M/S Wieluń

Relacje z budowy tych jednostek
Awatar użytkownika
Kapitansio
Posty: 69
Rejestracja: 19 mar 2011, 18:24

M/S Wieluń

Post autor: Kapitansio »

Witam.
Ot i problem się naszeł.
M/S Wyszków, Zgorzelec, Kościerzyna, Bytom, Malbork, Gniezno, Łomża, Mielec, Sieradz, Chorzów, Mława, Warka, Goleniów i ten najważniejszy – M/S Wieluń – statek wybudowany w 1980 dla szczecińskiego armatora PŻM. Powstał w ramach porozumienia zawartego pomiędzy tym armatorem, a państwowymi stoczniami brytyjskimi w celu budowy m.in. serii 15 masowców o nośności 4400 ton (typ Bolesławiec).
Potrzebuję pilnie wszelkie dane o tych statkach. Ale. Głównie potrzebuję plany...PLANY M/S Wieluń , takie aby wybudować w miarę dokładny model w skali 1:100. Wszelkie zdjęcia. Wszelkie namiary na miejsca, gdzie można takie dane uzyskać. Help me!
Pozdrawiam
„Kapitansio”
Awatar użytkownika
ryszardw
Posty: 898
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: M/S Wieluń

Post autor: ryszardw »

Nie mam nic o tych statkach.Tylko taką ciekawostkę .Moja Mama była matką chrzestną MS Wyszków.Pamiętam zdjęcie z wodowania.Wysoka burta i butelka szampana.Odbyła kilka ciekawych rejsów i miała sporo wspomnień i trochę korespondenci z załogą.Do dzisiaj mieszka w Wyszkowie .Pozdr.R
Awatar użytkownika
tadheus
Posty: 0
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: M/S Wieluń

Post autor: tadheus »

Tu jest kilka zdjęć MS Wieluń jako Ahmet Yosuf
http://www.baixamar.com/1571-ahmet-yusu ... 25594.html
Pozdrawiam, Paweł.
Awatar użytkownika
Andi
Posty: 0
Rejestracja: 23 paź 2012, 18:47

Re: M/S Wieluń

Post autor: Andi »

Cytat z historii Wielunia-"W Leksykonie Miasta Wielunia autorstwa T.Olejnika o statku możemy przeczytać

Cytat:
M/S WIELUŃ, statek Polskiej Żeglugi Morskiej zbudowany w stoczni brytyjskiej w Goven w ramach polsko-brytyjskiego kontraktu.Jego wodowanie z udziałem matki chrzestnej , Jadwigi Poznerowicz, odbyło się 11.VII.1979 r., żaś podniesienie bandery na statku odbyłow się w Szczecinie 20. V.1980 r.Pierwszym dowódcą statku był kpt.ż.w., Zbigniew Schlosser. Dane techniczno-eksploatacyjne statku: nośność -4470 DWT, szybkość 12,5-13 węzłów, długość -95 m, szerokość -14,6 m, maksymalne Zanurzenie 6,06 m, moc maszyn -3000 KM. Posiada ładownie i jest przystosowany do przewożenia ładunków masowych (zboże, węgiel), może również przewozić ładunki drobnicowe.Pływał głównie po morzach Bałtyckim,Północnym,Śródziemnym.Po 1990 r. wyczarterowany zagranicznemu armatorowi."

http://cdn2.shipspotting.com/photos/mid ... 233912.jpg

Stan faktyczny jest taki , że ten statek już nie istnieje. Jego ostatnia pozycja to /38°50’7.8” N, 26°54’36.72” E/ złomowisko w Turcji. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Andi
Posty: 0
Rejestracja: 23 paź 2012, 18:47

Re: M/S Wieluń

Post autor: Andi »

M\S Zgorzelec - cytat z Facta Nautica

M\S ZGORZELEC (3127 BRT, 4412 DWT) pływa dziś pod banderą Kiribati ...

M\S ZGORZELEC był ostatnim z serii 15 niewielkich masowców zbudowanych przez szkockie stocznie dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Statki te,
noszące nazwy polskich miast (BOLESŁAWIEC, SIERADZ, GNIEZNO, MŁAWA, WYSZKÓW, MALBORK II, CHORZÓW, BYTOM, GOLENIÓW,
KOŚCIERZYNA, ŁOMŻA, MIELEC, WARKA, WIELUŃ i ZGORZELEC), najmniejsze z eksploatowanych przez PŻM, dzięki niewielkiemu zanurzeniu mogły
wchodzić do rzek. Gdy wpływały po zboże do portów nad Sekwaną, po załadunku osiadały na dnie i czekały na przypływ, aby móc z powrotem wypłynąć na
morze.

M\S ZGORZELEC zbudowany został w stoczni Ferguson Shipbuilders w Port Glasgow, pod numerem stoczniowym 481. Zwodowano go 21 września
1979 roku, budowę ukończono w 1980 i wtym samym roku wszedł do eksploatacji. Od roku 1982 właścicielem jego była spółka Anglo Polish Shipping
Venture Ltd., zaś w latach 1996-2008 Sitno Shipping Ltd. z Wysp Marshalla. W latach 1990. pływał pod banderą maltańską, a później Federacji Saint
Kitts i Nevis. Pos koniec tego okresu nosił nazwę ZELEC. W sierpniu 2008 Dziennik Bałtycki podał, iż kupiła go jakaś bliskowschodnia firma żeglugowa.

