Zeszyt 57 / Montaż pomostów / Sprostowanie i waloryzacja

Karrex Dyskusja rozpoczęta przez Karrex 3 lat temu

SPROSTOWANIE

W instrukcji zeszytu 57 przeczytamy o montażu parapetów (elementy z sapeli z poprzedniego zeszytu).
Na mój gust są to raczej pomosty łącznikowe, łączące pokład dziobowy z ćwierćpokładem.
Sprawdziłem w kolekcji zachodniej i rzeczywiście będą tam schodnie (zeszyty 108 I, J i 120 D, E).



W zestawie Mantua też widać te pomosty.


Dalej instrukcja mówi o przygotowaniu sześciu belek 5 x 5 mm (po trzy na burtę) na których oprą się pomosty.




zilustrowałem zdjęciami Marka z blogu

DLA WALORYZUJĄCYCH


Dla zwiększenia realizmu można dać na te pomosty deski pokładu (3 x 5 mm lub taką szerokość jaką przyjęliśmy do deskowania pokładów),




na przykładach powyżej widać deskowanie pomostów

a do montażu zwiększyć wsporniki do pięciu belek (między otworami ambrazur),




dodatkowo na wspornikach można dorobić podpory pomostów (jak podpory balkonowe lub węzłówki)


plan Mantua

lub same podpory jak to widzimy u ś.p. Andrzeja i na Hermione i innych.


Hydronik, Victory


Hermione, podpory na burcie z prawej strony zdjęcia

Najlepiej to widać na tym zdjęciu


Le Fleuron

Na krawędzi pomostu można dać listwę maskującą, gładką (jak na licach pokładów) lub profilowaną - to zależy od konwencji jaką przyjmiemy.



W temacie Marek napisał:

Pomosty SR nad pokładem głównym


Oprócz aspektów waloryzacji wymienionych przez Karrexa jest jeszcze jeden bardzo istotny powód do ewentualnej innowacji - utrzymanie kąta pomostu względem pokładu.

Pomost jest wykonany ze stosunkowo sztywnego drewna gruby 2 mm i szeroki 15 mm. W miejscu montażu występuje ugięcie w dół pomiędzy 3-4 mm. W większości modeli dodatkowo obserwować będziemy łukowe ugięcie burt w płaszczyźnie pionowej do wewnątrz. Aby je zlikwidować trzeba użyć solidnej siły podczas montażu pomostów. Dodatkowo burty w miejscu styku z pomostem mają połączenie skośne. To w skutkach przy trzech podporach klejonych pod katem do burty może i będzie powodować trudność równoległego do pokładu ustawienia pomostu.

W egzemplarzu "jasnym", aby sprostać instrukcji, "wycisnąłem soki" z burt i dechy pomostowej. Udało się, ale to bardzo trudne.





Aby wyeliminować element siły, potu i złości, a uzyskać pożądaną równoległość płaszczyzn w wariancie "ciemnym" zastosowałem (jak również radzi Karol) pięć dodatkowych podpór pomostu po każdej stronie z zastosowaniem wbrew sztuce szkutniczej góralskich zastrzałów dla ozdoby.






_________________



Dobrze, że Marek zwrócił uwagę na problemy przy wklejaniu pomostów. Dla waloryzujących to dość istotna informacja.

Co do autorskich "góralskich zastrzałów" podpór faktycznie nie są szkutnicze (ale można powiedzieć oryginalne i niepowtarzalne ;-) ), szukałem jakiś wzorów potwierdzających Marka rozwiązanie, ale jak widać nawet w kodze stosowano węzłówki.


Kamper Kogge

Co prawda takie podpory są możliwe, ale zbyt archaiczne - poniżej XV-wieczna karaka.


Peter von Danzig, Mirek77

Dopasowanie pomostów


Jeżeli modelarz zdecyduje się na węzłówki/podpory, to siłowanie się z pomostem w trakcie klejenia, może spowodować wyłamanie podpór, dlatego polecam przed wklejeniem dopasowanie pomostów do istniejących łuków (ugięcie pokładów i wypukłość burt).
Aby uzyskać ugięcie pokładu głównego i górnej krawędzi burty wystarczy namoczyć spód pomostu (nanieść ciepłą wodę kilkakrotnie pędzelkiem lub mokrą gąbką). Po kilku minutach listewka sama się wygnie - sprawdzamy czy to ugięcie pokrywa się z pokładem. Jeśli się pokrywa podkładamy pod listwę jakiś dystans z czegokolwiek, unieruchamiamy końce listwy i suszarką utrwalamy kształt (jeżeli brak suszarki, to pozostawiamy do wyschnięcia). Można namaczać Denaturatem - szybciej odparowuje.


przykład podkładki z "czegokolwiek" i unieruchomienia końców listwy

Ugięcie można też uzyskać na parze (pamiętać należy żeby zachować ostrożność i się nie poparzyć - polecam trzymać końce klamerkami)



Wygiętą listwę przykładamy od wewnątrz do burty (powinna w środku być szczelina), zeszlifowujemy przy końcach po łuku, aż do zniwelowania szczeliny i uzyskania łuku burty. Dla zwiększenia realizmu możemy podszlifować listwę pomostu na drugiej (długiej) krawędzi w środkowej części, aby szła po łuku na całej długości i miała jednakową szerokość. Doklejka listwy maskującej na krawędzi zniweluje te "zeszlifowania".



Podobne prace dopasowywania do burt (z tą różnicą, że na zewnątrz burt) będziemy robić przy ławach tarlepowych.

_________________
_________________
Pozdrawiam
Karol