Relacja z budowy Vasa. Warto obejrzeć ciekawą pracę. Link dostałem z Ship Modelers Forum
http://www.youtube.com/watch?v=W3-DqKBG9dU
Vasa na YouTube
- Leon27
- Posty: 545
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
- Lokalizacja: {"name":"Pozna\u0144","desc":"","lat":"","lng":""}
Opis i szczegóły budowy VASA
Całkiem nieźle opracowanie dotyczące szaczegółów budowy Vasy znalazłem przypadkiem. Całkiem ciekawa lektura:))) POLECAM!!! Przeszło 500 zdjęc i rycin. Nie pominięto również samego faktu wydobywania.
http://www.wasadream.com/Index/indexenglish.html
Polecam
http://www.wasadream.com/Index/indexenglish.html
Polecam
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
VASA / Szalupa
Kolega, który buduje Wasę ma problem z szalupą. Pytanie kieruję do kolegów, którzy coś wiedzą na ten temat lub mają fotki modelu z Muzeum Wasy - Vasamuseet w Sztokholmie.
Marek napisał:

.jpg)
Wspomniany plan z Modelarza /który myślę namącił/.
Od Tomka Aleksińskiego wiem (kolega też bardzo dziękuje za informacje), że prawidłowe usytuowanie szalupy było na śródokręciu na osi kadłuba.
Tomek napisał:
I dalej Tomek zasugerował model z muzeum, stąd moja prośba do tych, którzy tam byli.
http://www.youtube.com/watch?v=hev1WwOcmWM&feature=related
-------------------------------------------
Ps. Linki w tym temacie z postów powyżej przejrzałem i jest fotka na której szalupy nie ma.

Marek napisał:
Pytanie mam odnośnie umieszczenia szalupy na głównym pokładzie Vasy. Nie widać za bardzo na planach (poza jednym, który przesyłam z Modelarza - dosyć nowe ale bez specjalnych opisów), w którym miejscu i w jaki sposób była mocowana szalupa (jaka podstawa?)? Nie chciałbym wzorować się na modelach istniejących chyba, że któryś sposób jest prawidłowy (prawdopodobny)
...

.jpg)
.jpg)


Wspomniany plan z Modelarza /który myślę namącił/.

Od Tomka Aleksińskiego wiem (kolega też bardzo dziękuje za informacje), że prawidłowe usytuowanie szalupy było na śródokręciu na osi kadłuba.
Tomek napisał:
...Jesli okret mial do dyspozycji szalupe, a Wasa bedac okretem "krolewskim", najprawdopodobniej mial, byla ona z reguly zamocowywana na srodokreciu (waist), uwiazana na zapasowych rejach czy masztach, ulozonych wzdluznie, w srodkowej osi kadluba, albo tez na specjalnych do tego celu kobylkach (?) tamze.
Jesli na wierzchnim pokladzie, w srodokreciu, nie bylo na to miejsca, czesto taka szalupe zwyczajnie holowano na linie za okretem, by w kazdej chwili byla dostepna do uzytku.
Takie byly ogolne zasady w tej kwestii...
I dalej Tomek zasugerował model z muzeum, stąd moja prośba do tych, którzy tam byli.
...Gdybym jednak musial polegac na istniejacych innych modelach oryginalu, to wzialbym tylko pod uwage doskonaly model Wasy w skali 1:10 znajdujacy sie w tymze samym muzeum w Sztokholmie. Model ten tez zostal zbudowany z wielka doza pieczolowitosci i uwagi co do owczesnej sztuki szkutniczej. Wszystko inne, tak z zestawow czy wg. jakichs tam planow i materialu wlasnego, jest tylko mniej lub bardziej zgodne z prawda historyczna (z naciskiem raczej na slowko "mniej").
Zerknij na link ponizej, do krotkiego filmiku pokazujacego ten wlasnie model. Widac tam wyraznie, ze na wierzchnim pokladzie nie ma zadnej szalupy, a okret ciagnie dwie z nich z tylu na linach, zreszta najzupelnie zgodnie z owczesnie panujacymi praktykami.
http://www.youtube.com/watch?v=hev1WwOcmWM&feature=related
-------------------------------------------
Ps. Linki w tym temacie z postów powyżej przejrzałem i jest fotka na której szalupy nie ma.

Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- oksal
- Posty: 1893
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:55
O:VASA / Szalupa
Karrex napisał:
Z tym tematem zawsze jest problem. Karol, może uda Ci się znaleźć odpowiedź w jednostkach holenderskich tego okresu albo poprzeglądaj malarstwo Vrooma, który malował żaglowce tak jakby je fotografował i żył w tym okresie co budowano Wase. Może coś znajdziesz.
Kolega, który buduje Wasę ma problem z szalupą
Z tym tematem zawsze jest problem. Karol, może uda Ci się znaleźć odpowiedź w jednostkach holenderskich tego okresu albo poprzeglądaj malarstwo Vrooma, który malował żaglowce tak jakby je fotografował i żył w tym okresie co budowano Wase. Może coś znajdziesz.
- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:VASA / Szalupa
oksal napisał:
Dzięki, przeglądam obrazy Vrooma na razie TU

... poprzeglądaj malarstwo Vrooma, który malował żaglowce tak jakby je fotografował i żył w tym okresie co budowano Wase. Może coś znajdziesz.
Dzięki, przeglądam obrazy Vrooma na razie TU

Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:VASA / Szalupa
Przejrzałem jeszcze raz fotki modeli Vasy z łodziami na pokładzie (te z pierwszego mojego postu w tym temacie - zgroza).
To jest wolna amerykanka. Zero wysiłku, żeby poszukać łódź (szalupę) Vasy.
Chwała tylko tym modelarzom, że nie robili pontonów ratunkowych ;).
A wystarczy tylko poszukać ;).
/na tym zdjęciu widać kołowrót na śródokręciu/
/tu już kołowrót jest wyłamany/ Andrzej jak mogłeś, teraz będą robić łodzie bez kołowrotu ;)
Dzięki za fotki.
Są to fotki Andrzeja (myszor), z Vasamuseet w Sztokholmie.
W necie niewiele, ale można zobaczyć fotki oryginału

To jest wolna amerykanka. Zero wysiłku, żeby poszukać łódź (szalupę) Vasy.
Chwała tylko tym modelarzom, że nie robili pontonów ratunkowych ;).
A wystarczy tylko poszukać ;).

/na tym zdjęciu widać kołowrót na śródokręciu/

/tu już kołowrót jest wyłamany/ Andrzej jak mogłeś, teraz będą robić łodzie bez kołowrotu ;)
Dzięki za fotki.

Są to fotki Andrzeja (myszor), z Vasamuseet w Sztokholmie.
W necie niewiele, ale można zobaczyć fotki oryginału





Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:VASA / Szalupa Marka
Szalupa Marka
Marek napisał:

Marek napisał:
...
przesyłam Ci zdjęcia mojej szalupy. Jak prześledziłem rysunki i zdjęcia, to okazało się, że była ogromna (ok. 12 m). Nie dziwię się, że woleli ją ciągnąć za okrętem niż dźwigać do góry na pokład. Rzuciła mi się też w oczy jedna rzecz, a mianowicie położenie jej wzdłuż burty było jedynym rozwiązaniem umożliwiającym pracę kabestanu. Chyba żeby ją podnieść odpowiednio wysoko.
Znalazłem też filmik gdzie widać jej wielkość.
http://www.youtube.com/watch?v=6wZjwseQy_8&feature=related
...






Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
O:VASA / Książki
Wykorzystując znajomość z SantaClausem ;), kolega Marek powiększył swoją modelarską biblioteczkę:
„Die Vasa – Geschichte des schwedischen Prunkschiffes”
Autor: Daniel Schmiedke
wydawnictwo: Koehler& Amelang Gmbh, 2006
format: 17x24 cm
okładka: miękka
stron: 112
Marek napisał:
Ponieważ książka powstała przy współpracy Berlińskiego Muzeum Techniki (gdzie stoi model w skali 1:25), to miałem nadzieję, że będzie więcej zdjęć. Niestety jest to opracowanie typowo historyczne i dużą część zajmuje historia Szwecji początku XVII wieku i podłoże wojen szwedzkich. Ciekawym elementem są opisy niektórych figur - rzeźb występujących na okręcie i ich ikonografia. Fotografie są kolorowe, ale dosyć małe. Ogólnie książka dosyć dobra ale spodziewałem się trochę czegoś innego.
„Die Wasa von 1628”
Autor: Gunter Lanitzki
wydawnictwo: Transpress Verlag Verkehrswesen Berlin 1, 1984
format: 17x24 cm
okładka: twarda
stron: 152
Marek napisał:
Książka trochę stara i zdjęcia tylko czarno-białe, ale dużo lepsza niż poprzednia. Zdjęć jest bardzo dużo a pomiędzy nimi są wydrukowane plany. Opisuje historię Szwecji, budowy okrętu, zatonięcia i wydobycia oraz konserwacji. Część zdjęć jest unikalnych. Można powiedzieć, że takiej książki się spodziewałem. Szkoda , że nie została wydana na większym formacie.
„Die Vasa – Geschichte des schwedischen Prunkschiffes”

