwy.
Czy ktoś z Was miał okazję używać rybiego kleju? W teorii to klej odwracalny i pozwala na rozklejenie w miarę bezbolesne elementów, co będzie niezbędne w dalszej części prac.
Stosik listewek pocięty w kawałki pozwalające wykonać część kadłuba z odsłoniętymi wręgami.
Szablony wręg wyciąłem w pcv.
W końcu dokładność popłaca i wszystko się zgadza co do setnych część milimetra.
Z rozmierzenia wyszło 60 wręg co ma się nijak to tych kilkunastu według planu bazowego.
Propozycja autora planu zdaje mi się bez sensu - każda z wręg miałaby mieć szerokość powyżej 60 cm z przerwami w tym samym rozmiarze. Pomijając wcześniejsze dywagacje dotyczące braku jakichkolwiek autentycznych planów, w tej skali szerokość wręgi w mojej wersji to 30 cm co jest prawdopodobne. Poza tym odstawą konstrukcji XVI i wczesno XVII w galeonów była wręga główna (cuaderna maestra).
Standardowy galeon hiszpański i podejrzewać można i portugalski budowany był w oparciu o 31-39 wręg pomiędzy dwoma kluczowymi wręgami: dziobową (redel de proa) i rufową (redel de popa). Liczba wręg tej kluczowej części ustalona została na standardowe 39 dopiero w XVII w.
Jakkolwiek by to w rzeczywistości wyglądało 60 wręg wyciętych. Teraz czas na doklejenie tymczasowe do każdej z nich drugiej warstwy.
Czy ktoś z Was miał okazję używać rybiego kleju? W teorii to klej odwracalny i pozwala na rozklejenie w miarę bezbolesne elementów, co będzie niezbędne w dalszej części prac.