Koga to strona miłośników modelarstwa szkutniczego. Znajdziesz tu wszystko, co jest Ci potrzebne do zbudowania modelu od podstaw. Pochwal się swoją pracą, zapytaj o opinię naszą społeczność, wymień się doświadczeniami. Jak znajdziesz chwilę - spotkaj się z nami w realu albo na shoutboxie. Serdecznie zapraszamy.

L'AMBITIEUX, 1692 / Sekcja rufowa

Opisy budowy jednostek żaglowych

L'AMBITIEUX, 1692 / Sekcja rufowa

Postprzez Karrex » 28 Maj 2015, 22:22

L'AMBITIEUX

Całkiem nieoczekiwanie stałem się szczęśliwym posiadaczem pierwszego numeru kolekcji wydawnictwa Altaya L'AMBITIEUX (podziękowania dla Sławka, dodam, że jako pierwszy zwrócił moją uwagę na tę kolekcję - stąd wątek).
Do zeszytu, prócz pierwszych sklejkowych elementów owrężenia, wydawca dodał kotwicę i ozdobę pawęży.

DSC_9471.jpg

Co prawda takie detale jak kotwice, elementy ozdób pawęży, figury galionowe, koła sterowe czy artyleria, dodawane na początku kolekcji, są tak potrzebne na tym etapie jak młot pneumatyczny w modelarstwie, ale czymś trzeba skusić i przytrzymać jak najdłużej ;), więc skoro są, to wykorzystam je do swoich celów 8-)

KOTWICA

Metalowy odlew.
Długość 68,5 mm;
rozstaw ramion 42 mm.

Na kotwicy przeprowadzę eksperyment czernienia.
Najpierw dokładnie iglakami zeszlifowałem nadlewki na bokach trzonu i łapach, następnie wyrównałem wklęśnięcia na trzonie, a na koniec wszystkie płaszczyzny przeszlifowałem drobnym papierem ściernym -

DSC_9465.jpg
DSC_9479.jpg

zauważyłem, że wielu kolegów pomija tę cenną radę z instrukcji budowy
(nie będę ukrywał, że w "galeonie" też pominąłem ten etap :oops:,

DSC_9873_zpsacdcfc4a.jpg

ale z pewnością to poprawię).

OZDOBA PAWĘŻY

Metalowy odlew, mosiądzowany (efekt złocenia), idzie po łuku (nie płaski), dość głęboko płaskorzeźbiony.
Szerokość: 76 mm;
wysokość: 52 mm;
grubość: 3,5 mm ramiak, 7,5 mm max. (dolny gzyms), 1,5 mm gr. tła.

DSC_9470.jpg
do fotografowania "złota" trzeba się specjalnie przygotować, zdjęcie z fleszem czy przy zwykłym światle dziennym nie oddaje "rysunku" rzeźbień

Całkiem niedawno ukończyłem dekoracje burtowe do galeonu, to niejako z rozpędu postanowiłem "zagospodarować" ozdobę pawęży. Nie będę ukrywał, że ta ozdoba zainspirowała mnie do całkiem nowego projektu, ale o tym sza, aby nie zapeszyć ;)
Zrobię jak zwykle odlew, więc odcisnąłem detal w plastelinie.

DSC_9480.jpg
na odcisku najlepiej widać precyzję rzeźbień na CNC

Do porównania przykłady w grupie w
» Linkowni
http://www.koga.net.pl/grupy/viewdiscus ... groupid=53


cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Image
Awatar użytkownika
Karrex
 
Posty: 1494
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Gdynia

 

Re: L'AMBITIEUX, 1692 / Historia

Postprzez Karrex » 18 Sty 2016, 16:48

Zanim przejdę do relacji z budowy to dla zainteresowanych trochę historii.
Oczywiście autorstwa p. Krzysztofa Gerlacha za co serdecznie dziękuję.

