Karl und Marie

indywidualne relacje z budowy uczestników projektu Karl und Marie
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Karl und Marie

Post autor: mirek »

No istotnie kotwica została pominięta co jest naszym błędem za co przepraszam jako współautor projektu.
Chcąc pomóc posłużę sie Książką Mondfelda , który podaje proporcje kotwic , Francuskiej i Angielskiej
Kotwica Angielska od roku 1800 :
Szerokość żaglowca : 2 = Długość kotwicy
Kotwica Francuska od roku 1800:
(Szerokość żaglowca X 4) : 10 = Długość kotwicy
Jedynie tak mogę ci pomóc
Jeżeli popełniam błąd to niech mnie koledzy wyprostują
Pozdrawiam Mirek Rybus
Awatar użytkownika
Budrys
Posty: 577
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Karl und Marie

Post autor: Budrys »

mirek napisał:
No istotnie kotwica została pominięta co jest naszym błędem za co przepraszam jako współautor projektu.
Chcąc pomóc posłużę sie Książką Mondfelda , który podaje proporcje kotwic , Francuskiej i Angielskiej
Kotwica Angielska od roku 1800 :
Szerokość żaglowca : 2 = Długość kotwicy
Kotwica Francuska od roku 1800:
(Szerokość żaglowca X 4) : 10 = Długość kotwicy
Jedynie tak mogę ci pomóc
Jeżeli popełniam błąd to niech mnie koledzy wyprostują

Wzajemne proporcje samej kotwicy postaram się odnaleźć w swoich notatkach. W stosunkowo małej jednostce mogła być raczej mniejsza kotwica jak 1/2 szerokości na pokładzie? Nie wiem też czy była w wydaniu z belką poprzeczną (drewnianą) czy z metalową poprzeczką (prętem). Ale to może być uzależnione raczej od okresu.:huh:
Pozdrawiam
Wojciech [Budrys]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"Where there is a will there is a way"
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Awatar użytkownika
mirek
Posty: 1879
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Karl und Marie

Post autor: mirek »

Wreszcie znalazłem post Romka o kotwicach

http://koga.net.pl/component/option,com_joomlaboard/Itemid,293/func,view/id,1561/catid,517/limit,6/limitstart,246/
Pozdrawiam Mirek Rybus
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 267
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Karl und Marie

Post autor: wurcelstock »

Witam;

Przepraszam, ze sie wetnę nieco nie na temat, ale poruszałem go już wcześniej...
Czy ktoś z szanownych Panów wie czy Karl und Marie posiadał pompy zęzowe? Nigdzie jakoś nie mogę znaleźć odpowiedniej informacji...

Tomek
Awatar użytkownika
jerry_bee
Posty: 922
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55

O:Karl und Marie

Post autor: jerry_bee »

zdrowy rozsądek podpowiada, że powinny być. ale na żadnym z rysunków, które mieliśmy do dyspozycji ich nie ma...

Obrazek

Obrazek

a na marginesie: ktoś kiedyś pytał o ustawienie koła sterowego - na tych rysunkach widać, że sternik rzeczywiście mógł stać plecami do kierunku jazdy.
--------------------------
pozdrawiam, jerry_bee
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 267
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Karl und Marie

Post autor: wurcelstock »

Fajne te rysunki...
Można je gdzieś znaleźć w większym formacie?
Awatar użytkownika
wurcelstock
Posty: 267
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Karl und Marie

Post autor: wurcelstock »

Co do wielkości kotwicy to za Hoekler'em:

[длина судна + ширинa] х ширину /2 = вес,
(długość statku + szerokość) x szerokość [w metrach] /2 = masa kotwicy [w tonach]

długość kotwicy = pierwiastek trzeciego stopnia z iloczynu masy kotwicy x współczynnik 1160

reszta wymiarów:
Obrazek

Curti pisze, że od 1840 do użytku wchodzą kotwice Wiliama Parkera (po kolejnych przeróbkach nazywane od 1852 kotwicami Admiralicji). Podstawową różnicą w stosunku do poprzednich jest to, że mają eliptyczny przekrój trzonu i mają składaną belkę (metalowy pręt). Proporcje i wymiary kotwicy pozostają jednak bez zmian.
Obrazek
Рис. 452. Адмиралтейский якорь.
1 — веретено (trzon); 2 — рога (rogi); 3 — лапы (łapy); 4 — носок рога; 5 — тренд; 6 — подвижный
шток (składana belka); 7 — штырь скобы (trzpień ucha); 8 - чека; 9 - радиусы кривизны рогов (promienie krzywizny rogów); 10 — скоба якоря (ucho).
Awatar użytkownika
Paliwiak1
Posty: 243
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Karl und Marie

Post autor: Paliwiak1 »

Bardzo dziękuje wszystkim za pomoc, teraz już sobie poradzę z wykonaniem kotwic rozrysuje ją sobie w AutoCadzie i mogę się śmiało za nią zabrać.:cheer:

Tak obecnie wygląda moja szalupa. Jest prawie skończona pozostało tylko zamocować łańcuchy i wstawić kołki na dulki. :P
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Z poważaniem Paliwiak
Awatar użytkownika
Paliwiak1
Posty: 243
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56

O:Karl und Marie

Post autor: Paliwiak1 »

Wysokość kotwic według Mirka powinna wynosić 90mm dla żaglowców Angielskich a dla Francuskich 72.
Moim zdaniem jest ona za duża w obu wypadkach. Chyba, że źle obliczałem, bo przyjmowałem wymiar szerokości modelu, ale to chyba niema różnicy, bo proporcje muszą być takie same.:)

Biorąc pod uwagę to, co na pisa wurcelstock kotwica powinna mieć wysokość 42mm i tej wersji się będę trzymał, jeśli się mylę to proszę o poprawkę.

Moim dowodem, że taki powinien być wymiar kotwicy jest zdjęcie RomekS na stronie http://koga.net.pl/component/option,com_joomlaboard/Itemid,293/func,view/id,1561/catid,517/limit,6/limitstart,84/
Chodzi mi o zdjęcie gdzie kotwice leżą na pokładzie i przyjmując, że szerokość listew pokładowych ma 6mm i uwzględniając, że stoją one pod kątem 60 stopni i długość belki poprzecznej jest taka sama jak całej kotwicy wychodzi dokładnie 42mm. :silly:
Z poważaniem Paliwiak
Awatar użytkownika
RomekS
Posty: 3205
Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: {"name":"Polska Toru\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}

O:Karl und Marie

Post autor: RomekS »

Paliwiak1 napisał:

Chodzi mi o zdjęcie gdzie kotwice leżą na pokładzie i przyjmując, że szerokość listew pokładowych ma 6mm i uwzględniając, że stoją one pod kątem 60 stopni i długość belki poprzecznej jest taka sama jak całej kotwicy wychodzi dokładnie 42mm. :silly:


O kurcze ale skomplikowany sposób obliczeń :woohoo:

Robiąc kotwice znałem wymiar szalupy i
po odpowiednim wyskalowaniu planu w Corelu otrzymałem wymiar kotwic.
Plany mam na kompie domowym. Niemniej wymiar 42 mm jest raczej poprawny.
Obrazek
ODPOWIEDZ