Drewno do budowy żaglowców-sezonowanie

Czyli rozmowy o wszystkim i niczym, techniki modelarskie i warsztat modelarski
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Orisara
Posty: 0
Rejestracja: 03 sty 2016, 15:46

Drewno do budowy żaglowców-sezonowanie

Post autor: Orisara »

Witam wszystkich. W moim mieście czyli Wrocławiu spora część ogrodów działkowych będzie likwidowana. Niesie to za sobą możliwość prawie darmowego zdobycia drewna z drzew owocowych (grusze, śliwy, wiśnie, czereśnie a czasami i bukszpan :D ). Bardzo często są to wieloletnie drzewa. Moje pytanie to jak prawidłowo wysezonować takie drewno aby nadawało się do prac szkutniczych?

Pozdrawiam Artur
Awatar użytkownika
SZYMONS
Posty: 0
Rejestracja: 12 gru 2012, 20:17

Re: Drewno do budowy żaglowców-sezonowanie

Post autor: SZYMONS »

Witaj
Także jestem ciekaw bo u mnie na działce leży jakieś pocięte drzewo przygotowane przez poprzedniego właściciela chyba do wędzenia
Awatar użytkownika
Orisara
Posty: 0
Rejestracja: 03 sty 2016, 15:46

Re: Drewno do budowy żaglowców-sezonowanie

Post autor: Orisara »

I jeszcze jedna ważna kwestia. Na jakie odcinki najbezpieczniej ciąć to drewno? Bo o zabezpieczeniach końcówek farbą wodoodporną na czas sezonowania to wiem ;). Okorować czy zostawić z korą?
Pozdrawiam Artur
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 138
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Drewno do budowy żaglowców-sezonowanie

Post autor: Emerjan »

Chciałbym odnowić pytanie z przed czterech lat bo nie padła wówczas żadna odpowiedź a może dziś ktoś ma wiedzę i doświadczenie. W moim ogrodzie kiedyś posadziłem sporo drzew i krzewów, dziś się to rozrosło, zagęściło i trzeba ciąć. Jest poza owocowymi tj czereśnią, brzoskwinią i dereniem(ten od nalewek) trochę egzotyki jak bukszpan, głogownik, perukowiec a nawet holly (ostrokrzew). Drewno to może być za parę lat wykorzystane do budowy modeli ale jak je przygotować do suszenia. Opinie w internecie są bardzo różne czasem i często zaprzeczające sobie. Ja z doświadczenia wiem że grubiznę trzeba choćby piłą łańcuchową pociąć na dechy nawet nierówne i jak są robale to okorować. Nie wiem natomiast czy cienkie gałęzie takie 3-4 centymetry średnicy okorowywać czy nie. Jak suszyć bukszpan nie mówiąc już holly czy innych egzotykach. Parę fotek z tego co pozyskałem przedstawiam niżej. Pozdrawiam Janek
Załączniki
Porównanie holly ( ten cienki suchy patyk) z klockiem mokrego świeżego derenia (bardzo ciężkie drewno podobno używane kiedyś na koła zębate)
Porównanie holly ( ten cienki suchy patyk) z klockiem mokrego świeżego derenia (bardzo ciężkie drewno podobno używane kiedyś na koła zębate)
P1014966.JPG (112.87 KiB) Przejrzano 3304 razy
Dzisiejszy urobek od lewej: holly, bukszpan, dereń, perukowiec, dziki bez i jeszcze raz holly
Dzisiejszy urobek od lewej: holly, bukszpan, dereń, perukowiec, dziki bez i jeszcze raz holly
P1014965.JPG (151.95 KiB) Przejrzano 3304 razy
tak potrafi popękać po roku źle przygotowane drewno
tak potrafi popękać po roku źle przygotowane drewno
P1014963.JPG (151.88 KiB) Przejrzano 3304 razy
Cięcie gałęzi robię po zamocowaniu na sankach przy prowadnicy piły tarczowej
Cięcie gałęzi robię po zamocowaniu na sankach przy prowadnicy piły tarczowej
P1014962.JPG (150.85 KiB) Przejrzano 3304 razy
Holly to niestety przy 2,5 m wysokości tylko 3 cm średnicy w najgrubszym miejscu
Holly to niestety przy 2,5 m wysokości tylko 3 cm średnicy w najgrubszym miejscu
P1014959.JPG (139.93 KiB) Przejrzano 3304 razy
nieforemna gałąź bukszpanu
nieforemna gałąź bukszpanu
P1014955.JPG (142.74 KiB) Przejrzano 3304 razy
gęstwina- mylin wchodzi na ostrokrzew - trzeba ciąć
gęstwina- mylin wchodzi na ostrokrzew - trzeba ciąć
Awatar użytkownika
TomekA
Posty: 386
Rejestracja: 03 paź 2011, 04:04