    Ambitieux

    Kariera tego okrętu trwała niezwykle krótko. Był to całkiem nowy w 1692 liniowiec 1 rangi, zwodowany koło grudnia 1691 lub w kwietniu 1692 w Rochefort. Trójpokładowiec o przybliżonym tonażu 1600 ton (Francuzi preferowali w tym czasie ładne, równe liczby), czy dokładniej 1530 ton, albo jeszcze bardziej dokładnie – 1529 ton.
    Długość 158 stóp (oczywiście francuskich),
    długość stępki 135 stóp,
    szerokość 44,5 stopy (względnie 42 stopy),
    głębokość 20 stóp (względnie 19,5 stopy).
    Załoga: 16 oficerów i 715 marynarzy.
    Uzbrojenie:
    na pokładzie dolnym 28 dział 36-funtowych;
    na pokładzie środkowym 30 dział 18-funtowych;
    na pokładzie górnym 26 dział 12-funtowych albo 8-funtowych;
    na pokładach odkrytych 12 dział 6-funtowych (wszystkie 96 z brązu).
    Ambitieux należał do grupy trójpokładowców jeszcze z 14 furtami na burcie w baterii dolnej (wg Boudriota) albo już z 15 (wg Lemineura). Projektantem był Honoré Malet. Budowę okrętu zaczęto w lipcu 1691. Został wyposażony w maju 1692 w Breście. Od razu wyszedł w składzie floty adm. Tourville’a (12.05.1692) i walczył w bitwie pod Barfleur 29.05.1692. Był flagowcem de Villette-Mursay’a, a bezpośrednie dowództwo okrętu sprawował kmdr de Saujon. Następnego dnia po bitwie Tourville porzucił ciężko uszkodzony Soleil Royal i przeszedł na Ambitieux. Z grupą 13 liniowców skierował się na wschód. „Gubiąc” po drodze trzy najbardziej uszkodzone (schroniły się na moment w Cherbourgu, gdzie dopadli je i spalili Anglicy) dotarł z pozostałymi do La Hougue. Ambitieux znalazł się grupie, która rzuciła kotwice na wschód od portu i został spalony przez Anglików już w „pierwszym rzucie”, 4.06.1692.
    Pozdrawiam,
    Krzysztof Gerlach
No to sobie popływał, ciekawe kiedy stał się "dumą floty Ludwika XIV", jak zapowiadają w materiałach promocyjnych.

    Ech, takie określenia zawsze napędzają sprzedaż, więc trzeba producentowi czy sprzedawcy wybaczyć :lol: .
    Pamiętajmy zresztą, że można było odczuwać dumę z samej konstrukcji, wielkości i uzbrojenia. O okręcie Wasa też często się pisze, że kiedy go zwodowano był "dumą" szwedzkiej floty, a wszyscy wiemy, jak błyskawicznie skończył. Tymczasem Ambitieux wspaniale walczył w bitwie pod Barfleur i już nie winą jakości czy siły żaglowca był tak szybki koniec jego losów.
    Krzysztof Gerlach
____________________________________
Za zgodą autora
http://www.timberships.fora.pl/pytania- ... .html#9305


Jeżeli ktoś miałby jakieś uwagi polemizujące do w/w tekstu proszony jest przez autora o wyrażenie ich na forum
http://www.timberships.fora.pl
aby autor mógł się do nich ustosunkować.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Image
Awatar użytkownika
Karrex
 
Posty: 1494
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Gdynia

 

Re: L'AMBITIEUX, 1692 / Sekcja rufowa

Postprzez Karrex » 20 Sty 2016, 12:06

Ciekaw byłem, czy da radę zbudować model od... ozdoby pawęży czyli od rufy, czyli z d... strony :D. Teraz z perspektywy czterech miesięcy (model budowałem od pocz. kwietnia do lipca ub.r) mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić, że da radę, ale... .
Ale zacznijmy od początku.
Jak decydujemy się na jakiś model, to w necie szukamy relacji z jego budowy jak również galerii gotowych modeli.
Ambitny nie należy do modeli bardzo popularnych, ale kilka relacji znajdziemy, m.in. na Kodze relację Stanisława, w skali 1:33, z rzetelną budową i szkoda, że zaniechaną.
viewtopic.php?f=7&t=21422#p21422
I na obcojęzycznych portalach i forach.

Bernard Frolich, L'Ambitieux / 1:48 / wg. J. Boudriot

frolich.jpg
frolich.jpg (70.61 KiB) Obejrzany 6742 razy

Ambitieux, Nino Pizzichemi / 1:55

nino.jpg

L'Ambitieux, Mikhail Bezverkhniy / 1:55

michail.jpg


Jest na szczęście literatura w postaci monografii ś.p. Jeana Boudriota z planami Le vaisseau trois-ponts du chevalier de Tourville i książka Bernarda Frolicha The Art of Ship Modeling, (franc. L'Art du Modelisme, hiszp. El Arte Del Modelismo Naval) z kilkoma etapami budowy rufy. Dlaczego rufy, ano dlatego, że już dość dawno spodobała mi się sekcja rufowa i właśnie teraz postanowiłem ją sobie zbudować, doklejając do posiadanej ozdoby z kolekcji kolejne detale, które sobie sam „wystrugam”.

