Żaglowce - zasady działania ... na statkach żaglowych

Tu pacujemy nad poradnikiem
Awatar użytkownika
oksal
Posty: 1849
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

Re: Żaglowce - zasady działania ... na statkach żaglowych

Post autor: oksal »

Ten stoper kotwicy, to lina na której po zwolnieniu z haka talii belki kotwicznej, była liną blokującą głowę kotwicy- przechodziła przez te duże koluszko kotwicy na rolkę stopera. Potem wolny koniec stopera był wybierany na pachole przyburtowym, dużej knadze itp. Stoper przenosił główne obciążenia mocowania głowy kotwicy do burty. Kotwica była z haku w czasie rejsu zwalniana. Przygotowanie kotwicy do opuszczenia wymagało jej podwieszenia na haku przy luzowaniu stopera itd.

Jeszcze jedno, jeden z końców stopera niekoniecznie był mocowany tak jak pokazuje Twój rysunek. Czyli przez otwór w belce kotwicznej. Mógł przechodzić przez metalowy pręt zakończony okiem. Pręt był wbity w kotbelkę i mógł stanowić ośkę na krążki wielobloku w noku belki i jarzmie stopera.

Kolejna uwaga, to jarzmo stopera był mocowane od odpowiedniej strony belki kotwicznej. O tym decydowała długość kotwicy. Chodziło o to, aby trójkąt sił dociskał jarzmo stopera do kotbelki, a nie wyrywał. Można sobie, to wyobrazić nanosząc na Twoim ostatnim rysunku hipotetyczną kotwicę i jej mocowanie poprzez stoper.
ODPOWIEDZ