Re: Drewno do budowy żaglowców-sezonowanie

Post autor: TomekA »

Ja osobiscie niewiele wiem na ten temat, ale tyle co wiem, powiem... ;)
-sezonuj raczej tylko drewno z pni, unikaj cienszych mlodszych galezi (one, wzrastajac pod katem maja czesto nierowne sloje i nierowno schna i wypaczaja sie).
-do modelarstwa uzywaj raczej drewna "twardego" z rdzernia pnia, a nie miekkiego i wloknistego sapwood (ta czesc pnia gdzie plyna w nim soki) - typowo jasniejsza od drewna ze srodka pnia
-przed pocieciem pni sprawdz czy nie sa one chore (gnicie, prochnica, grzyby, pasozyty jak korniki, etc...)
-potnij pnie na rowne odcinki (powiedzmy metr, czy poltora dlugosci), okoruj (w korze lubia sie gniezdzic pasozyty, robaki czy korniki) i nie czekajac, zabezpiecz ich konce np. stopiona parafina, czy chocby jakas farba akrylowa do malowania scian, by nie spowodowac nadmiernie szybkiego wysychania tych obalkow przez ich pociete konce. Najlepsze schniecie jest powolne i rownomierne.
-potnij wzdluznie obalki na ciensze deski czy beleczki, np. 5x5 cm, itp...
-poukladaj naprzemiennie te beleczki jedna obok drugiej z odstepem kilku cm, krzyzujac warstwy czy przekladajac je cienszymi listwami (np. 1x1 cm, czy 2x2 cm) w jakims suchym i przewiewnym ale niezbyt goracym miejscu, np. garazu tak, by powietrze moglo miedzy nimi krazyc bez ograniczen.
- na szczyt takiej 'piramidki' poloz jakies ciezarki, kamienie, cegly, itp. tak, by przycisnac calosc i zapobiec ewentualnemu wypaczaniu sie beleczek podczas suszenia ich
-susz taki stog przez dlugi czas, przynajmniej pol roku - do roku albo nawet dluzej, zaleznie od gatunku drewna, jego gabarytow, tj. dlugosc, szerokosc i wysokosc beleczek, oraz od panujacej w pomieszczeniu wilgotnosci.
-sprawdzaj stan drewna od czasu do czasu, np. raz na miesiac, czy, kurczac sie jednoczesnie sie nie wypaczaja.
-przekladaj warstwy beleczek tak, by suszyly sie one rownomiernie.
Awatar użytkownika
Emerjan
Posty: 138
Rejestracja: 13 wrz 2019, 09:03

Re: Drewno do budowy żaglowców-sezonowanie

Post autor: Emerjan »

Dzięki Tomku. Szczególnie zależy mi na bukszpanie. Widziałem kawałki nieokorowane, okorowane a u Darka (Buko) nawet pocięte na połówki czy mniejsze kawałki. Szkoda byłoby zmarnować materiał dość rzadki. Janek
ODPOWIEDZ