O:Wielozadaniowy kuter klasy DARK

Relacje z budowy tych jednostek
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Darek05
Posty: 60
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Wielozadaniowy kuter klasy DARK

Post autor: Darek05 »

No i pierwsze pływanie testowe które odbyło się w Niedzielę mam już za sobą :unsure: , Nie wiem, co mam napisać, uczucia mam mieszane tzn. rzeczy, które mi się nie podobały, to głębokość zanurzenia kadłuba i prędkość poruszania się modelu.
1. Z głębokością problem wykryłem już w domu, natomiast nad stawem wyraźny rant na kadłubie pokazał, że jest to 2 cm poniżej linii wodnej, w domu przy pomiarach wyszło, że 1 cm????.
2. Prędkość - liczyłem, że przerobione przekładnie pozwolą kadłubowi wejść, chociaż trochę w ślizg, okazało się, że kadłub zachowywał się majestatycznie raczej jak kuter, balia, a nie jak ścigacz.
3. Szczelność kadłuba – no tutaj sukces, żadnych przecieków nawet najmniejszych
4. Regulator – też jest ok. , był lekko ciepły przy maksymalnych obrotach, jakie udało się wycisnąć, nawet zadziałało zabezpieczenie tzw. CUT OFF, podczas prób zasięgu aparatury, w pewnym momencie wydawało mi się, że model zatrzymał się, był tak daleko, że nie mogłem jednoznacznie stwierdzić czy płynie, gdy poszedłem brzegiem stawu bliżej okazało się, że faktycznie stał, cofnąłem manetkę gazu do neutrum i ponownie dałem na maksa do przodu, model ruszył tyle tylko, że po obrotach silników słyszałem, że regulator daje tylko połowę mocy na silniki, wcześniej były dużo wyższe.
Czas zabawy na akumulatorze 3,7 Ah - ładowałem go jakieś dwa dni wcześniej i był używany sporadycznie, ostatni raz w sobotę w wannie przy sprawdzeniu szczelności, zabawa na stawie z pełnymi obrotami trwała może jakieś 15 – 20 min, potem jeszcze córka pływała kilkanaście minut, ale miałem obawy, że zdechnie za szybko i będę musiał się skąpać w zielonej breji i postanowiłem zakończyć testowanie.

Wnioski: na pewno do wymiany silniki z przekładnią i akumulator pozwoli mi to na zaoszczędzeniu na wadze, oraz liczę że model po tym tuningu będzie inaczej pływał, wypróbuje przekładnie o mniejszym przełożeniu mam już obiecane do testów.
Filmik : http://www.youtube.com/watch?v=Oep74InuCEA

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Pozdrawiam Darek
Awatar użytkownika
Tomasz_D
Posty: 558
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Wielozadaniowy kuter klasy DARK

Post autor: Tomasz_D »

Darku czy jesteś pewny że Twój samodzielnie wykonany regiel pozwala wycisnąć z silników maksymalne obroty ?
Awatar użytkownika
rychenko
Posty: 677
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Wielozadaniowy kuter klasy DARK

Post autor: rychenko »

Witaj Darku , gratuluję wodowania! Tak czytam co napisałeś i się zastanawiam jaka jest przyczyna ze łajba wolno pływa , może warto by było spróbować dać napęd bezpośrednio na wały ,bez przekładni raz ze zyskałbyś trochę na wadze i moim zdaniem ścigacz pływałby o wiele szybciej ,nie wiadomo tylko czy silniki nie będą się zbytnio grzały jaki one maja pobór prądu?
Patrząc na zdjęcia burty wystają bardzo dużo z wody aż nie do wiary ze łajba jest jeszcze 2 centymetry za mocno zanurzona.
Pozdrawiam Ryszard
Tu zaopatruję się w polistyren i inne materiały
http://www.swiatmodeli.eu/
Awatar użytkownika
Darek05
Posty: 60
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Wielozadaniowy kuter klasy DARK

Post autor: Darek05 »

Tomasz_D napisał:
Darku czy jesteś pewny że Twój samodzielnie wykonany regiel pozwala wycisnąć z silników maksymalne obroty ?


Pomierzyłem spadek napięcia jaki jest na regielku i wyszło że 1V, poprosiłem brata aby pomierzył jaki jest na fabrycznym, na razie nie miał czasu aby sprawdzić.

Myślę że wina leży w przekładni i chyba w silnikach, wydaje mi się że przekładnie planetarne dość mocno redukują obroty, mimo że jeden stopień został wywalony, nie potrafiłem znaleźć na necie jak się liczy taka przekładnię, silniki też mogą mieć niskie obroty.

rychenko napisał:
może warto by było spróbować dać napęd bezpośrednio na wały ,bez przekładni raz ze zyskałbyś trochę na wadze i moim zdaniem ścigacz pływałby o wiele szybciej ,nie wiadomo tylko czy silniki nie będą się zbytnio grzały jaki one maja pobór prądu?

Mam obawy że akumulator za szybko zdechnie, ale warte spróbowania

Patrząc na zdjęcia burty wystają bardzo dużo z wody aż nie do wiary ze łajba jest jeszcze 2 centymetry za mocno zanurzona.

To w sam raz wynika z planów, zanurzenie to 1/4 wysokości kadłuba
Pozdrawiam Darek
Awatar użytkownika
antosiek
Posty: 464
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Wielozadaniowy kuter klasy DARK

Post autor: antosiek »

Dla przekładni planetarnej
Jeżeli przyjmiemy, że ilość zębów koła wewnętrznego to Z1, satelita to Z2 a zewnętrzne Z3 to mamy co następuje

Z1+2Z2 +Z3=0

Przełożenie nie zależy od Z2

obroty przekładni (czynny wałek Z1) i=1/1-Z3/Z1

(czynne jarzmo Z3) i=1-Z3/Z1
radekaug
Posty: 3
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Wielozadaniowy kuter klasy DARK

Post autor: radekaug »

witam serdecznie to znowu ja wiesz eryk
gratuluje sliczna córka i ma zacięcie do modelarstwa ja mam dwie ale żadna nie ma pociągu wolą tv
z tym napędem ja używam dwóch silników jonsona bez przekładni na śruby potrójne sportowe graupner i nie mam przekładni model pływa jak zwariowany a waży 12 kg. Przy napięciu 12v nie próbowałem jeszcze na 18 volt to jest nominalne napięcie dla tych silników.Na pewno spadnie prąd pobierany i jakieś 30 procent wzrosną obroty . Obalam mit że śruba musi być mniejsza od średnicy silnika moje silniki maja 42mm średnicy i śruby tyle samo dają sobie radę i wcale z nich nie dymi. Może to z tytułu dobrego chłodzenia wodno powietrznego Dałem do prób kable 1,5 mm i efekt taki że po trzech minutach pływania poszedł z nich dym
regulator kt€ry będzie zamontowany ma kable 6mm myślę że bedzie ok
pozdrawiam eryk
powodzenia w dalszej pracy nie długo wstawie panu zdjęcie z próby swojej łódki
Awatar użytkownika
Darek05
Posty: 60
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Wielozadaniowy kuter klasy DARK

Post autor: Darek05 »

Nareszcie znowu mam trochę czasu na przyjemności, przygotowałem dzisiaj nowe łoże pod silniki, przetestuje napęd bez przekładni zobaczę jak wypadnie pływanie, również zwarzyłem łoże i jest o połowę lżejszy od poprzedniego, jeżeli okazałoby się, że silnikom wystarczy mocy to cały napęd będzie lżejszy o połowę.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pozdrawiam Darek
ODPOWIEDZ