Olinowanie HMS Victory

Tu pacujemy nad poradnikiem
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 82
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Halsy, kontraszoty (tacks) – (śr. 0,6 mm) – stała część halsu zakończona jest okiem szplajsowym, mocowanym w zwężeniu na noku bumpkina; dalej przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 6,3 mm) mocowany do rogu szotowego foka, przez blok ramienny (dł. 6,3 mm) mocowany stropem na noku bumpkina a następnie biegnie w kierunku fordeku gdzie mocowany jest do dużej knagi znajdującej się w dziobowym narożniku fordeku, u zbiegu dwóch belek - dziobowej i burtowej. Chciałbym tu zwrócić uwagę na to, że na obecnym okręcie taka knaga nie jest zamocowana, a hals odkładany jest wokół dużego pachoła, tego samego na którym odłożony jest szot blindy. Informacja o odłożeniu halsu na tej knadze pochodzi z książki C.Nepean'a Longridge'a. Takie samo miejsce odkładania tej liny określone zostało przez Davida Steel'a. Rysunek tak umieszczonej knagi znajduje się również na niektórych rysunkach w planach modelarskich Stefana Hebdy.

hals foka.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 82
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Nokgordingi (leech lines) – (śr. 0,2 mm) stała część liny mocowana jest węzłem gordingowym (buntline hitch) do ucha na liku bocznym foka; dalej lina przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 2,5 mm) zamocowany przewiązem do fokrei (na wysokości pierwszych szelek perty licząc od noku rei), następnie przez zewnętrzny krążek, zewnętrznego, podwójnego bloku (dł. 3 mm) zawieszonego pod platformą marsa (ten blok wykorzystywany jest również do brasu blindy). Dalej lina przechodzi przez bliźniaczy blok zamocowany pod platformą marsa, w jej rufowej części, następnie w dół do pokładu gdzie odkładana jest na 1 i 8 pachołku na rufowej belce na fordeku (obok dzwonnicy).

Gordingi (buntlines) – (śr. 0,25 mm) – (dwie liny na każdej burcie) w dolnej części mocowane są za pomocą węzła gordingowego do uch w dolnym liku foka; dalej biegną do góry po przedniej stronie żagla, przechodzą przez 2 pojedyncze bloki (dł. 2,5 mm) zamocowane przewiązem po dziobowej stronie fokrei (pierwszy blok na wysokości pierwszych, a kolejny na wysokości drugich szelek perty, licząc od masztu), dalej przez środkowy, podwójny blok (dł. 3 mm) mocowany pod platformą marsa w jego dziobowej części, przez drugi podwójny blok (dł. 3 mm) znajdujący się w rufowej części platformy marsa i dalej w dół do pokładu gdzie są mocowane do 3 i 6 pachoła na rufowej belce na fordeku (obok dzwonnicy).

gordingi foka.jpg
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 242
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: TomekA »

Fajnie, ze wznowiles rozrysowywanie takielunku do Victory. Dzieki za przejrzyste szkice!!! :)
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 82
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Slablina (slab line) – (śr. 0,2 mm) pełni tę samą rolę co gordingi, ale leży po wewnętrznej, nawietrznej stronie żagla. W dolnej części mocowana jest do wewnętrznego ucha dla gordingów, znajdującego się na liku dolnym żagla. Dalej przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 2,4 mm) zamocowany przewiązem do stropu bloku ćwiartkowego (quarter block), przewidzianego dla szota fokmarsla; blok slabliny mocowany jest pod blokiem ćwiartkowym. Dalej lina biegnie w dół do pokładu gdzie mocowana jest wokół nagielbanki kołkownicy znajdującej się przed kolumną foka.

Zastrzegam, że nazwa tej liny została przeze mnie "autorsko" spolszczona, albowiem nie znalazłem polskiego odpowiednika, który dla tej liny funkcjonowałby w terminologii żeglarskiej. Wszelkie sugestie co do prawidłowej, polskiej nazwy tej liny mile widziane ;)

Gejtawa (clue garnet) – (śr. 0,3 mm) – gejtawa w górnej części zamocowana jest do rei węzłem zaciskowym (timber hitch), tuż obok bloku gejtawy (zob. rys. gejtawa blindy). Dalej gejtawa biegnie w dół do bloku gejtawy (dł. 3 mm) zamocowanego w rogu szotowym, następnie w górę do bloku gejtawy (dł. 3 mm) przytwierdzonego do fokrei blisko zewnętrznego końca jej ośmiobocznej sekcji, następnie w dół, gdzie przechodzi przez środkowy szyber w pachole kołkownicy przed kolumną foka i odkładana jest wokół głowy pachoła tej kołkownicy.

