Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

kolejny HMS Enterprize - ralfee

Opisy budowy jednostek żaglowych

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Postprzez ralfee3 » 05 Sty 2019, 22:45

Cześć,

Kończę powoli pas odbojowy. Ponieważ przed poszywaniem dolnej części kadłuba chcę poszyć nadburcia, aby zabezpieczyć wąsy grodzi przed łamaniem, to muszę zamontować wateway. Żeby zamontować waterway, muszę mieć pokładniki na środkowej części upper deck. Żeby zamontować pokładniki pod upper deck, muszę zamontować część lower deck. Tak więc zająłem się przygotowaniem listew i gretingów (pierwsze w moim życiu :-)) na lower deck.
Załączniki
0195.jpg
Na szablonie wyznaczam położenie wręg.
0196.jpg
Z planów zbieram położenie gretingów na lower deck. Oczywiście tylko tych, które będą widoczne przez otwarte gretingi na upper deck.
0197.jpg
0198.jpg
Listwy brzozowe cięte na frezie 0,5 mm. Dochodzę powoli do wprawy :-)
0199.jpg
Tak wygląda pas odbojowy teraz. Jeszcze sporo pieszczenia będzie. Będę chyba go barwił czarnym tuszem.
0200.jpg
Krawędzie gretingu robię z wenge. Taki prezent dostałem od Andrzeja63, wraz z dwiema tonami gruszy :-) Broza też od kolegi, bardzo fajna, czysta...
0201.jpg
Frezowanie krawędzi wewnętrznych.
0202.jpg
Listwa po frezowaniu.
0204.jpg
Frezowanie łączeń
0205.jpg
0206.jpg
0207.jpg
Frezowanie zewnętrznych krawędzi.
0208.jpg
0209.jpg
0210.jpg
0211.jpg
I takie coś mi wyszło. Kratki robiłem dwa razy, za pierwszym nie wyszło tak jak chciałem.
0212.jpg
Przymiarka z pokładem
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
 
Posty: 259
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 22:52
Miejscowość: Sosnowiec

 

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Postprzez ralfee3 » 14 Sty 2019, 22:26

Cześć,

Robię cały czas dolny pokład. Będzie bardzo mało widoczny, dlatego traktuje to jak poligon doświadczalny przed pokładami górnymi. Wiem już, że wenge na gretingi odpada, zbyt kruche i słabo się poleruje. Pokład zmontowałem na kartonie i zabrałem się za kołkowanie. Otwory robię sposobem podejrzanym u rosyjskiego modelarza, a kołki przy pomocy igły lekarskiej, dającej średnicę 0,6 mm, to też podejrzałem w relacjach profesjonalistów :-)
Załączniki
0213.jpg
Niestety w pasie odbojowym, pojawiły się zapadnięcia, ale radziłem sobie w taki właśnie sposób, po oszlifowaniu nie ma śladu "wstawki" :-).
0214.jpg
0215.jpg
Trasowanie otworów.
0216.jpg
0217.jpg
Są igły dające różne średnice, niestety w parametrach igieł średnicy wewnętrznej nie ma i trzeba doświadczalnie dobrać odpowiednią.
0218.jpg
0219.jpg
Igła po obróbce.
0220.jpg
przed wierceniem kołków, dobrałem obroty na MF70, ponieważ 5000 to zbyt dużo, wyrywa kołek i zapycha igłę.
0221.jpg
Wiercenie koniecznie wzdłuż słojów, inaczej nie daje rady.
0222.jpg
Znalazłem jeszcze kawałek ciemnej olchy. Próbowałem też w gruszy, ale chyba zbyt twarda bo igła się zapychała.
0223.jpg
0224.jpg
Kołki wydłubuję wiertłem 0,5 mm
0225.jpg
Dzisiejszy urobek :-).
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
 
Posty: 259
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 22:52
Miejscowość: Sosnowiec

 

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Postprzez emilc78 » 15 Sty 2019, 09:47