Co do sekcji, to brałem pod uwagę dwie opcje:
statyczna sekcja na podstawce (coś jak poniższy Louis XV)

3.jpg
Louis XV
3.jpg (124.92 KiB) Obejrzany 6742 razy

4.jpg
Louis XV
4.jpg (121.28 KiB) Obejrzany 6742 razy

5.jpg
L'Ambitieux
5.jpg (107.36 KiB) Obejrzany 6742 razy

i sekcja wisząca na ścianie – u nas jeszcze nie realizowana, więc wielce kusząca.

1.jpg
1.jpg (74.37 KiB) Obejrzany 6742 razy

2.jpg
2.jpg (99.44 KiB) Obejrzany 6742 razy

Różnice między wariantami są oczywiste.
W pierwszej sekcji niestety trzeba działać na "ościach" i mieć plany, rysunki, zdjęcia wnętrza.
W drugiej można użyć "pełnego" owrężenia - jak w kolekcjach - bo nie widać wnętrza, tylko samą "skorupę".

Porównałem za i przeciw obu opcji i wyszło mi, że mogę śmiało się porwać na wersję wiszącą (bez "siatki" kadłuba), wykonalną przy pomocy posiadanego „parku maszynowego”.
Ostatnio edytowany przez Karrex, 21 Sty 2016, 23:43, edytowano w sumie 1 raz
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Image
Awatar użytkownika
Karrex
 
Posty: 1494
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Gdynia

 

Re: L'AMBITIEUX, 1692 / Sekcja rufowa

Postprzez Karrex » 21 Sty 2016, 23:41

4.04.2015

Rozrysowałem "podobrazie" pod ozdobę ;-) czyli pawęż, następnie wyciąłem ze sklejki (skleiłem trzy warstwy forniru) i wygiąłem na parze - nie jest to debiut, wcześniej bardziej skomplikowaną pawęż robiłem do Santisimy.

DSC_9489.jpg

Z obłogu brzozy wyciąłem listwy - fazując widoczne krawędzie i pomalowałem czarnym tuszem kreślarskim, tu dodam, że bardzo podoba mi się efekt "spolerowanego" tuszu (i fazki na łączeniu listew).

DSC_9493.jpg
dolne listwy po polerowaniu szmatką - dodatkowo na koniec poleruję jeszcze agatem

Listwy nakleiłem na pawęż

DSC_9500.jpg
na środku widać sztukówki - będą oczywiście zasłonięte ornamentem

Po wklejeniu wszystkich listew okazało się, że ten obłóg nie miał równej grubości, więc musiałem całą powierzchnię podszlifować i jeszcze jedno malowanko tuszem.

DSC_9511.jpg

Zrobiłem też odlew ozdoby z kolekcji, nieco modyfikując, tak żeby było widoczne deskowanie.

DSC_9507.jpg
odlew pomalowałem akrylowym podkładem pod pozłotę

DSC_9509.jpg

DSC_9513.jpg

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Image
Awatar użytkownika
Karrex
 
Posty: 1494
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Gdynia

 

Re: L'AMBITIEUX, 1692 / Sekcja rufowa

Postprzez lkemot » 22 Sty 2016, 00:16

Pięknie...
Pozdrawiam
Tomekl vel lkemot

W stoczni: Victory, Akagi
W porcie: Santa Leocadia, Yamato, Lexington, H.M.S Cleopatra, Le Coureur, Szebeka
Awatar użytkownika
lkemot
 
Posty: 459
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Rzeszów

 

Re: L'AMBITIEUX, 1692 / Sekcja rufowa

Postprzez Karrex » 25 Sty 2016, 13:00

Dzięki

7 - 8.04.2015

Odlew ozdoby pozłociłem.

DSC_9578.jpg

W drzwiach i pod oknami zrobiłem ozdobne płyciny (tego nie ma na planach). Na zdjęciach modelu płyciny są tylko w drzwiach, pod oknami to już moja inwencja (na modelach widnieją listwy).