gejtawa i slablina foka.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 82
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Bulina (bowline) – (śr. 0,37 mm) – do uch na liku bocznym żagla zamocowane są dwie liny (bridles) tworzące wieloramiennik. Liny mocowane są w ten sposób, że górna lina tworząca wieloramiennik jest mocowana do górnego ucha buliny na liku bocznym, następnie przechodzi przez oko utworzone w linie wieloramiennika znajdującej się poniżej i mocowana jest do kolejnego, niższego ucha na liku bocznym żagla. Kolejna, niżej położona lina wieloramiennika, która w górnej części połączona jest z górną liną, w dolnej części jest mocowana do kolejnego, trzeciego ucha na liku bocznym żagla. Do tego wieloramiennika, do jego najniżej położonej liny, za pomocą oka szplajsowego zamocowana jest bulina. Bulina biegnie w kierunku dziobu gdzie przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 4 mm) zamocowany przewiązem do kołnierza foksztagu. Po przejściu przez blok bulina biegnie w kierunku rufy i ostatecznie jest odkładana na 1 i 9 naglu kołkownicy znajdującej się przed kolumną foka.

bulina foka.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 82
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Fokmarsreja (fore topsail yard), fokmarsel (fore topsail)

Perty (horses) – (śr. 0,3 mm) – mocowane tak samo jak na fokrei; perty mają również po trzy szelki (śr. 0,25 mm). W przeciwieństwie do fokrei na fokmarsrei znajdują się nokperty. Nokperty zakończone są z obu stron okiem szplajsowym. Zewnętrzny koniec nokperty mocowany jest dookoła okucia na noku rei, a wewnętrzny mocowany przewiązem do rei, po jej rufowej stronie, w połowie odległości pomiędzy nokiem rei a szponami.

Więźba (parral) – fokmarsreja jest przytrzymywana blisko masztu przy pomocy więźby, takiej samej jak więźba dla oberblindrei. Więźba znajduje się po rufowej stronie fokstengi a oka górnej i dolnej liny więźby łączone są przewiązem po dziobowej stronie fokmarsrei, pod szponami.
Awatar użytkownika
Mario69
Posty: 0
Rejestracja: 28 lut 2015, 20:15

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Mario69 »

Dziękuję za wspaniałe zdjęcia i dokładne instrukcje olinowania :) Bardzo się to przyda w przyszłości - już się nakręcam na inne " pomoce " i pozdrawiam :)
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 82
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Kolejny odcinek „Niekończącej się opowieści”. Niestety z powodu permanentnego braku wolnego czasu aktualizacja tego tematu będzie powolna. Układy lin na wyższych piętrach masztów robią się coraz bardziej skomplikowane a ich rysowanie zajmuje znacznie więcej czasu niż wcześniej. Przykładowo rysunki do cięgła fokmarsrei powstawały przez ok 5 godzin. Niemniej jednak chcę zapewnić, że temat będzie kontynuowany i kolejne rysunki będą się pojawiać, choć nie będzie to następowało zbyt często. A teraz ad rem.