Autor: Daniel Schmiedke
wydawnictwo: Koehler& Amelang Gmbh, 2006
format: 17x24 cm
okładka: miękka
stron: 112


Marek napisał:
Ponieważ książka powstała przy współpracy Berlińskiego Muzeum Techniki (gdzie stoi model w skali 1:25), to miałem nadzieję, że będzie więcej zdjęć. Niestety jest to opracowanie typowo historyczne i dużą część zajmuje historia Szwecji początku XVII wieku i podłoże wojen szwedzkich. Ciekawym elementem są opisy niektórych figur - rzeźb występujących na okręcie i ich ikonografia. Fotografie są kolorowe, ale dosyć małe. Ogólnie książka dosyć dobra ale spodziewałem się trochę czegoś innego.
„Die Wasa von 1628”

Autor: Gunter Lanitzki
wydawnictwo: Transpress Verlag Verkehrswesen Berlin 1, 1984
format: 17x24 cm
okładka: twarda
stron: 152




Marek napisał:
Książka trochę stara i zdjęcia tylko czarno-białe, ale dużo lepsza niż poprzednia. Zdjęć jest bardzo dużo a pomiędzy nimi są wydrukowane plany. Opisuje historię Szwecji, budowy okrętu, zatonięcia i wydobycia oraz konserwacji. Część zdjęć jest unikalnych. Można powiedzieć, że takiej książki się spodziewałem. Szkoda , że nie została wydana na większym formacie.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
The William Rex, a Ship Model / Książka
„The William Rex, a Ship Model”
Autor: Ab Hoving
wydawnictwo: Waanders Publisher Rijksmuseum Amsterdam, 2005
format: 17x24 cm
okładka: miękka
stron: 64
Marek napisał:
To jest naprawdę ciekawa książka gdyż przedstawia istniejący model. Są świetne kolorowe zdjęcia modelu, rozrysowano dosyć dokładnie olinowanie. Nie ma jednak w niej wszystkich planów (głównie brak przekrojów). Zawiera także pojedyncze zdjęcia niektórych innych modeli z tej samej epoki.

Autor: Ab Hoving
wydawnictwo: Waanders Publisher Rijksmuseum Amsterdam, 2005
format: 17x24 cm
okładka: miękka
stron: 64




Marek napisał:
To jest naprawdę ciekawa książka gdyż przedstawia istniejący model. Są świetne kolorowe zdjęcia modelu, rozrysowano dosyć dokładnie olinowanie. Nie ma jednak w niej wszystkich planów (głównie brak przekrojów). Zawiera także pojedyncze zdjęcia niektórych innych modeli z tej samej epoki.
Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

- Karrex
- Posty: 1194
- Rejestracja: 04 gru 2010, 21:56
Vasa - Flagi, bandery
Ciekawy (myślę) problem "wymailował" kolega od Vasy
Str. 147

powiększenie

Str. 151

powiększenie


flaga królewska z lwami i herbem
Rufa modelu w VasaMuseet

Myszor dzięki za fotkę
Ja nic nie znalazłem
Marek pisze:...
Interesuje mnie flaga na rufie okrętu Vasa
[...]
spokoju mi nie dają dwie ilustracje, które dopatrzyłem w sławnej książce "The Royal Warship Vasa", którą napisał Bjorn Landstrom. A mianowicie są to ilustracje przedstawiające Vasę w dniu wypłynięcia-zatonięcia na stronach 147 i 151.
Na maszcie flagowym, na rufie powiewa flaga, której nigdzie nie mogę znaleźć.
Skąd autor książki miał taki wzorzec, czyj herb przedstawia owa flaga???
Str. 147

powiększenie

Str. 151

powiększenie


flaga królewska z lwami i herbem
Rufa modelu w VasaMuseet

Myszor dzięki za fotkę

Ja nic nie znalazłem

Pozdrawiam
Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo

Karol
W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux
Pozłotnictwo