DSC_9590.jpg

Ornament "spatynowałem" - przypomnę maluję farbami artystycznymi olejnymi sepia extra + burnt sienna na werniksie, następnie po wypukłościach ścieram szmatką - wash. I tu ciekawostka.
Po raz pierwszy w kolekcjach, właśnie tę metodę (wash) pokazują w instrukcji budowy.

DSC_9601.jpg


KOTWICA

Kotwicę poczerniłem (naniosłem pędzelkiem moją Oksyblack - oksydę na zimno, na kilka minut). Po umyciu wodą z mydłem i wytarciu czerń się trzyma, i ma lekki brązowy odcień.

DSC_9759.jpg

Czynności powtórzyłem i czerń jest bardziej intensywna. Moja oksyda ma już kilka lat i pewnie wyszła już z daty, ale metalowe odlewy z kolekcji jeszcze barwi. Gorzej jest z mosiądzem - tu efekty są raczej kiepskie - można mówić raczej o patynowaniu niż czernieniu.

DSC_9764.jpg

Kotwice można też malować farbami modelarskimi - czarny metalic mat - emalią lub akrylem - pędzlem lub najlepiej aerografem.

Wg planów na Ambitieux było sześć kotwic różnej wielkości i przeznaczenia.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Image
Awatar użytkownika
Karrex
 
Posty: 1494
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Gdynia

 

Re: L'AMBITIEUX, 1692 / Sekcja rufowa

Postprzez Karrex » 02 Lut 2016, 15:12

9.04.2015

BOCZNE LISTWY

W pierwszej wersji próbnej litwy boczne zrobiłem o jednakowej szerokości (5 mm)

DSC_9605.jpg

DSC_9609.jpg

Na listwy przyjdą jeszcze medaliony

DSC_9611.jpg

a wewnątrz listew ornamenty ;-)

DSC_9613.jpg

I jakoś tak by to wyglądało

DSC_9618.jpg

Jednak po znalezieniu właściwej literatury, na którą oczywiście naprowadził mnie Sławek,
zdecydowałem się bardziej trzymać planów Boudriot'a, zdjęć z budowy Frolicha i budowom z forów, głównie francuskich.

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Image
Awatar użytkownika
Karrex
 
Posty: 1494
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Gdynia

 

Re: L'AMBITIEUX, 1692 / Sekcja rufowa

Postprzez myszor » 02 Lut 2016, 15:16

Będzie elegancko .
Jakby zrobić to z gruszy to by było cacuńko . Napisz ile byś potrzebował .
A Sławek żyje czy już umarł ?
Pozdrawiam . Andrzej :)

Drewno to surowiec , który od niepamiętnych czasów odgrywał wielką role w życiu człowieka , dlatego też powinno być traktowane z należytą atencją .
myszor
 
Posty: 1642
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Gdańsk

 

Re: L'AMBITIEUX, 1692 / Listwy boczne

Postprzez Karrex » 05 Lut 2016, 14:22

kontynuacja

10.04.2015

Zrobiłem nowe listwy poszerzając do 6 mm w górnej części

DSC_9626.jpg

DSC_9628.jpg

Pierwszy "medalion" - za podstawę posłużyły mi kaboszony robione do Galeonu

DSC_9638.jpg

DSC_9640.jpg


DSC_9650.jpg

DSC_9654a.jpg
komputerowa wizualizacja obu medalionów

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Image
Awatar użytkownika
Karrex
 
Posty: 1494
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Gdynia

 

L'AMBITIEUX, 1692 / Sekcja rufowa / Medaliony

Postprzez Karrex » 07 Lut 2016, 21:55

11.04.2015

Wykonałem drugą wersję "medalionów" - mozolnym rzeźbieniem w negatywie, w plastelinie...

DSC_9692.jpg

odlew (owal 16 x 13 mm), jak poprzednio w Distalu...

DSC_9640.jpg

i przymiarki.

DSC_9663.jpg

DSC_9660.jpg


DSC_9655.jpg

Na zdjęciach przewija się również próbka ornamentu w listwie.
Ostatecznie inaczej to rozwiązałem.

cdn.
Pozdrawiam
Karol

W stoczni: Santa Maria, San Juan Bautista, Santisima Trinidad, L'Ambitieux

Pozłotnictwo


Image
Awatar użytkownika
Karrex
 
Posty: 1494
Rejestracja: 04 Gru 2010, 22:56
Miejscowość: Gdynia

 

Następna

Wróć do Stocznia - Żaglowce

Użytkownicy On-line

3 użytkowników i 311 gości online