Cięgło (tye) – (średnica 0,5 mm) – na fokmarsrei nie ma slingu, a reja zawieszana jest przy pomocy złożonego układu lin i bloków. W centralnym punkcie fokmarsrei znajduje się podwójny blok (długość 5,3 mm). Ten blok zamocowany jest do rei podwójnym stropem, którego końce tworzące pętle łączone są przewiązem pod reją, pomiędzy linami więźby (parral). Do stropu tego podwójnego bloku, w jego górnej części, przymocowane są stropy z dwoma pojedynczymi blokami (długość 3 mm), przewidzianymi dla gordingów. Kolejnym elementem składającym się na układ lin i bloków są dwa pojedyncze bloki (długość 5,3 mm), zawieszone po każdej stronie fokstengi, tuż pod podłużnymi belkami salingu; bloki wiszą na długich stropach (średnica 5,5 mm), które na końcach mają oka. Te oka stropów mocowane są przewiązem (średnica 0,2 mm) owijanym kilkukrotnie wokół głowy stengi foka, tuż powyżej olinowania stałego. Cięgła (dwie sztuki) w górnej części są zakończone okiem, przez które przekładany jest drugi koniec cięgła i tak wykonana pętla jest zakleszczana na głowie stengi foka; cięgła mocowane są dookoła głowy stengi foka tuż powyżej przewiązów mocujących dwa pojedyncze bloki cięgła. W pierwszej kolejności mocowane jest cięgło na sterburcie później na bakburcie. Cięgło na sterburcie biegnie w dół, przechodzi przez dziobowy krążek podwójnego bloku zamocowanego na fokmarsrei, dalej biegnie w górę gdzie przechodzi przez pojedynczy blok pod salingiem znajdujący się na bakburcie i następnie w dół, w kierunku pokładu. Na końcu cięgła saizingiem mocowany jest podwójny blok (długość 6,9 mm) połączony liną (średnica 0,3 mm) z pojedynczym blokiem (długość 6,9 mm), tworząc długą talię. Pojedynczy blok jest mocowany w długim stropie, na którego górnym końcu znajduje się pętla a na dolnym oko z kauszą i hakiem. Hak w dolnej części stropu przytwierdzony jest do oka, znajdującego się na rufowym końcu ławy wantowej foka po stronie bakburty. Stała część liny tworzącej talię mocowana jest w górnej części stropu dolnego, pojedynczego bloku talii. Następnie lina przechodzi przez krążek podwójnego bloku, przez krążek bloku pojedynczego, ponownie przez krążek bloku podwójnego a następnie biegnie w dół gdzie przechodzi przez szyber w pachole mocowanym do pokładu po wewnętrznej stronie nadburcia fordeku (na bakburcie), na wysokości dzwonnicy, i na tym pachole jest odkładana. Cięgło na bakburcie biegnie w dół, przechodzi przez rufowy krążek podwójnego bloku zamocowanego na fokmarsrei, dalej biegnie w górę gdzie przechodzi przez pojedynczy blok pod salingiem znajdujący się na sterburcie; następnie cięgło biegnie w dół, w kierunku pokładu. Na końcu cięgła saizingiem mocowany jest podwójny blok (długość 6,9 mm) połączony liną (średnica 0,3 mm) z pojedynczym blokiem (długość 6,9 mm), tworząc długą talię. Pojedynczy blok jest mocowany w długim stropie, na którego górnym końcu znajduje się pętla a na dolnym oko z kauszą i hakiem. Hak w dolnej części stropu przytwierdzony jest do oka znajdującego się na rufowym końcu ławy wantowej foka po stronie sterburty. Stała część liny tworzącej talię mocowana jest w górnej części stropu dolnego, pojedynczego bloku talii. Następnie lina przechodzi przez krążek podwójnego bloku, przez krążek bloku pojedynczego, ponownie przez krążek bloku podwójnego a następnie biegnie w dół gdzie przechodzi przez szyber w pachole mocowanym do pokładu, po wewnętrznej stronie nadburcia fordeku (na sterburcie), na wysokości dzwonnicy i na tym pachole jest odkładana.
Długość stropu pojedynczego bloku talii powinna być taka, aby blok znajdował się nieco powyżej górnej linii siatek burtowych, znajdujących się na fordeku. Talia powinna być natomiast na tyle długa, aby podwójny, górny blok talii, po opuszczeniu fokmarsrei do wysokości dolnych dybów, znajdował się na mniej więcej tym samym poziomie co te dyby. W sytuacji, gdy fokmarsreja jest podniesiona podwójny blok talii powinien znajdować się mniej więcej na poziomie katarpin. Do górnego podwójnego bloku talii, zamocowane są dodatkowo dwa małe stropy z okiem i kauszą. Przez te kausze przechodzą ruchome paduny, co zapobiega skręcaniu się liny tworzącej długą talię cięgła.

cięgło fokmarsrei.jpg

talia cięgła fokmarsrei.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 82
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Topenanta (lift) – (średnica 0,3 mm) – stała część jest zakończona okiem i przytwierdzona hakiem do pętli utworzonej w stropie, zamocowanym wokół dybów fokstengi. Dalej topenanta przechodzi przez pojedynczy blok (długość 3 mm) mocowany stropem na noku rei, następnie przez dolny krążek siostrzanego bloku znajdującego się pomiędzy stenwantami, przez otwór w platformie marsa foka i biegnie w dół w kierunku want, gdzie odkładana jest na knadze wantowej mocowanej do drugiej wanty foka (licząc od dziobu).

topenanta fokmarsrei.jpg
Awatar użytkownika
Jarcio
Posty: 82
Rejestracja: 17 lut 2011, 13:43

Re: Olinowanie HMS Victory

Post autor: Jarcio »

Brasy (braces) - (średnica 0,3 mm) Stała części brasu mocowana jest do pętli grotsztagu, tuż powyżej bloku brasu fokmarsrei. Dalej bras przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 3,7 mm) zamocowany na noku rei za pomocą długiego stropu (brace pendant) tak jak na fokrei. Następnie bras biegnie w kierunku rufy, przechodzi przez pojedynczy blok (dł. 3,7 mm) zamocowany do pętli grotsztagu nieco powyżej bloku dla brasu fokrei, dalej biegnie wzdłuż grotsztagu (w kierunku pokładu) gdzie przechodzi przez blok (dł. 3,7 mm) przytwierdzony przewiązem do grotsztagu na wysokości dziobowej części wnęki na śródokręciu. Do grotsztagu jest zamocowany jeden blok podwójny (wówczas każdy bras przechodzi przez jeden krążek bloku) lub dwa bloki pojedyncze (wówczas każdy bras przechodzi przez oddzielny blok). Następnie bras biegnie w dół do pojedynczego bloku (dł. 3,7 mm) mocowanego hakiem do oka, które znajduje się w dziobowej listwie otaczającej wnękę. Ostatecznie bras odkładany jest na naglu zamocowanym do pierwszego pokładnika we wnęce.

brasy fokmarsrei.jpg
ODPOWIEDZ