No tak...muszę sie nauczyć czytać - na początku myślałem, że kolega gretingi wycina i myślę sobie "w sumie nie najgorszy patent..." a tu takie cuś - kołki! Wow, kapitalny pomysł! (kapitalny - kapitan, he he he) Jakiej (choć pewnie znów nie doczytałem) średnicy igłę stosowałeś / nie tępiła się podczas wiercenia?
emilc78
 
Posty: 40
Rejestracja: 24 Maj 2017, 12:27
Miejscowość: Gdansk

 

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Postprzez ralfee3 » 16 Sty 2019, 15:10

Aby zrobić kołki 0,55 mm trzeba mieś igłę oznaczoną symbolem G21 dla średnicy 0,45 igła G22. Igła się nie tępi, ale podczas wiercenia, trzeba delikatnie ją zanurzać w materiale na samym początku wwiercania się, potem ruch może być bardziej zdecydowany.

Nie umiem rzeźbić w drewnie, ale koledzy którzy rzeźbią mogli by spróbować z dłutkiem z grubszych igieł do wenflonu, one mają średnicę nawet do 1 czy 1,5 mm. Podszlifować, oprawić w jakąś rękojeść i spróbować :-)
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
 
Posty: 259
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 22:52
Miejscowość: Sosnowiec

 

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Postprzez ralfee3 » 16 Sty 2019, 23:14

Dolny pokład zakołkowany.
Załączniki
0226.jpg
Kleiłem na patex zmieszany z czarnym akrylem.
0227.jpg
0228.jpg
0229.jpg
0230.jpg
0231.jpg
0232.jpg
0233.jpg
pozdrawiam,
Rafał
--------------------------------------------
w porcie: K&M
w stoczni: HMS Enterprize 1774
Awatar użytkownika
ralfee3
 
Posty: 259
Rejestracja: 25 Wrz 2017, 22:52
Miejscowość: Sosnowiec

 

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Postprzez dali » 17 Sty 2019, 00:50

No po prostu poezja. Brak mi słów.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
dali
 
Posty: 287
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
Miejscowość: Sobin

 

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Postprzez emilc78 » 17 Sty 2019, 12:19

jubiler mikrostolarstwa artystycznego
emilc78
 
Posty: 40
Rejestracja: 24 Maj 2017, 12:27
Miejscowość: Gdansk

 

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Postprzez Leon27 » 17 Sty 2019, 16:19

Będzie modelik na medal :-)
Awatar użytkownika
Leon27
 
Posty: 683
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Poznań

 

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Postprzez oksal » 17 Sty 2019, 22:05

Rafał, najbardziej precyzyjne kołkowanie jakie widziałem. Szczęka na podłodze:) Podziwiam.
Jak dasz na górnych pokładach (w widocznych miejscach) kratkę gretingu obróconą o 90 stopni to żaden sędzia Ci uwagi nie zwróci. A jeszcze jak nawiercisz tą igłą kołki w poprzek słoi w tym klocku, to będziesz mieć jak w oryginalnym kołkowaniu.
Ja robiłem kołkowanie z bambusa, ale to moje kołkowanie przy Twoim wydaniu to przedszkole. Super patent. Postaram się go kiedyś wykorzystać.
Awatar użytkownika
oksal
 
Posty: 2159
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:55
Miejscowość: Zbylitowska Góra |wieś:) pod Tarnowem

 

Re: kolejny HMS Enterprize - ralfee

Postprzez Dziecko » 17 Sty 2019, 22:09

Jak to się mówi, jeb*em... nie to nie to, a no SZENA MI OPADŁA NIE WIEM GDZIE JEST. Wzorowe kołkowanie, tylko tyle roboty, by potem to zakryć pokładem (lub pokładami?).
Awatar użytkownika
Dziecko
 
Posty: 550
Rejestracja: 04 Lip 2017, 10:33
Miejscowość: starogard gdański

 

PoprzedniaNastępna

Wróć do Stocznia - Żaglowce

Użytkownicy On-line

2 użytkowników i 341 gości online