Vasa 1/65

Pierwsze kroki w modelarstwie szkutniczym
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Dziecko
Posty: 0
Rejestracja: 04 lip 2017, 10:33

Re: Vasa 1/65

Post autor: Dziecko »

Witam.
Narysowałem ołówkiem zarys kołkowania, tak mniej więcej będzie to wyglądać.
A przy okazji nakleiłem dwie listewki, wstępnie przeszlifowałem kadłub i zabejcowałem kadłub po raz 2. Jest piękna głębia <3
Załączniki
20190529_180132.jpg
20190529_180146.jpg
20190529_180149.jpg
20190529_182126.jpg
20190529_182130.jpg
Awatar użytkownika
Dziecko
Posty: 0
Rejestracja: 04 lip 2017, 10:33

Re: Vasa 1/65

Post autor: Dziecko »

Witam.
Nakleiłem kilka rzędów listewek i belkę odbojową. Kołkowanie kadłuba zacząłem od odbojnicy 8-) . Trochę tego będzie, mam nadzieję, że mnie to nie przerośnie.... :(
Na moje nieszczęście listewki które są pod odbojnicą nie pokrywają się z nią. Jest to moja wina-przed kładzeniem 1 warstwy listewek nie wyznaczyłem biegu belek. Na górnej partii burt tego błędu nie popełnie.
Pomijając górne wypociny, jak to obecnie wygląda? Jest do zaakceptowania czy może zerwać to w porę?
Całe kołkowanie wzoruje na książce "the royal warship Vasa" i na modelu Vasy w 1/10 w muzeum w sztokholmie.
Załączniki
20190601_183501.jpg
20190601_183509.jpg
20190601_183515.jpg
20190601_185928.jpg
20190601_190426.jpg
20190601_190432.jpg
Awatar użytkownika
Dziecko
Posty: 0
Rejestracja: 04 lip 2017, 10:33

Re: Vasa 1/65

Post autor: Dziecko »

Witam.
Ukończyłem gwoździowanie belki odbojowej, zacząłem naklejać drugi rząd.
Gwoździków nie kleje, ponieważ nie ma to sensu. Przed wbiciem ich robie tak zwany otwór pilotażowy wiertłem 0,5mm, a że gwoździki mają 0,7 to wchodzi z lekkim oporem-da się wyjąc cążkami ale jest to okupione naruszeniem listewki, a co za tym idzie rzuca się w oczy.
I tak, kołkowanie będzie na całym kadłubie.
Wszystkie dotychczasowe otworki wierciłem fbs 240/e, komfort/kultura pracy, osiowość, waga i zmiana wkładów są idealne. Nie ma sensu porównywać proxxona do poprzedniego narzędzia - einhella...
Załączniki
20190602_192115.jpg
20190602_192128.jpg
20190602_192157.jpg
20190602_192220.jpg
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 102
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Vasa 1/65

Post autor: TomekA »

Jedno pytanko. Czy ten schemat gwozdziowania oplankowania burt jest produktem Twej wyobrazni i entuzjazmu modelarskiego ("bo tak ladnie wyglada"), czy tez jest tak w rzeczywistosci na okrecie? Ja nie mam odpowiedniej dokumentacji o Vasie, wiec nie moge tego zweryfikowac, ale Ty, zanim zaczniesz dekorowac swoj model w te gwozdzie, upewnij sie, ze tak wlasnie jest na okrecie w Sztokholmie, w przeciwnym razie Twoj model bedzie wygladal, jakby byl chory na odre, z ta "wysypka" owych gwozdzi.

Na Twych zdjeciach, drewniane kolkowanie (treenails) wyglada na oko dobrze (powinno byc ledwie widoczne), ale te zbyt duze lebki od gwozdzi wydaja sie byc nie do skali calosci (byc moze sie myle). Moze trzebaby uzyc szpilek/gwozdzikow z mniejszymi lebkami, ew, spilowac nieco te ktore masz?

