Pierwsze działa i lawety dostaniemy z numerem drugim, niestety w starszej wersji (zestaw OcCre) były niezgodne z epoką i wiedzą historyczną (u nas w nowej polskiej edycji nie zostało to poprawione i mamy te wymyślone twory).
zdjęcie z neta
zdjęcia Marek
Nie jestem wielkim znawcą artylerii, ale mając porównanie z lufą XVII w.
widać od razu niewłaściwy kształt lufy, za duże obręcze, za duży dekor, brak delfinków (w tym drugim dziale delfinki nie w tym miejscu co powinny być), no i to dziwne wystające coś w miejscu grona. Takie "cosie" miały wczesne działa (culverin) z XV w. i falkonety (ale one były działami relingowymi, a nie na lawetach).
Nazwa kolubryna pochodzi od łacińskiego słowa colubra – żmija, wężyca; we Francji, gdzie przede wszystkim były używane, nazywane były coulevrine
Na temat lawet policzkowych z dwoma kołami pan Krzysztof pisał:
Okrętowe lawety policzkowe wyposażone tylko w dwa koła pozostawały bardzo popularne do końca XVI w., a wybitny francuski wojskowy Sébastien de Vauban próbował je przywrócić (bez powodzenia) w marynarce Króla Słońce nawet w samym końcu wieku XVII. Ostatecznie jednak zatryumfowały cztery koła, zapewniające większą ruchliwość i chroniące pokłady przed niszczeniem podczas strzelania.
zdjęcie z neta
Podobne lufy i lawety jak pamiętam były w kolekcji SotS, a to jakieś 50 lat różnicy i też już były niepoprawne.
Na francuskim forum w relacji kol. yoda83 pokazał, jak zmienił lawety i zmodyfikował lufy z kolekcji
ale czy spełniają walory estetyczne, to już każdy oceni sobie sam.
SOLEIL ROYAL - działo
O ile mnie pamięć nie myli to zachowało się działo z Soleil Royal w muzeum w Tatihou
W kolekcji będą dwa rodzaje lawet i luf. Pierwsze lawety już opisaliśmy, są niewłaściwe dla epoki, z drugimi też jest nienajlepiej.
O ile te pierwsze są archaiczne, to te drugie (od zeszytu 24 i w kolejnych - razem 12 sztuk - będą na trzecim pokładzie działowym na otwartym śródokręciu) wyprzedzają epokę o 40 ~ 70 lat
- taka laweta była w użyciu w XVIII i XIX wieku. Cyt. za panem Krzysztofem "... Przewagi otwartej lawety wózkowej były na tyle oczywiste, że prędzej czy później wszyscy poszli za przykładem Brytyjczyków – znamy francuskie lawety nowej konstrukcji z 1732 r., chociaż regulaminowe zmieniły się dopiero w roku 1763; ..."
O lufach już nie piszę, bo jest to bardziej jakaś naiwna, wręcz dziecięca stylistyka niż rzeczywista lufa i gdyby ją zamontować jak na zdjęciu poniżej, to i tak niewiele więcej popsułoby efekt wizualny:
to zdjęcie idealnie ilustruje niewłaściwości tego produktu
Przykładowy dekor na lufach francuskich epoki Króla Słońce
NEC PLURIBUS IMPAR - dewiza króla - franc. supérieur à tous - lepszy od wszystkich, jakoś nijak się ma do "produktu" OcCre-DeAgostini.
1 - części będą oddzielnie na wlewkach do samodzielnego odcięcia i przyklejenia , lufy nie będą pojedynczo tylko odlewane po kilka na raz 2 - odpowiednio od największej bez maszkarona 49 , 43 , 40,5 , 38,5 , 31 , 27 mm wymiary w przybliżeniu , maszkaron ma największy 4,5 mm a najmniejszy 2,5 mm 3 - średnice przy czopach : 5,7 , 4,9 , 4,6 , 4,4 , 3,6 , 3,1 mm +- 4 - lufy będą w stanie surowym , to nieudolne malowanie miało pokazać decory które na odlewie są słabo widoczne 5 - koszt to 100 zł za komplet lub 1,5 zł za szt , ceny netto plus koszt wysyłki 6 - co do luf Wazy to projekt był robiony pod skalę 1:24 z kawałkiem burty i pokładu jako zestaw, ale jak był byś chętny na inną skalę to mogę pomyśleć , zaznaczam że musi się opłacać robić matkę i formę , tak że 2-3 szt to raczej nie bardzo się opłaca odlewać , można zakupić wydruki
Jeżeli coś jest nie tak z wymiarami to proszę o info , jeszcze mogę skorygować Potrzebuję też informacji odnośnie wysokości od pokładu do dolnej krawędzi furty , opracowuję lawety i nie chciał bym poprawiać jak będzie już gotowy projekt
_________________
Zestaw
Największe z maszkaronami (głowami satyra):
Dekle z głową satyra:
Boczne ornamenty:
Otwór lufy (docelowo do pogłębienia):
i na deser w pionie:
Dla porównania jeszcze laweta z lufą z kolekcji L'Ambitieux - przypomnę oba okręty zakończyły służbę w czerwcu 1692 r.,
gdyby w kolekcji SR była choć taka laweta, nie miałbym do czego się przyczepić.