
Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
- rczarnec
- Posty: 283
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
Gotowe. Od siebie dodałem ster. Na razie tylko płetwa i rumpel. Siadam do okuć steru... chyba że mi robotę przywiozą...


Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Robert Czarnecki
- Rado
- Posty: 322
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
No fajnie wygląda.
Pytanie do wszystkich i prośba. Najpierw pytanie: czy omawiać takie detale jak płetwa steru itd ? Będą wykonane dokładnie taką techniką jak stępka więc nie ma nowych technik do omawiania
Prośba (też rodzaj pytania w gruncie rzeczy): czy wystarczy nam taki układ desek pokładu jaki widać na planach czy macie inne propozycje ?
Pytanie do wszystkich i prośba. Najpierw pytanie: czy omawiać takie detale jak płetwa steru itd ? Będą wykonane dokładnie taką techniką jak stępka więc nie ma nowych technik do omawiania
Prośba (też rodzaj pytania w gruncie rzeczy): czy wystarczy nam taki układ desek pokładu jaki widać na planach czy macie inne propozycje ?
http://erka.ovh.org/
- rczarnec
- Posty: 283
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
Zrób tak jak na planach. W końcu uczysz nas przeniesienia planów do przestrzeni 3D.
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Robert Czarnecki
- Rado
- Posty: 322
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
Kolejny miniodcinek- tym razem wygładzenie kadłuba i funkcja multires. Wieczorem "odeskujemy" pokład.
http://erka.ovh.org/Misc/08.zip
http://erka.ovh.org/Misc/08.zip
http://erka.ovh.org/
-
- Posty: 59
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
Jak zwykle zbiorczo wszystko dostępne na :
http://89.79.38.193/Mini_kurs_Blendera/
Pozdrawiam
Krzysztof
http://89.79.38.193/Mini_kurs_Blendera/
Pozdrawiam
Krzysztof
www.modelsdockyard.com
- rczarnec
- Posty: 283
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
Rado, czy dodawanie "na stałe" większej liczby wielokątów jest potrzebne? Bo jeśli nie to mam dwa inne sposoby na wygładzenie kadłuba:
1. Dodanie modyfikatora SUBSURF - efekt podobny jak dla MUTIRES, ale utworzone wielokąty i wierzchołki są tworzone na bieżąco na podstawie aktualnej siatki bryły. Ostrość krawędzi można uzyskać ustawiając parametr CREASE (Shift+E po zaznaczeniu krawędzi) na wartość 1 (przesuwając mysz lub wpisując bezpośrednio 1 i Enter). Krotność podziału metodą SUBSURF ustala się osobno dla modelowania i renderingu (drugi parametr można zwiększyć dla lepszego efektu optycznego). Oczywiście tak utworzone wierzchołki można w każdej chwili dodać na stałe do siatki wciskając klawisz APPLY w oknie modyfikatora.
2. Włączenie opcji SET SMOOTH w sekcji Links and materials. Ostrość krawędzi w tej metodzie można uzyskać automatycznie dodając modyfikator EDGE SPLIT (w parametrach - domyślnie 0-30 stopni - podajemy zakres kątów pomiędzy płaszczyznami w jakim wygładzanie ma być zastosowane). Różnica polega na tym, że nie są tworzone dodatkowe wierzchołki. Jeśli w podanym zakresie kątów znajdują się krawędzie mające pozostać ostre, to należy je zaznaczyć, wcisnąć Ctrl-E i z menu wybrać MARK SHARP.
Przy zaznaczaniu krawędzi można automatycznie wybierać całe krawędzie obiektu przytrzymując klawisz Alt.
1. Dodanie modyfikatora SUBSURF - efekt podobny jak dla MUTIRES, ale utworzone wielokąty i wierzchołki są tworzone na bieżąco na podstawie aktualnej siatki bryły. Ostrość krawędzi można uzyskać ustawiając parametr CREASE (Shift+E po zaznaczeniu krawędzi) na wartość 1 (przesuwając mysz lub wpisując bezpośrednio 1 i Enter). Krotność podziału metodą SUBSURF ustala się osobno dla modelowania i renderingu (drugi parametr można zwiększyć dla lepszego efektu optycznego). Oczywiście tak utworzone wierzchołki można w każdej chwili dodać na stałe do siatki wciskając klawisz APPLY w oknie modyfikatora.
2. Włączenie opcji SET SMOOTH w sekcji Links and materials. Ostrość krawędzi w tej metodzie można uzyskać automatycznie dodając modyfikator EDGE SPLIT (w parametrach - domyślnie 0-30 stopni - podajemy zakres kątów pomiędzy płaszczyznami w jakim wygładzanie ma być zastosowane). Różnica polega na tym, że nie są tworzone dodatkowe wierzchołki. Jeśli w podanym zakresie kątów znajdują się krawędzie mające pozostać ostre, to należy je zaznaczyć, wcisnąć Ctrl-E i z menu wybrać MARK SHARP.