Obecnie statek jako DEFNE Y reprezentuje banderę Kiribati. Stanowi własność Mercury Shipping (Marshall Islands) pozostając w eksploatacji
przez Istanbul Deniz z Istambułu (Turcja). Spotkać go można na wodach Morza Czarnego i wschodniej części Morza Śródziemnego.
Podstawowe dane techniczne:

2992 BRT, 1613 NRT, 4412 DWT lub 3127 BRT, 1596 NRT, 4415 DWT (wg różnych źródeł); ok. 95 x 14,6 x 6,1 m; załoga (wg różnych źródeł) od 11 do 18. Proszę zerknąć tutaj
http://www.full-ahead.net/Statki/Statki.htm
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
SZKUTNIK
Posty: 135
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"","desc":"","lat":"","lng":""}

Re: M/S Wieluń

Post autor: SZKUTNIK »

Ahoj!
Kapitansio - Szkoda, że statek nie był zbudowany w Polsce. Byłoby znacznie prościej. "Wieluń" - gdy pływał pod polską banderą najprawdopodobniej Polski Rejestr Statków był jego klasyfikatorem. Ja bym uderzył do nich - na pewno w archiwum coś się zachowało. Niestety PRS niczego nie robi za darmo :-(.
Pozdrawiam
SZKUTNIK
Awatar użytkownika
Andi
Posty: 0
Rejestracja: 23 paź 2012, 18:47

Re: M/S Wieluń

Post autor: Andi »

M\S Wyszków. Cytat z Nadbużańskiego Bractwa Ligi Morskiej i Rzecznej im. ppor.mar.Kazimierza Deptuły w Wyszkowie

Statek m/s "Wyszków

- masowiec zakupiony w Wielkiej Brytanii - swoją nazwę zawdzięcza staraniom Kazimierza Deptuły, E. Daszkowskiego i Towarzystwa Ziemi Wyszkowskiej.

29 marca 1979 roku w Glasgow - Goven został zwodowany i ochrzczony przez p. Marię Wrzesińską - kobietę, która podczas wojny walczyła w kobiecym batalionie im. Emilii Plater. Podczas uroczystośœci wypowiedziała ona słowa

"Płyń po morzach i oceanach śœwiata, głośœ sławę polskiej bandery, sław imię polskiego marynarza. Nadaję ci imię Wyszków".

Wyszkowiacy mieli także swój udział przy budowie statku. Wysokie kwalifikacje zadecydowały o tym, że Bolesław Reszko nadzorował budowę masowca.

M/s "Wyszków jest przedstawicielem najmniejszej wersji statków PŻM. Jego wypornośœć to 4460 DWT, ma 95m długoœci, 14,6m szerokoœci. Moc maszyn wynosi 3000 KM. Statek ma dwie ładownie i własne dżwigi. Przystosowany jest do przewożenia (głównie z państw skandynawskich) m.in. pasz, nawozów sztucznych, węgla, drewna i granitu. W pażŸdzierniku 2000 roku kapitanem m/s "Wyszków" został wyszkowianin Lech Laskowski. Potem pływał w spółce Cyfadaco Shipmanagment Ltd. pod banderą Wysp Marshalla. Potem miał zostać złomowany. Jednak w Maju 2006r został wystawiony na sprzedaż. Latem 2006r zmienił właśœciciela, w Szczecinie otrzymał nazwę „Sider Sine”.
Gratulacje dla Ryszarda , można powiedzieć , że jesteś " synem chrzestnym " m\s Wyszków.Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Kapitansio
Posty: 69
Rejestracja: 19 mar 2011, 18:24

Re: M/S Wieluń

Post autor: Kapitansio »

Witam.
Wszystkim dziękuję bardzo za pomoc. Jestem mile zaskoczony reakcją.
Zdawałem sobie sprawę, że łatwo nie będzie. Powiem więcej – planów też nie będzie. Do PRS już napisałem. Mam w planie jeszcze maila do PŻM. Mam też paru znajomych kapitanów z PŻM – może Oni coś wymyślą. Jak nie to pozostaje mi zrobić plany samemu na podstawie dostępnych fotografii. Model chciałbym zrobić mniej więcej o długości 80 cm. Skala więc ok. 1:85.
Oczywiście nie zamykam tematu bo może się ktoś znajdzie z planami.
Potrzeba wykonania modelu MS Wieluń to sprawa...sentymentalna. Jest więc priorytetowa!
Jeszcze raz Wszystkim Panom dziękuję.
Pozdrawiam
Kapitansio
Awatar użytkownika
tadheus
Posty: 0
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: M/S Wieluń

Post autor: tadheus »

80 cm będzie miał w skali 1/118.
Pozdrawiam, Paweł.
Awatar użytkownika
tadheus
Posty: 0
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

Re: M/S Wieluń

Post autor: tadheus »

W skali 1/85 będzie tego 112 cm.
Pozdrawiam, Paweł.
ODPOWIEDZ