Zeszyt 13 / PODŁUŻNICA i wręga nr 10

Karrex Dyskusja rozpoczęta przez Karrex 4 lat temu

PODŁUŻNICA

Marek napisał:

Już wcześniej pisałem o tym, ale jeszcze raz daję pod rozwagę kolegom oczekującym na wszystkie części konstrukcji, aby przed montażem stępki (podłużnicy) porównali jej długość z sumowaną długością elementów pokładu głównego i pokładu dolnego.

Wręga nr 10


Piszę o tym dlatego, że sklejona stępka (podłużnica) może być minimalnie (brak oszlifowania miejsc styku) dłuższa od wklejonych pokładów. W takim wypadku pokład główny na styku z wręgą nr 10 będzie trochę wymuszał jej przyciągnięcie w stronę dziobu. Efekt przyciągnięcia jej do przodu zostanie skutecznie dokończony przez pokład wyższy - kasztelu.

To spowoduje poważny kłopot w dopasowaniu i montażu pokładów kontrkasztelu i nadbudówki do wręg 11 i 12. Na połączeniu ramion wymienionych wręg i pokładów może wystąpić różnica nawet kilku milimetrów. Grubość wręg nie pozwoli na "siłową" ingerencję i dociąganie wręg po ich wcześniejszym wklejeniu. Natomiast wycinanie szerszych gniazd w pokładach odpada ze względu na ich położenie. Użycie większej siły odkształci wręgi i może doprowadzić do odłamania stewy rufowej, bo tam akurat jest jej głębsze, trójkątne nacięcie. W niektórych wypadkach może być konieczne przecięcie stępki i po zeszlifowaniu odpowiedniej ilości materiału ponowne sklejenie. A wszystko dlatego, że nie wiemy jak są umiejscowione furty działowe na szablonach burt i jak daleko sięgną gotowe burty do miejsca klejenia z pawężą.


_________________