Ciekawym, co mysli reszta gremium?
Awatar użytkownika
Dziecko
Posty: 0
Rejestracja: 04 lip 2017, 10:33

Re: Vasa 1/65

Post autor: Dziecko »

Uwierz mi, proszę, przed jakim kolwiek dziurawieniem modelu gwoździkami i wykałaczkami upewniłem się kilka (naście) razy czy aby na pewno ten rząd gwoździków biegnie tak jak biegnie i czy aby na pewno jest to co około 1cm...
Jednakże wiem, że słowa nic nie dają, stąd też ukazuje tu fragmenty dokumentacji z której korzystam.
Załączniki
Na załączonym obrazku widać wyraźnie wielkość łepka gwoździka
Na załączonym obrazku widać wyraźnie wielkość łepka gwoździka
20190602_223856.jpg
20190602_223914.jpg
vasa.png
vasa.png (159.83 KiB) Przejrzano 3562 razy
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 102
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Vasa 1/65

Post autor: TomekA »

Aha,
Widze, ze wzorujesz sie na ksiazce Landstrom'a. Dobrze.
Rob wiec, jak to jest podane w owej ksiazce. Czasem jeszcze zrewiduj te ilustracje z autentycznym okretem w sztokholmskim muzeum - na internecie jest mnostwo jego zdjec wartych przestudiowania.
Szkoda tylko ze owe odbojnice u Ciebie nie ida w linii zwyklych planek. Dobrze ze teraz juz wiesz, ze one (odbojnice, czy odbojniki) powinny byc bezposrednio zamocowane do krawedzi wreg/grodzi, identycznie jak zwykle planki, a nie naklejane czy przybijane potem juz na polozone poszycie. Wowczas pozniej, gdy modelarz niedoswiadczony, wychodzi ten nierowny ich przebieg. Jesli wiesz o tym i naklejasz je jednak na wierzchu, ale dokladnie w przebiegu planek, to jeszcze mozna to zamaskowac na modelu, ale u Ciebie to sie rzuca w oczy.
Ale, nie popadaj w zadne kompleksy, buduj swoj model i ucz sie na nim, by nastepny juz byl znacznie lepszy - to jest zwykla droga w nabywaniu doswiadczenia bo nikt sie nie urodzil juz jako stary wyga.
Awatar użytkownika
Dziecko
Posty: 0
Rejestracja: 04 lip 2017, 10:33

Re: Vasa 1/65

Post autor: Dziecko »

Dziękować Tomek.
Witam.
Nakleiłem wszystkie dolne odbojnice i zabrałem się za dziurawienie kadłuba.
Wyrysowałem ołówkiem bieg gwoździków.
Załączniki
20190609_180644.jpg
20190609_180644.jpg (97.54 KiB) Przejrzano 3191 razy
20190609_180632.jpg
20190609_180620.jpg
20190609_180613.jpg
20190609_180603.jpg
próbne kołkowanie-jak by coś było nie tak to &quot;próbnego&quot; prawie widać nie będzie
próbne kołkowanie-jak by coś było nie tak to "próbnego" prawie widać nie będzie
Awatar użytkownika
Dziecko
Posty: 0
Rejestracja: 04 lip 2017, 10:33

Re: Vasa 1/65

Post autor: Dziecko »

Kołkowanie burt...
Załączniki
20190611_181431.jpg
20190611_181431.jpg (136.15 KiB) Przejrzano 3005 razy
Awatar użytkownika
Dziecko
Posty: 0
Rejestracja: 04 lip 2017, 10:33

Re: Vasa 1/65

Post autor: Dziecko »

kołkowania ciąg dalszy-taki jeż :lol:
Załączniki
20190615_194505.jpg
20190615_194511.jpg
pomocnik
pomocnik
Awatar użytkownika
Dziecko
Posty: 0
Rejestracja: 04 lip 2017, 10:33

Re: Vasa 1/65

Post autor: Dziecko »

Ukończyłem 1/2 kołkowanie na jednej z burt, wyszlifowałem, zabejcowałem i efekt jest wyśmienity.
Zacząłem też kołkowanie na przeciwległej.
Załączniki
20190620_155339.jpg
20190620_155343.jpg
20190620_155343.jpg (104.08 KiB) Przejrzano 2499 razy
20190620_155401.jpg
20190620_155407.jpg
20190620_155407.jpg
20190620_204157.jpg
20190620_211154.jpg
20190620_211211.jpg
20190620_211222.jpg
ODPOWIEDZ