Przy zaznaczaniu krawędzi można automatycznie wybierać całe krawędzie obiektu przytrzymując klawisz Alt.
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Robert Czarnecki
- Rado
- Posty: 322
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
Widzisz- tak, zasadniczo masz rację, są dodatkowe metody ale- podobnie jak w przypadku każdego narzędzia - istnieje kilka możliwości wykonania tej samej operacji. Nie tylko tej- o każdej z opisywanych tutaj da się to powiedzieć, zaczynając od samego początku naszej zabawy. Nie opisuję wszystkich- dokonuję wyboru jednego, moim zdaniem najprostszego, najłatwiejszego do opanowania przez amatorów sposobu. Zarówno subsurf jak i smooth niosą ze sobą konsekwencje o których trzeba pamiętać, a które skomplikowałyby dalszą część tutoriala- co nie znaczy że są złe. Po prostu moim subiektywnym zdaniem nie są najlepsze w tej chwili i na tym poziomie. Czy mam rację ? Nie wiem, to każdy będzie w stanie rozstrzygnąć posiadając pełną wiedzę na temat Blendera i patrząc wstecz. Bez niej zdany jest na zaufanie "nauczycielowi" i- jakkolwiek niemiło by to brzmiało- przyjęcie pewnych wyborów "na wiarę".
Opcję set smooth będziemy musieli wykorzystać tak czy inaczej ale wiąże się ona nie ze stworzeniem rzeczywistych interpolacji tylko z metodą pokazania niezmienionej geometrii. Naszym celem jest - mimo wszystko- dokonanie rzeczywistych zmian w geometrii a nie pozorowanie ich (choć i jego użyjemy).
PS. Oczywiście to nie wymówka i próba nadundania się- próbuję tylko wytłumaczyć czemu wybrałem taką a nie inną opcję. Mam nadzieję że nie masz mi za złe.
Opcję set smooth będziemy musieli wykorzystać tak czy inaczej ale wiąże się ona nie ze stworzeniem rzeczywistych interpolacji tylko z metodą pokazania niezmienionej geometrii. Naszym celem jest - mimo wszystko- dokonanie rzeczywistych zmian w geometrii a nie pozorowanie ich (choć i jego użyjemy).
PS. Oczywiście to nie wymówka i próba nadundania się- próbuję tylko wytłumaczyć czemu wybrałem taką a nie inną opcję. Mam nadzieję że nie masz mi za złe.
http://erka.ovh.org/
- rczarnec
- Posty: 283
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
Dlatego się pytam, że nie znam różnic pomiędzy tymi metodami a ich wizualny efekt wydaje się zbliżony. Chodzi mi o wyjaśnienie moich spotrzeżeń i wątpliwości, a szczegółowy opis metod wynika z chęci dokładnego ich opisania, tak, abyś nie miał wątpliwości o co mi chodzi. Za Tobą stoi doświadczenie i biorę Twoje rady za aksjomaty, mam nadzieję, że moich pytań nie odbierasz jako wymądrzania się. :(
Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Robert Czarnecki
- Rado
- Posty: 322
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
Luz- bez napięć ;). To ma być przyjemność, nadymanie się nie miałoby sensu (tym bardziej że masz w dużej części rację).
http://erka.ovh.org/
- rczarnec
- Posty: 283
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:Mini-kurs Blendera- Sakoleva z 1835
MULTIRES mnie pokonał, nie jestem w stanie zapanować nad jego efektami.
Mam w związku z tym kilka pytań:
- czy powierzchnie, których krawędzie mają być ostre mają być oddzielane łącznie, czy osobno, tzn. wszystkie górne powierzchnie burt razem, powierzchnie pawęży razem, wewnętrzne powierzchnie burt razem?
- czy oprócz wymienionych powierzchni oddzielałeś jeszcze inne? jakie?
- jak uniknąć zaokrąglania krawędzi oddzielanych powierzchni?
- czy mógłbyś krok po kroku pokazać jak robisz to Ty?
Natomiast jak zastosuję SUBSURF z dopasowaniem parametru CREASE to efekt mam taki:


Mam w związku z tym kilka pytań:
- czy powierzchnie, których krawędzie mają być ostre mają być oddzielane łącznie, czy osobno, tzn. wszystkie górne powierzchnie burt razem, powierzchnie pawęży razem, wewnętrzne powierzchnie burt razem?
- czy oprócz wymienionych powierzchni oddzielałeś jeszcze inne? jakie?
- jak uniknąć zaokrąglania krawędzi oddzielanych powierzchni?
- czy mógłbyś krok po kroku pokazać jak robisz to Ty?
Natomiast jak zastosuję SUBSURF z dopasowaniem parametru CREASE to efekt mam taki:

Pozdrowienia
Robert Czarnecki
Robert Czarnecki